zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Een op zeven werkenden: ‘Minder werkplezier door baas’

Ook productiviteit negatief beïnvloed door leidinggevende

3 oktober 2019 - Maar liefst dertien procent van de werkende Nederlanders zegt dat zijn of haar baas van negatieve invloed is op hun werkplezier. Dit blijkt uit onderzoek van Acties.nl onder 1.014 Nederlanders in loondienst, uitgevoerd door Panelwizard.

Een op de tien ondervraagden geeft aan dat ze door toedoen van hun baas, minder productief zijn.


Opvallend genoeg zijn leidinggevenden vooral van slechte invloed op werknemers tussen de dertig en veertig jaar. Zo stelt twaalf procent vanwege de baas minder gedaan te krijgen en gaat zestien procent door hun baas met minder plezier naar het werk. "Ik vind het enorm belangrijk dat mijn medewerkers naar volle tevredenheid hun werk kunnen doen," zegt Vince Franke van Acties.nl. "Ik zou er niet aan moeten denken dat ik iemands anders werkplezier verstoor, laat staan dat ik diegene van het werk houd. Een goede baas zorgt ervoor dat werknemers excelleren in plaats van dat zij minder presteren."
 
Mannenliefde
Ondanks de slechte invloed van leidinggevenden, zegt bijna een kwart van de ondervraagden goede vrienden met de baas te zijn. Opvallend genoeg zijn mannen (28 procent) veel vaker dan vrouwen goed bevriend met hun baas (slechts negentien procent). Wanneer het om collega’s gaat, zijn de rollen echter omgedraaid. Zo zegt 63 van de vrouwen goede vrienden te zijn met één of meerdere collega’s, tegenover slechts 58 procent van de mannen. Franke: "Het kan ontzettend waardevol zijn om te investeren in de relatie met uw baas. Wanneer u er samen  een leuke band op nahoudt, is de kans groot dat u stiekem toch iets opvangt waar u ooit uw voordeel mee kunt doen. En wie weet; misschien heeft het ook nog indirect effect op het beoordelingsgesprek aan het einde van het jaar."
 
Uitje of borrel?
Een bedrijfsuitje of -borrel is een uitgelezen moment om de band met je collega’s en leidinggevende(n) aan te halen. Helaas beschouwt een aanzienlijk percentage van de ondervraagden dit soort initiatieven echter als een verplichting. Opvallend is hierbij het grote verschil tussen mannen en vrouwen. Zo zegt maar liefst 32 procent van de vrouwen bedrijfsuitjes als een verplichting te zien. Onder mannen bedraagt dit slechts 27 procent. Ook bij de vrijdagmiddagborrel komt dit verschil naar voren. Zo beschouwt maar liefst een op de vijf vrouwen de vrijmibo als een verplichting, tegenover een kleine veertien procent van de mannen. Franke: "Ik vind het onbegrijpelijk dat zo’n groot gedeelte de vrijdagmiddagborrel als een last beschouwt. Toegegeven: bij ons is het ook niet altijd ruim partij, maar we sluiten wel even gezellig de week af. Wanneer u dat al als een moetje ziet, moet u misschien maar gewoon voor uzelf beginnen."
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
 Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
 Driekwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Een derde van de werkenden vindt zichzelf slimmer dan zijn of haar baas
 Hoe creëert u een burn-out?
 Jonge man wil geen vrouw als baas
  Generatie Y zoekt coach of mentor, geen ‘baas’
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
reacties
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
Het beste van twee werelden: een ondernemerscultuur bouwen in uw organisatie (1) 
1,6 miljoen Nederlandse auto's rijden nog door op winterbanden (1) 
top10
Weg met CV’s en brieven!
Hoe thuiswerken intelligenter – en veiliger – wordt
Top vijf banen die meest in trek zijn bij sollicitanten
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten
Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
Vier adviezen die organisaties tijdens en na corona-crisis laten excelleren
Bedrijven in EMEA missen tools om waarde uit hun data te halen
Innovatie helpt organisaties om flexibel te blijven in uitdagende tijden
IT-vacatures ondanks coronavirus nog steeds lastig in te vullen
meer top 10