zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Inkoper wil efficiënter inkoopproces

6 september 2018 - Een ruime meerderheid van de inkoopverantwoordelijken in Nederland denkt tot wel tien uur per week te kunnen besparen op het inkoopproces.

Recent onderzoek van Manutan laat zien dat er vooral te veel tijd besteed wordt aan prijsvergelijkingen, oriëntatie en zoektocht naar het juiste product en ten slotte aan het bestelproces zelf. Ook het intern laten accorderen van bestellingen scoort hoog. Volgens Stephane Arkenbout, commercieel directeur bij Manutan, levert betere efficiency in het bestelproces niet alleen veel tijdwinst op, maar gaan hierdoor ook de totale inkoopkosten omlaag. "Er valt voor veel bedrijven tot wel 40 procent te besparen op hun out-of-pocketkosten en interne uren," stelt hij.



Verborgen kosten
Ruim 26 procent van de inkopers bestelt vooral bij webshops voor bedrijven. Bijna 23 procent bestelt volledig automatisch, meer dan twintig procent bestelt nog steeds via e-mail en tien procent bestelt zelfs voornamelijk telefonisch. "Vooral bij bedrijven met meerdere vestigingen ziet u dat er per vestiging op verschillende manieren wordt besteld en ook nog eens bij verschillende leveranciers," zegt Arkenbout. "Op die manier hebtu geen centraal overzicht van de bestellingen. Iedereen is er heel druk mee en kwaliteit en prijzen van de ingekochte producten fluctueren. We zien dat vooral bij de zogenaamde C-Class inkopen (niet strategische producten die onregelmatig worden aangeschaft) nog veel te besparen valt. Daar zitten heel veel verborgen kosten."   

Kwaliteit van de producten meest belangrijk
Een ruime meerderheid van de inkopers (72 procent) werkt het liefst met leveranciers die precies weten wat ze nodig hebben. Bijna 63 procent streeft daarbij naar zo min mogelijk leveranciers. Belangrijkste aspecten bij de keuze voor een leverancier zijn goede productkwaliteit en betrouwbaarheid. "Prijs is belangrijk maar niet doorslaggevend," stelt Arkenbout. "Inkopers streven vooral naar efficiency en kwaliteit. Dit houdt wel in dat u centrale afspraken moet maken met een klein aantal leveranciers of zelfs kiest voor één aanbieder die alle producten kan leveren via één kanaal dat door alle inkopers binnen de organisatie wordt gebruikt. Dergelijke keuzes kunt  u echter alleen maken, wanneer u goed inzicht hebt in de totstandkoming van het totaal aan inkoopkosten. "

Analyse
"Een gedegen analyse geeft goed inzicht in de verborgen kosten," vervolgt Arkenbout. "Die onnodige kosten vindt u bijvoorbeeld in het goedkeuringsproces, het aantal leveringen, het logistieke proces, het niet gebruikmaken van centrale prijsafspraken of het werken met te veel verschillende leveranciers. Met zo’n analyse stelt u vervolgens een plan op om die verborgen kosten te verlagen."

 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Klant niet op één bij CFO
 Populariteit Rijksmuseum schiet omhoog
 Keuze tips voor de smartphone van de zaak
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Ad hoc inkopen kosten bedrijven handenvol geld
 Digitalisering: de mens in het centrum van waardecreatie door inkoop
 Indirecte inkoop in focus - besparingen en kansen
 Circulair inkopen breekt door de grens van 100 miljoen
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
De éénjarige opleiding tot Qualified Bedrijfskundige
Leer bedrijfskundige kennis integraal toe passen in complexe en continu veranderende situaties. Een unieke opleiding waar aandacht is voor kennis, vaardigheden én jouw persoonlijke ontwikkeling! Start 29 oktober, download nu de brochure!
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Stuur je medewerkers veilig en voordelig de weg op
Belang van een goede werkgeversverklaring
Waar voldoet een goede website voor jouw bedrijf aan?
De juiste planning voor een feilloze bedrijfsverhuizing
reacties
Hoe kunt u slaaptekort van uw medewerkers oplossen? (1) 
De klant is koning, maar is uw medewerker dat ook?  (1) 
Ultieme teambuilding: met het team op vakantie (1) 
HR-beslisser: starters met traineeship mogen meer verdienen dan starters zonder (1) 
De hoge werkdruk grootste probleem in organisaties (1) 
Luieroorlog lijkt voorbij (1) 
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
top10
Zeven tips voor sneller burn-out herstel (video)
Vijf slimme manieren die u helpen uw concurrenten te overtreffen
Nieuwe tech tools die uw wervingsproces kunnen moderniseren
Vijf fabels over het hergebruiken van software
Ruim 220. 000 mensen werken niet vanwege zorgtaken
Bijna net zoveel vacatures als werklozen
Economisch beeld fractie minder gunstig
Het recept voor de ideale vacature
Hoe weet u of iemand over de juiste mindset beschikt?
Duitse graadmeter: wereldwijde recessie zet door
meer top 10