zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Inkoper wil efficiënter inkoopproces

Prijzen vergelijken en zoeken naar juiste producten te tijdrovend

6 september 2018 - Een ruime meerderheid van de inkoopverantwoordelijken in Nederland denkt tot wel tien uur per week te kunnen besparen op het inkoopproces.

Recent onderzoek van Manutan laat zien dat er vooral te veel tijd besteed wordt aan prijsvergelijkingen, oriëntatie en zoektocht naar het juiste product en ten slotte aan het bestelproces zelf. Ook het intern laten accorderen van bestellingen scoort hoog. Volgens Stephane Arkenbout, commercieel directeur bij Manutan, levert betere efficiency in het bestelproces niet alleen veel tijdwinst op, maar gaan hierdoor ook de totale inkoopkosten omlaag. "Er valt voor veel bedrijven tot wel 40 procent te besparen op hun out-of-pocketkosten en interne uren," stelt hij.



Verborgen kosten
Ruim 26 procent van de inkopers bestelt vooral bij webshops voor bedrijven. Bijna 23 procent bestelt volledig automatisch, meer dan twintig procent bestelt nog steeds via e-mail en tien procent bestelt zelfs voornamelijk telefonisch. "Vooral bij bedrijven met meerdere vestigingen ziet u dat er per vestiging op verschillende manieren wordt besteld en ook nog eens bij verschillende leveranciers," zegt Arkenbout. "Op die manier hebtu geen centraal overzicht van de bestellingen. Iedereen is er heel druk mee en kwaliteit en prijzen van de ingekochte producten fluctueren. We zien dat vooral bij de zogenaamde C-Class inkopen (niet strategische producten die onregelmatig worden aangeschaft) nog veel te besparen valt. Daar zitten heel veel verborgen kosten."   

Kwaliteit van de producten meest belangrijk
Een ruime meerderheid van de inkopers (72 procent) werkt het liefst met leveranciers die precies weten wat ze nodig hebben. Bijna 63 procent streeft daarbij naar zo min mogelijk leveranciers. Belangrijkste aspecten bij de keuze voor een leverancier zijn goede productkwaliteit en betrouwbaarheid. "Prijs is belangrijk maar niet doorslaggevend," stelt Arkenbout. "Inkopers streven vooral naar efficiency en kwaliteit. Dit houdt wel in dat u centrale afspraken moet maken met een klein aantal leveranciers of zelfs kiest voor één aanbieder die alle producten kan leveren via één kanaal dat door alle inkopers binnen de organisatie wordt gebruikt. Dergelijke keuzes kunt  u echter alleen maken, wanneer u goed inzicht hebt in de totstandkoming van het totaal aan inkoopkosten. "

Analyse
"Een gedegen analyse geeft goed inzicht in de verborgen kosten," vervolgt Arkenbout. "Die onnodige kosten vindt u bijvoorbeeld in het goedkeuringsproces, het aantal leveringen, het logistieke proces, het niet gebruikmaken van centrale prijsafspraken of het werken met te veel verschillende leveranciers. Met zo’n analyse stelt u vervolgens een plan op om die verborgen kosten te verlagen."

 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Pak het podium op Marketing Pioneers
 Vraag naar IT'ers piekt
 Sollicitatietrends 2018: CV ondergaat transformatie
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Ad hoc inkopen kosten bedrijven handenvol geld
 Digitalisering: de mens in het centrum van waardecreatie door inkoop
 Indirecte inkoop in focus - besparingen en kansen
 Circulair inkopen breekt door de grens van 100 miljoen
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Marketing Pioneers: inspiratie voor innovatie
Jaarcongres met Amerikaanse keynote spreker Jonah Berger. Daarnaast een vol programma met 15+ topsprekers waaronder VICE, Swapfiets, Charlie Temple en Formule E. Bestel nu tickets voor 15 november. 


Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Pitch jouw idee, concept of bedrijf aan 350 topbeslissers en win € 2. 500.
reacties
Prinsjesdag 2018: Kabinet maakt meeste geld vrij voor de zorg  (1) 
Zes leiderschapslessen van Barack Obama (1) 
Impact geluid in kantoortuin onderschat  (1) 
Weer geen vooruitgang topvrouwen beursondernemingen  (1) 
Onrealistische doelen brengen u verder (1) 
Vraag naar accountants neemt sterk toe (1) 
Doelen maken meer kapot dan u lief is (6) 
top10
Sollicitatietrends 2018: CV ondergaat transformatie
Vooral hoogopgeleiden zitten er later warmpjes bij
Verouderde systemen en verkeerde prioriteiten kosten handenvol geld
Onvrede onder werknemers niet alleen in publieke sector
Zes stappen om alles voor elkaar te krijgen
Prinsjesdag 2018: Kabinet maakt meeste geld vrij voor de zorg
Werkgelegenheidsverwachting blijft positief
Salarisprofessional steeds meer in adviesrol
Sollicitanten krijgen vaker vast contract aangeboden bij aanvang baan
Een leven lang ontwikkelen
meer top 10