zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Inkoper wil efficiënter inkoopproces

6 september 2018 - Een ruime meerderheid van de inkoopverantwoordelijken in Nederland denkt tot wel tien uur per week te kunnen besparen op het inkoopproces.

Recent onderzoek van Manutan laat zien dat er vooral te veel tijd besteed wordt aan prijsvergelijkingen, oriëntatie en zoektocht naar het juiste product en ten slotte aan het bestelproces zelf. Ook het intern laten accorderen van bestellingen scoort hoog. Volgens Stephane Arkenbout, commercieel directeur bij Manutan, levert betere efficiency in het bestelproces niet alleen veel tijdwinst op, maar gaan hierdoor ook de totale inkoopkosten omlaag. "Er valt voor veel bedrijven tot wel 40 procent te besparen op hun out-of-pocketkosten en interne uren," stelt hij.



Verborgen kosten
Ruim 26 procent van de inkopers bestelt vooral bij webshops voor bedrijven. Bijna 23 procent bestelt volledig automatisch, meer dan twintig procent bestelt nog steeds via e-mail en tien procent bestelt zelfs voornamelijk telefonisch. "Vooral bij bedrijven met meerdere vestigingen ziet u dat er per vestiging op verschillende manieren wordt besteld en ook nog eens bij verschillende leveranciers," zegt Arkenbout. "Op die manier hebtu geen centraal overzicht van de bestellingen. Iedereen is er heel druk mee en kwaliteit en prijzen van de ingekochte producten fluctueren. We zien dat vooral bij de zogenaamde C-Class inkopen (niet strategische producten die onregelmatig worden aangeschaft) nog veel te besparen valt. Daar zitten heel veel verborgen kosten."   

Kwaliteit van de producten meest belangrijk
Een ruime meerderheid van de inkopers (72 procent) werkt het liefst met leveranciers die precies weten wat ze nodig hebben. Bijna 63 procent streeft daarbij naar zo min mogelijk leveranciers. Belangrijkste aspecten bij de keuze voor een leverancier zijn goede productkwaliteit en betrouwbaarheid. "Prijs is belangrijk maar niet doorslaggevend," stelt Arkenbout. "Inkopers streven vooral naar efficiency en kwaliteit. Dit houdt wel in dat u centrale afspraken moet maken met een klein aantal leveranciers of zelfs kiest voor één aanbieder die alle producten kan leveren via één kanaal dat door alle inkopers binnen de organisatie wordt gebruikt. Dergelijke keuzes kunt  u echter alleen maken, wanneer u goed inzicht hebt in de totstandkoming van het totaal aan inkoopkosten. "

Analyse
"Een gedegen analyse geeft goed inzicht in de verborgen kosten," vervolgt Arkenbout. "Die onnodige kosten vindt u bijvoorbeeld in het goedkeuringsproces, het aantal leveringen, het logistieke proces, het niet gebruikmaken van centrale prijsafspraken of het werken met te veel verschillende leveranciers. Met zo’n analyse stelt u vervolgens een plan op om die verborgen kosten te verlagen."

 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Negatieve houding jobhoppen staat aantrekken talent in de weg
 Tijden veranderen, en daarmee carrières
 Tech Trends 2019: grootse rol voor robotic process automation
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Ad hoc inkopen kosten bedrijven handenvol geld
 Digitalisering: de mens in het centrum van waardecreatie door inkoop
 Indirecte inkoop in focus - besparingen en kansen
 Circulair inkopen breekt door de grens van 100 miljoen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
3 manieren om meer uit je Google Ads campagnes te halen
reacties
Over duurzaamheid gesproken (1) 
Een werkvloer waar iedereen zich welkom voelt: vijf tips (1) 
Nederlandse manager print jaarlijks 28,6 kilo papier  (1) 
Twee derde millennials niet blij met zijn leven  (2) 
Hoe ontwikkel en behoud je jonge medewerkers? (1) 
Onbereikbaarheid smartphonegebruiker leidt tot relatieproblemen (1) 
Tien tips om te scoren met sport (1) 
top10
Eén op de drie werknemers worstelt met werk-privébalans
Tijden veranderen, en daarmee carrières
Heeft uw organisatie al een Chief Data Officer?
'Beleggers moeten niet doorschieten in hun negatieve sentiment'
Groeiend aantal bedrijven zet in op de competenties werknemers
Opschudding in de markt voor bedrijfssoftware
Pensioenfondsen krijgen forse klappen in oktober
Geanne van Arkel van Interface is ‘MVO-manager van het jaar’
Manager ziet digitaal achterblijven als bedreiging voor concurrentiepositie
Bijna geen bedrijf innoveert nog op eigen houtje
meer top 10