zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Steeds meer gevaarlijke URL's glippen door beveiliging

ESRA-rapport waarschuwt daarnaast voor groei impersonatieaanvallen

8 maart 2019 - De securityvoorzieningen van de bekende e-mailproviders laten steeds meer gevaarlijke URL's door. Het aantal niet-geblokkeerde e-mails met links naar gevaarlijke websites is het afgelopen kwartaal met maar liefst 125 procent gestegen.

Dat concludeert Mimecast in de nieuwste editie van het Email Security Risk Assessment (ESRA). Dit rapport evalueert de effectiviteit van populaire e-mailbeveiligingssystemen.


Dankzij de ESRA-rapporten van Mimecast begrijpen organisaties beter welke soorten e-maildreigingen niet worden geblokkeerd door hun huidige beveiligingssysteem. Elk kwartaal combineert de securityspecialist de resultaten van individuele ESRA-tests tot één rapport met bruikbare inzichten.
 
Malafide websites
Aanvallers gebruiken steeds vaker valse websites voor het ontfutselen van persoons- of bankgegevens. Deze sites zijn niet of nauwelijks van een echte website te onderscheiden. Via e-mail verleiden ze gebruikers deze sites te bezoeken en hun gegevens achter te laten. In de ruim 28 miljoen afgeleverde en door de systemen van grote e-mailaanbieders als 'veilig' bestempelde e-mails ontdekte Mimecast 463.456 schadelijke URL's. Dat is een gemiddelde van één schadelijke URL per 61 doorgelaten e-mails.
Naast de gevaarlijke URL's glipten 24.908.891 spamberichten, 26.713 malwarebijlagen, 53.753 impersonatie-aanvallen en 23.872 gevaarlijke bestandstypen langs de beveiligingssystemen van e-mailaanbieders.
 
Impersonatie-aanvallen
Recent onderzoek van Mimecast in samenwerking met Vanson Bourne bevestigt de forse toename van aanvallen met valse URL's. 45 procent van de ruim duizend ondervraagden zag het afgelopen jaar een stijging van URL-gebaseerde aanvallen en aanvallen met malafide bijlagen.
Naast de stijging van kwaadaardige URL's is ook de groei van het aantal impersonatie-aanvallen alarmerend. Het ESRA-rapport toont een stijging van 27 procent ten opzichte van het vorige kwartaal. Volgens het onderzoek van Mimecast en Vanson Bourne zag 41 procent van de respondenten een toename van dit fenomeen. Aanvallers doen zich daarbij voor als zakenpartners of verkopers en proberen zo geld of gevoelige informatie te ontfutselen. Volgens 38 procent werd daarbij in toenemende mate misbruik gemaakt van bekende personen en grote internetmerken.
 
Intersectie
"E-mail en het web vullen elkaar aan als het gaat om de infiltratie in organisaties. Via e-mails versturen aanvallers geloofwaardige content met daarin links die leiden naar valse websites. De URL's vormen daarbij letterlijk de intersectie tussen e-mail en het web," zegt Matthew Gardiner, cybersecuritystrateeg bij Mimecast. "Organisaties die deze groeiende aanvalsmethode het hoofd willen bieden, hebben dan ook inzicht in beide kanalen nodig. Het helpt als een enkele vendor via een geïntegreerde oplossing dat inzicht biedt."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Mind your data
 2018: het jaar van de verliezer
 Het aanwerven van het juiste talent en het belang van kandidaatervaring
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Bedrijfsleven reserveert niet genoeg geld voor adequate IT-beveiliging
 Zes van de twaalf exploits houdt verband met het IoT
 Consumenten niet gerust op beveiliging gegevens
 'Doe meer dan alleen de deur dicht en leg de sleutel niet onder de mat'
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Nederland zakt uit top drie Digitaliserings Index  (1) 
Generatie Z wordt online het gemakkelijkst beďnvloed (1) 
De top tien startups waar talent wil werken (1) 
Hoe word ik meer zichtbaar en gewaardeerd? (1) 
Marketeers besteden video steeds meer uit (6) 
De Tesla-taxi's van Schiphol gaan in de verkoop (4) 
UPS bestelt 125 Tesla-trucks (1) 
top10
Vijf zegeningen van een burn-out
Extreme beloning toppers in bedrijfsleven blijkt wederom mythe
Nederlander met modaal inkomen ziet nettosalaris met bijna 50 euro stijgen
Kennis cybersecurity-terminologie Nederlandse beslissers onvoldoende
Sterke ontwikkeling cloud- en hostinggebruik in Nederland
Vijf tips om tijd te besparen met vliegen
Wie van het Europese talent wil in Eindhoven werken? Bijna niemand
Generatie Z wordt online het gemakkelijkst beďnvloed
Besluitvormingsdilemma’s in het digitale tijdperk
72 procent Nederlanders vindt Prinsjesdag waardevolle traditie
meer top 10