zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

85 procent maakt wel eens overuren

80 procent vindt overuren draaien niet vervelend

5 juli 2019 - Wat vinden Nederlanders van het maken van overuren? Jobrapido heeft hier onderzoek naar gedaan. Een overweldigend deel van de ondervraagden aangeeft wel eens over te werken, waarvan bijna 72 procent stelt dat overwerken regelmatig voorkomt.

Bijna de helft mist wel eens een belangrijke gebeurtenis door overwerken


Jobrapido heeft door middel van een online onderzoek op hun vacaturesite 340 Nederlandse bezoekers een aantal vragen rondom overwerken voorgelegd. Maar liefst 48 procent van de respondenten die wel eens overwerken, geeft aan dat ze hierdoor ook wel eens een belangrijke persoonlijke gebeurtenis hebben gemist. Voorbeelden hiervan zijn een verjaardag, een schoolevenement, huwelijk of een begrafenis.
 
Kwart van de mensen die regelmatig overuren maken wordt niet gecompenseerd
Van de werknemers die regelmatig overuren maken, worden de meeste mensen betaald voor hun overuren (44 procent). Ruim 31 procent van de ondervraagden krijgt tijd voor tijd, terwijl bijna 25 procent niet wordt  gecompenseerd voor de extra gemaakte uren.
 
Groot deel van werknemers kijkt in vrije tijd op werktelefoon
Meer dan de helft van de ondervraagden (56 procent) geeft aan geen werktelefoon te hebben. Een groot deel van de mensen die dat wel heeft, geeft aan hierop te kijken terwijl ze niet aan het werk zijn (64 procent), bijvoorbeeld op vakantie. Meer dan de helft van deze mensen doet dit minstens één keer per dag.
Zowel mensen met als zonder werktelefoon geven aan over te werken: namelijk 89 procent met, tegenover 82 procent zonder werktelefoon. Mensen met een werktelefoon lijken wel iets vaker gecompenseerd te worden voor hun overuren dan mensen zonder werktelefoon, respectievelijk 76 procent tegenover 68 procent. 
"De meerderheid van de respondenten geeft aan dat ze regelmatig meer werken dan de traditionele 40-urige werkweek. Velen van hen verwachten in hun vrije tijd door het werk benaderd te worden en controleren hun werktelefoon zelfs op vakantie. Hierbij wordt het belang van een goede balans tussen werk en privé vergeten en de positieve impact die dit heeft op zowel werkprestaties als op het algemene welzijn van de medewerker. Afgezien van specifieke situaties moet vakantie en vrije tijd door zowel werkgevers als werknemers worden erkend als een tijd om te rusten en de batterij op te laden, om vervolgens in staat te zijn het beste rendement te geven en werkstress te verminderen," claimt Rob Brouwer, CEO van Jobrapido.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de tien heeft liever heteroseksuele collega dan LGBT-collega
 Drie tips om veilig te internetten vanaf uw vakantieadres
 Burn-out-behandelingen zelden effectief; tijd voor keurmerk
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Meerderheid werkt regelmatig onbetaald over
 Leidinggevende onderschat eigen voorbeeldfunctie bij overwerk
 Overwerk maakt werknemers niet per definitie ongelukkig
 Onbetaald overwerk is heel normaal
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Kiest men voor een goedkoper kerstpakket?
reacties
Een op de tien heeft liever heteroseksuele collega dan LGBT-collega (1) 
Burn-out-behandelingen zelden effectief; tijd voor keurmerk (2) 
Bedrijfsfitness heeft meer effect dan gedacht (1) 
Leeftijd speelt grote rol bij volgen van cursussen (1) 
Kosteloos een ontwikkeladvies volgen vanaf nu mogelijk (1) 
Online sector blijkt crisisbestendig tijdens coronapandemie (1) 
Vertrouwen in arbeidsmarkt bereikt laagste punt sinds 2016 (1) 
top10
Kosteloos een ontwikkeladvies volgen vanaf nu mogelijk
Burn-out-behandelingen zelden effectief; tijd voor keurmerk
Praktische tips voor managen op afstand
Aanzienlijk minder krimp
Klantbeleving opnieuw uitvinden in een wereld van social distancing
Cybersecurity: van plan naar executie
Merendeel werknemers ervaart discriminatie; werkgever doet weinig
Eén op vijf vacatures in gezondheidszorg onvervulbaar
'Technisch herstel derde kwartaal geeft vertekend beeld economie'
Herstel vacaturetrend zet verder door
meer top 10