zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hulp bij het vinden van werk meest gewenste toepassing van kunstmatige intelligentie

30 augustus 2018 - Hulp bij het vinden van werk is de meest gewenste toepassing van kunstmatige intelligentie. Ruim 44 procent van de Nederlanders en Belgen beaamt dat de toepassing van intelligentie van machines en robots vooroordelen in het sollicitatieproces vermindert.

Dat blijkt uit onderzoek van Indeed onder 1.627 respondenten in de Benelux naar de invloed van kunstmatige intelligentie op de arbeidsmarkt. Toch blijkt dat de menselijke factor naast de inzet van kunstmatige intelligentie van robots van machines onmisbaar is in het wervingsproces.


 
Recruiter moet onbevooroordeeld zijn
80 procent van de respondenten geeft aan dat een recruiter in het wervingsproces onbevooroordeeld moet zijn. Eenzelfde percentage beaamt dat werkgevers sollicitanten te snel of verkeerd beoordelen doordat zij, net als ieder ander mens, bevooroordeeld kunnen zijn. "En hier ligt grote toegevoegde waarde voor kunstmatige intelligentie ter ondersteuning van de recruiter," aldus Sander Poos, Managing Director van Indeed Benelux. "Door het toepassen van algoritmen kunt u de beste match realiseren tussen werkzoekende en de juiste vacature, en hierbij vooroordelen voorkomen. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe technologie voor geautomatiseerde assessments die HR-professionals en recruiters inzicht geven in hoe kandidaten zouden presteren op bepaalde taken."

Menselijke factor onmisbaar
Ruim 44 procent van de respondenten beaamt dat de toepassing van kunstmatige intelligentie vooroordelen in het sollicitatieproces vermindert. Toch geeft slechts 28 procent aan dat het wervingsproces voor sollicitanten eerlijker zou zijn zonder menselijke recruiters. "Dat onderstreept het belang van de menselijke factor als het gaat om de beste match tussen werkzoekenden en de juiste vacatures. Kunstmatige intelligentie moet als toevoeging bijdragen, met als doel om die match te realiseren. Hoewel de technologie zich blijft ontwikkelen, zal het werk van menselijke recruiters nooit worden vervangen. Sterker nog, er komt juist veel meer ruimte beschikbaar voor die menselijke kant."
 
Kunstmatige intelligentie gewenst bij zoektocht naar werk
Opvallend is, dat hulp bij het zoeken naar werk door ruim zestig procent wordt genoemd als meest gewenste toepassing van kunstmatige intelligentie. Ook loopbaanadvies scoort hoog met ruim 50 procent. Ruim 31 procent van de respondenten zou dan ook graag zien dat er meer gebruik wordt gemaakt van geautomatiseerde systemen en zelflerende computers in het wervings- en sollicitatieproces als dit de zoektocht naar werk sneller en succesvoller maakt. Bijna een derde zegt graag advies aan te nemen van een geautomatiseerd systeem of robot als het helpt bij die zoektocht naar werk. Poos: "Denk bijvoorbeeld aan chatbots waarbij aan de hand van een vraag/antwoordgesprek een aantal geschikte vacatures wordt bepaald. De inzet van dit soort technologie vergroot de kans op een goede match, zelfs al in het begin van het proces."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Millennials en 40+: meer overeenkomsten dan verschillen
 Hoe voorkomt u vooroordelen tijdens het sollicitatieproces?
 Vrouwen in de wetenschap: vooroordelen floreren
 Bestrijding stereotypering bij werven personeel loont
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10