zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Opkomst AI zorgt voor nieuwe IT-functies

2019 wordt het jaar van de AI-specialist

25 januari 2019 - Dataiku verwacht dat er in 2019 nieuwe gespecialiseerde functies komen voor IT’ers die het onderhoud en beheer van AI-systemen moeten verzorgen. Deze AI-specialist krijgt een geheel nieuwe rol.

Hoewel 2018 de opkomst betekende voor machine learning, deep learning en de bijbehorende toepassingen, is AI nog steeds niet volledig opgepakt door het bedrijfsleven. Dat gaat in 2019 wel gebeuren. Door toepassingen zoals Natural Language Processing (NLP), maar ook praktische AI-toepassingen en reinforcement learning komt er bovendien vraag naar IT’ers met een andere functieomschrijving dan data-analisten en data-scientists. 


 
Nieuwe beheerder: AI-specialist
Dankzij data-analisten, IT-specialisten en data scientists, heeft AI zijn weg gevonden naar het bedrijfsleven en de werkvloer. De rol van deze IT’ers is er echter traditioneel op gericht om nieuwe inzichten te krijgen vanuit gegevens, niet op het onderhouden en beheren van systemen die nu zelf deze data analyseren en hieruit conclusies trekken. Er komt daardoor vraag naar een nieuwe IT-beheerder: de AI-specialist. Deze AI-specialisten moeten niet alleen goed geïnformeerd zijn over het onderhoud en beheer van machine learning, maar ook over onderliggende datasystemen en over de behoeften die spelen aan de bedrijfsmatige kant.
 
Reinforcement learning
Eén van de onderwerpen waarmee deze nieuwe IT’er zich in 2019 bezig zou moeten houden is reinforcement learning. Dit wordt een steeds belangrijker onderdeel van machine learning en AI. Waar machine learning bestaat uit algoritmes die leren dankzij data en op basis van die data een trendlijn berekenen, leren de algoritmen of software agents bij reinforcement learning door te communiceren met hun omgeving. Het kijkt hoe software agents zich zouden moeten gedragen in een bepaalde omgeving om daarmee de cumulatieve beloning te maximaliseren.
 
Recommendation engines
Een praktische toepassing van reinforcement learning is het beheer van computersystemen en netwerkresources, maar het wordt ook ingezet bij marketing en verkoop via internet in bijvoorbeeld recommendation engines. Dit is een softwaresysteem dat voorspelt welke items, zoals boeken, muziek, video’s, maar ook nieuws of webpagina’s, een bezoeker van een bepaalde website zullen interesseren op basis van de inhoud van eerder gevonden items of de interesses van andere gebruikers.
 
Natural Language Processing
Een andere AI-trend die in 2019 meer mainstream wordt en zich verder zal ontwikkelen, is Natural Language Processing (NLP), wat nu vooral wordt ingezet voor chatbots. "Doordat computers taal steeds beter begrijpen, kan simpele content al automatisch gegenereerd worden," zegt Hylke Visser, Director Sales en Business Development bij Dataiku. "Aan de andere kant kan data door NLP toegankelijker gemaakt worden. Ook kunnen computers vooraf content verzamelen of optimaliseren voor zoekmachine-optimalisatie (SEO) of andere doeleinden. Dit kan tijd besparen op het gebied van marketing en reclame maar ook in de gezondheidszorg en eigenlijk elk vakgebied."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Stap uit de sprookjeswereld en stop het (digitale) zwart-wit-denken
 2020 wordt het jaar van gepersonaliseerd entertainment
 Dit jaar nog geen advertenties op WhatsApp
 

Gerelateerde nieuwsitems

 De vijftien mooiste voorbeelden van Augmented Reality, Virtual Reality en Mixed Reality
 Cybercriminelen zetten machine learning in voor AI-fuzzing
 AI verhoogt productiviteit niet zolang angst heerst
 Zeven trends voor 2019 die de transformatie van zakelijke IT-omgevingen stimuleren
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Tips om meer uit e-mail te halen met een CRM-koppeling
Wil je je in 2020 meer focussen op klantengagement? Dan heb je zowel een CRM- als een email marketingsysteem nodig. In dit white paper legt Spotler uit waarom een koppeling zo waardevol is én hoe je dit goed aanpakt. Benieuwd naar de tips?
Download white paper
Lees verder
Personeel inwerken met behulp van een onboard-programma
Waarom kiezen voor een agile werkwijze bij de ontwikkeling van software
Het belang van een goede online marketing partner
reacties
Onbekend maakt onbemind (1) 
Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
De kunst van het complimenteren (4) 
Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker  (1) 
Loonafspraken voor 2020 hoger dan 2019 (1) 
top10
Driekwart onderschat financiële veranderingen bij nieuwe baan
Hoe moet het uitvoerend-, midden- en topmanagement zich kleden?
Waar kandidaten zich aan storen tijdens een sollicitatiegesprek
Low-code in 2020: hoe om te gaan met de dreigende softwarecrisis?
IT-trends in 2020: hoe AI alle andere trends gaat beďnvloeden
De top-100 snelst groeiende beroepen van de toekomst: Mensenwerk blijft groeien
Posities in zorg overheersen in top tien snelst groeiende banen
Duurzame kijk op HRM oplossing voor burn-outklachten?
Bedrijven plukken steeds vaker voordelen van mobiele CRM-apps
Ziekenhuizen schieten tekort op digitale toegankelijkheid
meer top 10