zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Aan de slag met AI - vijf tips van de specialisten

26 september 2018 - Kunstmatige intelligentie, oftewel Artificial Intelligence (AI), is hot. In het management en de IT-afdelingen van veel bedrijven overheerst het gevoel dat men aan de slag moet met AI. Maar waar moet u beginnen en hoe?

Oriëntatie is lastig omdat er van alle kanten iets wordt geroepen. Voor sommigen betekent de opkomst van AI het begin van het einde van de mensheid, volgens anderen is het juist het middel om de mensheid te redden en weer anderen beweren dat de hype omtrent AI helemaal overdreven is en de techniek nog maar heel beperkt toepasbaar is.


Om meer duidelijkheid te scheppen voor bedrijven die AI willen toepassen deelt BrainCreators vijf tips die elke organisatie op weg helpen met de toepassing van AI.
 
1. Onderschat de mogelijkheden van AI niet
Waar tot een paar jaar geleden simpelweg de middelen niet aanwezig waren voor uitgebreide, ingewikkelde AI-toepassingen is de technologie inmiddels ver genoeg ontwikkeld. Dankzij steeds sterkere en snellere computers kunnen inmiddels relatief complexe taken worden uitgevoerd met behulp van AI. Zaken waar normaliter veel manuren aan moeten worden besteed kunnen zo worden geautomatiseerd of versneld. Als u  in uw bedrijfsvoering een proces herkent dat zal profiteren van AI kan dit al snel resultaat opleveren.
 
2. Overschat de mogelijkheden van AI niet
Het is belangrijk om te onthouden dat de mens altijd de controle zal houden. Machines beschikken niet over creativiteit of een eigen bewustzijn. Ze zijn afhankelijk van hoe mensen ze programmeren. Vandaag de dag is AI vooral sterk met relatief complexe, maar repetitieve processen, alles waar monsterherkenning een centrale rol bij speelt, bijvoorbeeld taal- en beeldherkenning, herkenning van materiaalfouten, patronen die op systeemfouten duiden.
 
3. Maak helder wat AI specifiek kan betekenen voor uw organisatie
Iedere organisatie is verschillend, beschikt over andere data en vraagt daarom om een eigen aanpak. Via een uitgebreide analyse moet worden bekeken op welk gebied een AI-toepassing daadwerkelijk resultaat zal opleveren. Veel organisaties zijn bang de boot te missen en zien AI als een doel dat zij moeten zien te bereiken. AI moet echter altijd een middel zijn om een bepaald doel te bereiken, zoals hogere kostenefficiëntie of een betere dienstverlening. Pas het toe waar het specifiek voor uw organisatie iets kan opleveren.
 
4. Zorg voor bruikbare data
Wat zuurstof is voor de mens, is goede data voor AI. Zonder goede data is het lastig om een AI-model te trainen. Hierbij geldt de uitdrukking 'garbage in, garbage out'. Een systeem of model kan nog zo slim zijn, maar als het wordt gedreven door nutteloze data leidt dit tot onzinnige resultaten. Modellen en algoritmes zijn niet het probleem bij machine learning. Deze zijn vrij toegankelijk en kunnen eenvoudig worden toegepast. Het is belangrijker dat de data waar veel bedrijven over beschikken bruikbaar is. Het goed labelen van data zorgt namelijk voor duiding en structuur. Als het labelen van data misgaat kan bijvoorbeeld een kopje worden aangezien voor een beker. Nu klinkt dit onschuldig, maar wat als een relatief onschuldige celafwijking niet wordt onderscheiden van een kwaadaardige tumor? 
 
5. Durf daadwerkelijk te investeren in AI
Een probleem dat BrainCreators regelmatig tegenkomt bij bedrijven is dat zij de mogelijkheden van AI wel zien, maar niet bereid zijn om voldoende te investeren in de technologie. De hardware en data zijn er wel, er wordt alleen te weinig budget beschikbaar gesteld. Er wordt liever geld besteed aan andere dingen. Organisaties zien AI nog te veel als een ‘project’ wat ze er even naast kunnen doen. Het innovatiebudget voldoet niet. AI moet uit het operationeel budget worden gefinancierd. 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Alles transactie Managementboek van het jaar 2019
 Voor het eerst minder werklozen dan voor crisis
 Dit kunnen managers leren van gaming
 

Gerelateerde nieuwsitems

 IT-beslissers zien Artificial Intelligence als silver bullet tegen cybersecurity-uitdagingen
 Artificial Intelligence: voordelen maar ook risico’s door opkomst robots
  De derde digitaliseringsfase: vernieuwingen die ons te wachten staan
 Sectorbrede investeringen in kunstmatige intelligentie (AI) in 2020
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Verleid en behoud talent met een multifunctionele werkomgeving
reacties
Kia Stinger GTS (1) 
Zeven seo factoren die óók in 2019 werken (1) 
Drie handige kantoorapps in 2019 (1) 
Tesla Model 3 met 4% bijtelling (3) 
Wintersporters laks met sneeuwkettingen (1) 
Waarom elk bedrijf straks een chief trust officer heeft (1) 
Niet het systeem, maar de mensen centraal (3) 
top10
Drie handige kantoorapps in 2019
ISDN2 verdwijnt: 50. 000 bedrijven uit de lucht
Helft millennials wil meer flexibiliteit in hun werk
Miljarden in revolverende fondsen, maar verantwoording nog summier
Retailmanagers hebben behoefte aan betere supply chain-visibiliteit
Digital risk protection maakt preventief ingrijpen mogelijk
Meer vrouwen nodig voor de digitale vooruitgang van Nederland
Griepgolf kost dit jaar ‘slechts' 750 miljoen euro
De strijd tegen plastics: hoe beleggers kunnen bijdragen aan veranderingen
Dit kunnen managers leren van gaming
meer top 10