zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Steeds meer gevaarlijke URL's glippen door beveiliging

ESRA-rapport waarschuwt daarnaast voor groei impersonatieaanvallen

8 maart 2019 - De securityvoorzieningen van de bekende e-mailproviders laten steeds meer gevaarlijke URL's door. Het aantal niet-geblokkeerde e-mails met links naar gevaarlijke websites is het afgelopen kwartaal met maar liefst 125 procent gestegen.

Dat concludeert Mimecast in de nieuwste editie van het Email Security Risk Assessment (ESRA). Dit rapport evalueert de effectiviteit van populaire e-mailbeveiligingssystemen.


Dankzij de ESRA-rapporten van Mimecast begrijpen organisaties beter welke soorten e-maildreigingen niet worden geblokkeerd door hun huidige beveiligingssysteem. Elk kwartaal combineert de securityspecialist de resultaten van individuele ESRA-tests tot één rapport met bruikbare inzichten.
 
Malafide websites
Aanvallers gebruiken steeds vaker valse websites voor het ontfutselen van persoons- of bankgegevens. Deze sites zijn niet of nauwelijks van een echte website te onderscheiden. Via e-mail verleiden ze gebruikers deze sites te bezoeken en hun gegevens achter te laten. In de ruim 28 miljoen afgeleverde en door de systemen van grote e-mailaanbieders als 'veilig' bestempelde e-mails ontdekte Mimecast 463.456 schadelijke URL's. Dat is een gemiddelde van één schadelijke URL per 61 doorgelaten e-mails.
Naast de gevaarlijke URL's glipten 24.908.891 spamberichten, 26.713 malwarebijlagen, 53.753 impersonatie-aanvallen en 23.872 gevaarlijke bestandstypen langs de beveiligingssystemen van e-mailaanbieders.
 
Impersonatie-aanvallen
Recent onderzoek van Mimecast in samenwerking met Vanson Bourne bevestigt de forse toename van aanvallen met valse URL's. 45 procent van de ruim duizend ondervraagden zag het afgelopen jaar een stijging van URL-gebaseerde aanvallen en aanvallen met malafide bijlagen.
Naast de stijging van kwaadaardige URL's is ook de groei van het aantal impersonatie-aanvallen alarmerend. Het ESRA-rapport toont een stijging van 27 procent ten opzichte van het vorige kwartaal. Volgens het onderzoek van Mimecast en Vanson Bourne zag 41 procent van de respondenten een toename van dit fenomeen. Aanvallers doen zich daarbij voor als zakenpartners of verkopers en proberen zo geld of gevoelige informatie te ontfutselen. Volgens 38 procent werd daarbij in toenemende mate misbruik gemaakt van bekende personen en grote internetmerken.
 
Intersectie
"E-mail en het web vullen elkaar aan als het gaat om de infiltratie in organisaties. Via e-mails versturen aanvallers geloofwaardige content met daarin links die leiden naar valse websites. De URL's vormen daarbij letterlijk de intersectie tussen e-mail en het web," zegt Matthew Gardiner, cybersecuritystrateeg bij Mimecast. "Organisaties die deze groeiende aanvalsmethode het hoofd willen bieden, hebben dan ook inzicht in beide kanalen nodig. Het helpt als een enkele vendor via een geïntegreerde oplossing dat inzicht biedt."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
 Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
 Driekwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Bedrijfsleven reserveert niet genoeg geld voor adequate IT-beveiliging
 Zes van de twaalf exploits houdt verband met het IoT
 Consumenten niet gerust op beveiliging gegevens
 'Doe meer dan alleen de deur dicht en leg de sleutel niet onder de mat'
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Doorontwikkeling en zelfontplooiing blijft belangrijk, ook voor managers
reacties
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
Het beste van twee werelden: een ondernemerscultuur bouwen in uw organisatie (1) 
1,6 miljoen Nederlandse auto's rijden nog door op winterbanden (1) 
top10
Weg met CV’s en brieven!
Hoe thuiswerken intelligenter – en veiliger – wordt
Top vijf banen die meest in trek zijn bij sollicitanten
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten
Vier adviezen die organisaties tijdens en na corona-crisis laten excelleren
Bedrijven in EMEA missen tools om waarde uit hun data te halen
Innovatie helpt organisaties om flexibel te blijven in uitdagende tijden
Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
IT-vacatures ondanks coronavirus nog steeds lastig in te vullen
Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
meer top 10