zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

85 procent maakt wel eens overuren

80 procent vindt overuren draaien niet vervelend

5 juli 2019 - Wat vinden Nederlanders van het maken van overuren? Jobrapido heeft hier onderzoek naar gedaan. Een overweldigend deel van de ondervraagden aangeeft wel eens over te werken, waarvan bijna 72 procent stelt dat overwerken regelmatig voorkomt.

Bijna de helft mist wel eens een belangrijke gebeurtenis door overwerken


Jobrapido heeft door middel van een online onderzoek op hun vacaturesite 340 Nederlandse bezoekers een aantal vragen rondom overwerken voorgelegd. Maar liefst 48 procent van de respondenten die wel eens overwerken, geeft aan dat ze hierdoor ook wel eens een belangrijke persoonlijke gebeurtenis hebben gemist. Voorbeelden hiervan zijn een verjaardag, een schoolevenement, huwelijk of een begrafenis.
 
Kwart van de mensen die regelmatig overuren maken wordt niet gecompenseerd
Van de werknemers die regelmatig overuren maken, worden de meeste mensen betaald voor hun overuren (44 procent). Ruim 31 procent van de ondervraagden krijgt tijd voor tijd, terwijl bijna 25 procent niet wordt  gecompenseerd voor de extra gemaakte uren.
 
Groot deel van werknemers kijkt in vrije tijd op werktelefoon
Meer dan de helft van de ondervraagden (56 procent) geeft aan geen werktelefoon te hebben. Een groot deel van de mensen die dat wel heeft, geeft aan hierop te kijken terwijl ze niet aan het werk zijn (64 procent), bijvoorbeeld op vakantie. Meer dan de helft van deze mensen doet dit minstens één keer per dag.
Zowel mensen met als zonder werktelefoon geven aan over te werken: namelijk 89 procent met, tegenover 82 procent zonder werktelefoon. Mensen met een werktelefoon lijken wel iets vaker gecompenseerd te worden voor hun overuren dan mensen zonder werktelefoon, respectievelijk 76 procent tegenover 68 procent. 
"De meerderheid van de respondenten geeft aan dat ze regelmatig meer werken dan de traditionele 40-urige werkweek. Velen van hen verwachten in hun vrije tijd door het werk benaderd te worden en controleren hun werktelefoon zelfs op vakantie. Hierbij wordt het belang van een goede balans tussen werk en privé vergeten en de positieve impact die dit heeft op zowel werkprestaties als op het algemene welzijn van de medewerker. Afgezien van specifieke situaties moet vakantie en vrije tijd door zowel werkgevers als werknemers worden erkend als een tijd om te rusten en de batterij op te laden, om vervolgens in staat te zijn het beste rendement te geven en werkstress te verminderen," claimt Rob Brouwer, CEO van Jobrapido.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Drie manieren om ‘bad hires’ te voorkomen
 De top tien meest schaarse beroepen in Europa
 De twintig populairste steden deze zomervakantie het populairste
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Meerderheid werkt regelmatig onbetaald over
 Leidinggevende onderschat eigen voorbeeldfunctie bij overwerk
 Overwerk maakt werknemers niet per definitie ongelukkig
 Onbetaald overwerk is heel normaal
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
'Sneltraining' Spreken in het openbaar
Een unieke sneltraining, anders dan andere en met stip de beste op dit gebied in Nederland. De methode Mind Tuning van Pieter Frijters is vernieuwend en staat garant voor succes. Bel voor meer informatie 0182 631 232 of surf naar www.spreek.nl.
Lees verder
Een zakelijke lening afsluiten bij de bank? Bereid u goed voor
Last van ongedierte in en rondom het bedrijfspand? Deze maatregelen kun je treffen!
reacties
Wat leert Maarten van der Weijden ons over doelen stellen? (1) 
Tien excuses bij het aanhoren van klachten (2) 
Hoog tijd om aan de slag te gaan met het Klimaatakkoord (1) 
Vijf tips om customer feedback van vijfsterrenkwaliteit te krijgen (1) 
De kracht van stilte (1) 
Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (2) 
Hostingbranche ziet public cloud niet als bedreiging (1) 
top10
De klant is koning, ook als u op vakantie gaat
Werkgever speelt belangrijke rol in gezondheid medewerkers
Ontwikkeling authentiek leiderschap gebaat bij mindfulness
Een op de vijf leidinggevenden start liefst morgen bij nieuwe werkgever
Angst voor baanverlies in financiële dienstverlening groeit met ruim 500 procent
Hoeveel tijd kost toezichthouden echt?
Bedrijven vertrouwen te veel op cloud-providers voor security
Zomervakantie van start: goed voorbereid op autovakantie
Persoonsgegevens in gevaar: kwart zorgverleners maakt zich zorgen om privacy cliënten
Negen van de tien Nederlanders heeft geen idee hoe om te gaan met digitale munten
meer top 10