2 juni 2004 -
Ruim zestig procent van werknemers die kennis hebben van fraude binnen hun onderneming, meldt dit niet. Bezorgdheid over reacties van collega's of zorg om de eigen positie binnen het bedrijf vormen de belangrijkste redenen om fraude stilzwijgend te accepteren.
Dat blijkt uit het onderzoek Kennis van fraude in bedrijven waarvoor Ernst & Young onlangs 503 respondenten ondervroeg. Volgens de accountantsfirma moeten klokkenluidersregelingen daarom anders worden opgezet.
Diefstal en valse declaraties Het gebruik of diefstal van eigendommen van de werkgever is de meest voorkomende vorm van fraude (29 procent). Het gaat daarbij vooral om het meenemen van zaken als printerpapier, een plant of een schilderij. Andere vormen van frauduleus handelen die regelmatig door de respondenten worden geconstateerd, zijn het declareren van privé-uitgaven, meer declareren dan eigenlijk is uitgegeven (16 procent), het declareren van niet gewerkte uren en vrije tijd (dagen of uren) niet als verlof opnemen (16 procent).
Angst voor reacties De voornaamste reden om fraude niet te melden, is volgens het onderzoek dat werknemers zich zorgen maken over de reacties van hun collega's wanneer zij als klokkenluider optreden. Ernst & Young pleit dan ook voor een andere opzet van klokkenluiderregelingen. Een extern meldpunt waar werknemers fraudegevallen anoniem kunnen doorgeven is de belangrijkste aanbeveling van de onderzoekers. Daarmee zijn in de VS al positieve ervaringen opgedaan.