zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Aan de slag met AI - vijf tips van de specialisten

26 september 2018 - Kunstmatige intelligentie, oftewel Artificial Intelligence (AI), is hot. In het management en de IT-afdelingen van veel bedrijven overheerst het gevoel dat men aan de slag moet met AI. Maar waar moet u beginnen en hoe?

Oriëntatie is lastig omdat er van alle kanten iets wordt geroepen. Voor sommigen betekent de opkomst van AI het begin van het einde van de mensheid, volgens anderen is het juist het middel om de mensheid te redden en weer anderen beweren dat de hype omtrent AI helemaal overdreven is en de techniek nog maar heel beperkt toepasbaar is.


Om meer duidelijkheid te scheppen voor bedrijven die AI willen toepassen deelt BrainCreators vijf tips die elke organisatie op weg helpen met de toepassing van AI.
 
1. Onderschat de mogelijkheden van AI niet
Waar tot een paar jaar geleden simpelweg de middelen niet aanwezig waren voor uitgebreide, ingewikkelde AI-toepassingen is de technologie inmiddels ver genoeg ontwikkeld. Dankzij steeds sterkere en snellere computers kunnen inmiddels relatief complexe taken worden uitgevoerd met behulp van AI. Zaken waar normaliter veel manuren aan moeten worden besteed kunnen zo worden geautomatiseerd of versneld. Als u  in uw bedrijfsvoering een proces herkent dat zal profiteren van AI kan dit al snel resultaat opleveren.
 
2. Overschat de mogelijkheden van AI niet
Het is belangrijk om te onthouden dat de mens altijd de controle zal houden. Machines beschikken niet over creativiteit of een eigen bewustzijn. Ze zijn afhankelijk van hoe mensen ze programmeren. Vandaag de dag is AI vooral sterk met relatief complexe, maar repetitieve processen, alles waar monsterherkenning een centrale rol bij speelt, bijvoorbeeld taal- en beeldherkenning, herkenning van materiaalfouten, patronen die op systeemfouten duiden.
 
3. Maak helder wat AI specifiek kan betekenen voor uw organisatie
Iedere organisatie is verschillend, beschikt over andere data en vraagt daarom om een eigen aanpak. Via een uitgebreide analyse moet worden bekeken op welk gebied een AI-toepassing daadwerkelijk resultaat zal opleveren. Veel organisaties zijn bang de boot te missen en zien AI als een doel dat zij moeten zien te bereiken. AI moet echter altijd een middel zijn om een bepaald doel te bereiken, zoals hogere kostenefficiëntie of een betere dienstverlening. Pas het toe waar het specifiek voor uw organisatie iets kan opleveren.
 
4. Zorg voor bruikbare data
Wat zuurstof is voor de mens, is goede data voor AI. Zonder goede data is het lastig om een AI-model te trainen. Hierbij geldt de uitdrukking 'garbage in, garbage out'. Een systeem of model kan nog zo slim zijn, maar als het wordt gedreven door nutteloze data leidt dit tot onzinnige resultaten. Modellen en algoritmes zijn niet het probleem bij machine learning. Deze zijn vrij toegankelijk en kunnen eenvoudig worden toegepast. Het is belangrijker dat de data waar veel bedrijven over beschikken bruikbaar is. Het goed labelen van data zorgt namelijk voor duiding en structuur. Als het labelen van data misgaat kan bijvoorbeeld een kopje worden aangezien voor een beker. Nu klinkt dit onschuldig, maar wat als een relatief onschuldige celafwijking niet wordt onderscheiden van een kwaadaardige tumor? 
 
5. Durf daadwerkelijk te investeren in AI
Een probleem dat BrainCreators regelmatig tegenkomt bij bedrijven is dat zij de mogelijkheden van AI wel zien, maar niet bereid zijn om voldoende te investeren in de technologie. De hardware en data zijn er wel, er wordt alleen te weinig budget beschikbaar gesteld. Er wordt liever geld besteed aan andere dingen. Organisaties zien AI nog te veel als een ‘project’ wat ze er even naast kunnen doen. Het innovatiebudget voldoet niet. AI moet uit het operationeel budget worden gefinancierd. 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Besluitvormingsdilemma’s in het digitale tijdperk
 72 procent Nederlanders vindt Prinsjesdag waardevolle traditie
 Vijf zegeningen van een burn-out
 

Gerelateerde nieuwsitems

 IT-beslissers zien Artificial Intelligence als silver bullet tegen cybersecurity-uitdagingen
 Artificial Intelligence: voordelen maar ook risico’s door opkomst robots
  De derde digitaliseringsfase: vernieuwingen die ons te wachten staan
 Sectorbrede investeringen in kunstmatige intelligentie (AI) in 2020
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
De top tien startups waar talent wil werken (1) 
Hoe word ik meer zichtbaar en gewaardeerd? (1) 
Marketeers besteden video steeds meer uit (3) 
De Tesla-taxi's van Schiphol gaan in de verkoop (4) 
UPS bestelt 125 Tesla-trucks (1) 
Vijf eigenschappen van succesvolle CEO's (2) 
De cloud is nog ongrijpbaar voor veel senioren  (1) 
top10
Werknemer niet enthousiast over nieuwe werkgever
Een op drie werkenden fantaseert weleens over collega
40 procent vindt zijn/haar baan niet zinvol
Vijf zegeningen van een burn-out
Hé, zelfstandig ondernemer, waarom werk jij niet gewoon in loondienst?
Toenemend aantal zoekopdrachten naar banen in Polen vanuit Nederland
Ruim 50 procent wil ook lid van Koningshuis als designated survivor
De waarde van een post mortem onderzoek na een cyberaanval
Nederlandse werkgevers minder positief over werkgelegenheid
Klantervaring is belangrijker voor succesvolle supply chain dan lage kosten
meer top 10