zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Kopgroep bedrijven zet zich in voor groei culturele diversiteit in de top

Doorstroom naar topfuncties blijft achter

31 januari 2019 - Er zijn nog steeds veel te weinig mensen met een brede culturele achtergrond in topfuncties. Om meer kleur in de top te krijgen, is door een aantal maatschappelijke organisaties de Alliantie Culturele Diversiteit in de Top opgezet.

Het afgelopen jaar hebben zij een kopgroep van 24 prominente bedrijven bereid gevonden om zich in te zetten voor meer leidinggevenden met een andere culturele achtergrond.



Bijeenkomst Culturele diversiteit in de top
Deze week organiseerde de Sociaal-Economische Raad samen met de andere leden van de Alliantie de bijeenkomst ‘Culturele diversiteit in de top’. Vooraanstaande leden van het bedrijfsleven, rolmodellen en experts gaan met elkaar in gesprek om meer talenten met een migrantenachtergrond in topposities te krijgen. Koningin Máxima, minister Van Engelshoven (Onderwijs, Cultuur en Wetenschap) en staatssecretaris Van Ark (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) zijn aanwezig.
Het aandeel hoog opgeleide kandidaten met een niet-westerse of migrantenachtergrond neemt toe, maar de doorstroom naar de topfuncties blijft achter. Beschikbare onderzoeken tonen zelden een hoger aandeel dan gemiddeld twee procent leidinggevenden met een andere culturele achtergrond. Dat is een gemiste kans, benadrukt de Alliantie Culturele Diversiteit in de Top. Topfuncties moeten een betere afspiegeling van de arbeidsmarkt worden. Op die manier wordt talent beter benut, vernieuwing en creativiteit gestimuleerd en sociale cohesie vergroot.
SER-voorzitter Mariëtte Hamer: "Meer diversiteit in de top geeft vertrouwen dat ook nieuwe talenten hun weg naar de top kunnen vinden. We streven naar een samenleving waar iedereen zich betrokken en gewaardeerd voelt. Dankzij de toezegging van deze koploperbedrijven zetten we een flinke stap vooruit."

Kopgroep onderneemt actie
De bedrijven in de kopgroep erkennen de meerwaarde van meer culturele diversiteit en beseffen dat er doelgericht beleid nodig is om dit bereiken. Ze werken als koploper mee door onder meer ambassadeurs in te zetten, netwerkbijeenkomsten te organiseren en vacatures en kandidaten voor leidinggevende posities aan te dragen. Een aantal bedrijven formuleert doelstellingen over het aandeel topmanagers met een andere culturele achtergrond. Ook zetten bedrijven talentontwikkelingsprogramma’s op om te zorgen dat talent beter kan doorstromen.

Wie zitten er in de Alliantie en wie is koploper
De Alliantie bestaat uit initiatiefnemer Kenan Yildirim en organisaties die zich inzetten voor meer divers talent in topfuncties. De organisaties Talent naar de Top, Diversiteit in Bedrijf, Agora Network, NL2025, Etnische Zaken Vrouw Nederland, The Other Network en de SER trekken hierin gezamenlijk op. Lees meer over de Alliantie en de koploperbedrijven op de website culturelediversiteitindetop.nl.

Voorbereiding SER-advies
De opbrengst uit de bijeenkomst wordt ook gebruikt voor de voorbereiding van het SER-advies ‘Diversiteit in de top van het bedrijfsleven’ dat naar verwachting in de zomermaanden zal worden afgerond.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Van smart tv tot speelgoedpop: deze apparaten in huis bespioneren u
 Nederlandse hackers nemen laptops over door ernstige kwetsbaarheden in Zoom
 Corona-versoepelingen in aantocht, maar bordspellen onverminderd populair
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Diversiteit slecht verankerd in Nederlandse werkcultuur
 Ondertekenaars charter talent naar de top halen wél 30 procent m/v-diversiteit
 Governance vraagt om inclusiviteit, niet diversiteit
 Diversiteit binnen uw bedrijf, zo doet u dat
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Plan van Aanpak: 3 stappen voor meer e-mail marketingsucces
In dit white paper / Plan van Aanpak legt Spotler uit hoe je 1) je doelen en doelgroepen in kaart brengt, 2) met welke middelen je je doelen en doelgroepen bereikt en 3) wie het uitvoert en wanneer. Download het handige document, inclusief checklist.
Download het Plan van Aanpak
Lees verder
Customer experience verbeteren met digitalisatie supplychain
reacties
Tips om online de perfecte werknemer te vinden (1) 
'Beleggers hebben binnen 3 tot 6 jaar hun geld terug' (1) 
Subsidie voor ondernemende uitvinders (1) 
Optimisme technische bedrijven overstijgt coronacrisis (1) 
Een vijfde keurt tattoos op kantoor af (1) 
Marketeer mist kennis van online marketing (1) 
Nederlander werkt na corona liever niet meer tegelijk met partner vanuit huis (1) 
top10
Van smart tv tot speelgoedpop: deze apparaten in huis bespioneren u
Nederlandse hackers nemen laptops over door ernstige kwetsbaarheden in Zoom
De belangrijkste trends in mobile voor de zakelijke markt
Logisch dat we zo vaak onlogisch denken
Pandemie inspireert Nederlanders tot gerichte om- en bijscholing naar banen van toekomst
Nederlandse sollicitant omschrijft zichzelf het vaakst als ‘teamplayer’, ‘gemotiveerd’ en ‘ambitieus’
Nederlandse werknemer wil nieuwe digitale vaardigheden
De toekomst van IT innovaties in vijf opvallende steden
Een op de vijf managers let op etniciteit bij aannemen medewerkers
Bijna 900 procent meer aanvallen met fileless malware
meer top 10