zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Klanttevredenheid op hoger level met ISO 10000-serie

20 augustus 2018 - Behouden van tevreden klanten is de sleutel tot succesvol ondernemen. Maar dit is niet altijd gemakkelijk. Een reeks richtlijnen is onlangs door NEN gepubliceerd.

Het kwartet ISO-normen over het verbeteren van klanttevredenheid is net bijgewerkt. De normen weerspiegelen de herziening van ISO 9001 ‘Kwaliteitsmanagementsystemen’. De vier documenten zijn compatibel met elkaar maar kunnen elk ook los gebruikt worden. Bedrijven die goed presteren in klantervaring hebben bewezen hogere inkomsten.



Norminhoud
Het eerste deel van de reeks, NEN-ISO 10001:2018, behandelt de gedragscodes van organisaties. Hiermee kan men het voorkomen van problemen verminderen en de oorzaken van klachten en discussies die klanttevredenheid ondermijnen, wegnemen of beheersen. NEN ISO 10002:2018 behandelt de interne afhandeling van product- en service gerelateerde klachten. Door het vervullen van de beloftes die in de gedragscodes worden gedaan, kan de organisatie de waarschijnlijkheid van het voorkomen van problemen verminderen omdat er minder onduidelijkheid is over de verwachtingen die de klant heeft over het product of de dienst.
Hoe disputen over onopgeloste klachten dan weer behandeld dienen te worden staat in NEN-ISO 10003. De norm kan helpen bij het minimaliseren van ontevredenheid bij de klant. De laatste in de rij, NEN-ISO 10004, geeft richtlijnen voor effectieve processen om klanttevredenheid te monitoren en meten. Focus is hier op externe klanten. Het ondersteunt de juiste opzet van een proces van klachtenafhandeling.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Onbekende cyberaanval is de grootste vrees voor 2019 van IT-beslissers
 Occasionmarkt 2019: online en transparant
 Helft organisaties heeft geen inzicht in datalekken eigen IoT-devices
 

Gerelateerde nieuwsitems

 (Ver)beter zorg samen
 Managers slaan noodkreet: kosten IT-kwaliteitszorg onverantwoord hoog
 Nederlanders willen digitaal kwaliteitskeurmerk van de overheid
 Kwaliteitsborging onder druk in digitale transformatieproces
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Kantoor inrichten is maatwerk
reacties
Occasionmarkt 2019: online en transparant (1) 
Werknemer heeft geen idee van bedrijfsdoelstellingen (1) 
Wat is de beste manier om nieuwe klanten te werven? (2) 
Welke tech-trends staan ons in 2019 te wachten? (1) 
Smartphonegebruik achter het stuur: 94 procent vindt het onverantwoord (2) 
Diversiteit slecht verankerd in Nederlandse werkcultuur (1) 
Oude koeien uit de sloot halen is grootste ergernis bij vergaderen (1) 
top10
'Huizenprijzen stijgen tot 2021 door, aantal woningverkopen blijft dalen'
Werknemer heeft geen idee van bedrijfsdoelstellingen
Zo zorgt u voor bevlogen medewerkers
Vakantiegangers mijden toeristische bestemmingen het liefst, maar gaan toch
Klimaatakkoord bedreigt bedrijven in energiesector
Controleren loonstrook blijkt ingewikkeld
Nederlanders trappen gaspedaal te diep in
Januari minst romantische maand: meer scheidingen dan huwelijken
Wie is het talent dat zich inzet om van data iets moois te maken?
Bezettingsgraad en verhuurtermijn huurauto’s groeit
meer top 10