zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Overzicht kwijt door inkoopwildgroei? Met deze drie tips pakt u de regie terug

Behoud de controle met een gestructureerd proces rondom aankopen

18 maart 2019 - Inkoop- en finance managers raken tegenwoordig steeds vaker het overzicht over bedrijfsuitgaven kwijt. Niet zo gek, want het is voor werknemers tegenwoordig een fluitje van een cent om producten en diensten online aan te schaffen en de kosten vervolgens te declareren.

Handig voor werknemers misschien maar inkoopmanagers verliezen de controle omdat een gestructureerd proces rondom aankopen ontbreekt. Daarnaast heeft men vaak geen inzicht in de contracten en is niet altijd duidelijk wat de impact van al die bestellingen op het beschikbare budget is. Hierdoor wordt het onmogelijk om bijvoorbeeld schaalvoordelen te realiseren of tijdig de contracten van producten op te zeggen voordat deze stilzwijgend worden verlengd. Ongewenste inkoopwildgroei kan echter worden tegengegaan, zo stelt Djimmy Zeijpveld, solution marketeer bij Exact. Hoe? Hij geeft drie tips.



1. Herstel het overzicht
Allereerst is het tijd om de bedrijfsuitgaven inzichtelijk te maken. Dit doet u door alle uitgaven in kaart te brengen. Inzicht in uw uitgaven zorgt ervoor dat u in gesprek kan gaan met leveranciers over de voorwaarden. Hierna kunt u voorkeursleveranciers aanstellen waardoor u de kosten vermindert en dus de bedrijfsvoering gezonder maakt.

2. Creëer draagvlak onder stakeholders
Het is belangrijk om stakeholders op elk niveau van de organisatie bij het nieuwe proces te betrekken om zo draagvlak te creëren. Een verandering in het inkoopproces kan collega’s misschien het gevoel geven dat ze worden gecontroleerd of gekort op hun budget. In werkelijkheid zal blijken dat ze met een nieuw aankoopproces niet meer op zoek moeten naar producten in een woud van leveranciers en ook niet zelf hoeven voor te schieten. Benadruk de eenvoud van het nieuwe proces en dat bestelde producten en/of diensten eerder in huis hebt.

3. Kies de juiste software
Zorg er intussen ook voor dat het systeem daadwerkelijk eenvoudig in gebruik is, zodat de bereidheid en motivatie van medewerkers om via het nieuwe systeem te bestellen niet zal wegebben. Daarom moeten inkooporders makkelijk aan te maken zijn en aanvragen snel worden verwerkt en goedgekeurd. Een inkoopsysteem dat direct geïntegreerd is in uw financiële systeem en dat u gebruikt via een browser is daarbij een must. Zo worden inkomende facturen automatisch gekoppeld aan contractafspraken en bestellingen. Bovendien worden facturen automatisch geboekt en betaalbaar gesteld na goedkeuren in de financiële administratie. Het goedkeuren van aanvragen gaat eveneens razendsnel omdat managers die verzoeken op hun mobiel ontvangen.
 

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
 Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
 Driekwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Inkoper wil efficiënter inkoopproces
 Digitalisering: de mens in het centrum van waardecreatie door inkoop
 Indirecte inkoop in focus - besparingen en kansen
 Cloudadoptie blijft achter bij inkoop
 
 
reacties
 
Roog Franken  |   | 
9-04-2019
 | 
12:31 uur
Ik zie in veel bedrijven terug dat met name op punt twee nog veel valt te verbeteren. Je werknemers meenemen in de besluitvorming doet wonderen.
Roog Bikes  |   | 
10-04-2019
 | 
10:50 uur
Ik heb gemerkt dat het inderdaad goed is om met je leveranciers in overleg te gaan. Ook nog eens financieel aantrekkelijk. Daarnaast ga uit van 3 hoofdleveranciers en probeer daar zo veel mogelijk te bestellen.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Doorontwikkeling en zelfontplooiing blijft belangrijk, ook voor managers
reacties
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
Het beste van twee werelden: een ondernemerscultuur bouwen in uw organisatie (1) 
1,6 miljoen Nederlandse auto's rijden nog door op winterbanden (1) 
top10
Weg met CV’s en brieven!
Hoe thuiswerken intelligenter – en veiliger – wordt
Top vijf banen die meest in trek zijn bij sollicitanten
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten
Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
Vier adviezen die organisaties tijdens en na corona-crisis laten excelleren
Bedrijven in EMEA missen tools om waarde uit hun data te halen
Innovatie helpt organisaties om flexibel te blijven in uitdagende tijden
IT-vacatures ondanks coronavirus nog steeds lastig in te vullen
meer top 10