zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Klanttevredenheid op hoger level met ISO 10000-serie

20 augustus 2018 - Behouden van tevreden klanten is de sleutel tot succesvol ondernemen. Maar dit is niet altijd gemakkelijk. Een reeks richtlijnen is onlangs door NEN gepubliceerd.

Het kwartet ISO-normen over het verbeteren van klanttevredenheid is net bijgewerkt. De normen weerspiegelen de herziening van ISO 9001 ‘Kwaliteitsmanagementsystemen’. De vier documenten zijn compatibel met elkaar maar kunnen elk ook los gebruikt worden. Bedrijven die goed presteren in klantervaring hebben bewezen hogere inkomsten.



Norminhoud
Het eerste deel van de reeks, NEN-ISO 10001:2018, behandelt de gedragscodes van organisaties. Hiermee kan men het voorkomen van problemen verminderen en de oorzaken van klachten en discussies die klanttevredenheid ondermijnen, wegnemen of beheersen. NEN ISO 10002:2018 behandelt de interne afhandeling van product- en service gerelateerde klachten. Door het vervullen van de beloftes die in de gedragscodes worden gedaan, kan de organisatie de waarschijnlijkheid van het voorkomen van problemen verminderen omdat er minder onduidelijkheid is over de verwachtingen die de klant heeft over het product of de dienst.
Hoe disputen over onopgeloste klachten dan weer behandeld dienen te worden staat in NEN-ISO 10003. De norm kan helpen bij het minimaliseren van ontevredenheid bij de klant. De laatste in de rij, NEN-ISO 10004, geeft richtlijnen voor effectieve processen om klanttevredenheid te monitoren en meten. Focus is hier op externe klanten. Het ondersteunt de juiste opzet van een proces van klachtenafhandeling.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager van het Jaar 2019’
 Slechts 28 procent bedrijven beveiligt code signing machine-identiteiten
 Zeven toffe producten die het milieu een handje helpen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 (Ver)beter zorg samen
 Managers slaan noodkreet: kosten IT-kwaliteitszorg onverantwoord hoog
 Nederlanders willen digitaal kwaliteitskeurmerk van de overheid
 Kwaliteitsborging onder druk in digitale transformatieproces
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Structureer je online marketing activiteiten
Werkstress: voorkomen is beter dan een burn-out!
reacties
Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (1) 
Hostingbranche ziet public cloud niet als bedreiging (1) 
Drie manieren om te beleggen voor uw pensioen (1) 
Organisaties wapenen zich steeds beter tegen aanvallen met bots en scrapers  (1) 
Huisdierbezit populair (1) 
Consumenten nog niet overtuigd van de voordelen van Artificial Intelligence  (1) 
Nederlander positief over milieuzones, maar snakt naar duidelijkere regels (1) 
top10
Waarom bedrijfscultuur een strategisch doel moet zijn
Leiders besteden maar dertien minuten per dag aan persoonlijke ontwikkeling
Zorgmedewerkers hebben weinig vertrouwen in actieplan (Ont)Regel de zorg
Alarmerende schaarste op de IT arbeidsmarkt
Bedrijven betalen loyale IT’er minder dan jobhopper
Ondanks salariskloof vrouwen positiever over arbeidsmarkt
Veelgebruikte systemen voor e-mailbeveiliging niet effectief
Optimisme over werkgelegenheid houdt aan
5G-opname nog sneller dan verwacht
Snelgroeiende fintech sector maakt juristen nog schaarser
meer top 10