zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlanders willen digitaal kwaliteitskeurmerk van de overheid

13 april 2017 - 53 procent van de Nederlanders vindt het een taak van de overheid om te komen met een digitaal keurmerk voor veilige digitale producten en diensten, zoals websites, apps of digitale overheidsdiensten.

Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction onder 1.036 Nederlanders in opdracht van Sogeti. Herijking van kwaliteitskeurmerken is nodig om beter aan te sluiten op de digitale samenleving.


 
Toezicht
Twee derde (67 procent) van de consumenten geeft aan dat de overheid, in algemene zin, toezicht moet houden op de kwaliteit van digitale diensten. Wat verder opvalt, is dat het consumentenvertrouwen in digitale producten en diensten slechts in beperkte mate gebaseerd is op bestaande kwaliteitskeurmerken. Klantenreviews en -ratings hebben de rol van keurmerken overgenomen. Toch geeft 36 procent van de consumenten aan dat keurmerken belangrijk zijn bij het bepalen van de technische basisvoorwaarden voor digitale kwaliteit. Daar staat tegenover dat keurmerken voor 58 procent van de consumenten slechts een (zeer) beperkte invloed hebben. Belangrijkste redenen hiervoor zijn dat de respondenten deze keurmerken niet altijd betrouwbaar vinden (zestien procent) of omdat keurmerken de kwaliteit niet als geheel kunnen garanderen (elf procent). Ook is elf procent van de respondenten van mening dat er teveel keurmerken zijn, waardoor de waarde van een individueel keurmerk al snel als onduidelijk wordt ervaren.
 
Herijking van keurmerken in digitaal tijdperk
"Het lijkt erop dat de huidige kwaliteitskeurmerken niet meer aansluiten op het digitale tijdperk. Naast de grote invloed van de directe sociale omgeving, spelen voor 45 procent van de consumenten reviews een belangrijke rol bij de beoordeling van digitale kwaliteit. De vraag is of het niet tijd wordt om het landschap van kwaliteitskeurmerken te herijken op basis van onze digitale samenleving," zegt Kevin Hengstz, Onderzoeksleider van het Digitality onderzoeksprogramma van Motivaction.

Internet of Things
D66 Tweede Kamerlid Kees Verhoeven pleitte eind vorig jaar al voor de invoering van een digitaal kwaliteitskeurmerk voor Internet-of-Things producten. "Ik ben erg blij met de uitkomst van dit Motivaction-onderzoek, waaruit blijkt dat de consument mijn voorstel positief lijkt te ontvangen," stelt Verhoeven.
"Ons onderzoek bevestigt dat digitale producten en diensten steeds meer leidend worden. Het is daarom zaak dat organisaties beter inzicht krijgen in de kwaliteitseisen en -ervaringen van consumenten. Om diezelfde reden is het begrijpelijk dat Nederlanders om een digitaal keurmerk vragen," zegt Marco van den Brink, Chief Operating Officer (COO) bij onderzoeksopdrachtgever Sogeti.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Mind your data
 2018: het jaar van de verliezer
 Het aanwerven van het juiste talent en het belang van kandidaatervaring
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werknemer voelt geen verantwoordelijkheid voor beveiliging van zakelijke data
 Grootste zorgen over security van de public cloud
 Zeven snelle maar belangrijke stappen naar goede beveiliging
 Datalekken lang niet altijd gemeld
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Nederland zakt uit top drie Digitaliserings Index  (1) 
Generatie Z wordt online het gemakkelijkst beďnvloed (1) 
De top tien startups waar talent wil werken (1) 
Hoe word ik meer zichtbaar en gewaardeerd? (1) 
Marketeers besteden video steeds meer uit (6) 
De Tesla-taxi's van Schiphol gaan in de verkoop (4) 
UPS bestelt 125 Tesla-trucks (1) 
top10
Vijf zegeningen van een burn-out
Extreme beloning toppers in bedrijfsleven blijkt wederom mythe
Nederlander met modaal inkomen ziet nettosalaris met bijna 50 euro stijgen
Kennis cybersecurity-terminologie Nederlandse beslissers onvoldoende
Sterke ontwikkeling cloud- en hostinggebruik in Nederland
Vijf tips om tijd te besparen met vliegen
Wie van het Europese talent wil in Eindhoven werken? Bijna niemand
Generatie Z wordt online het gemakkelijkst beďnvloed
Besluitvormingsdilemma’s in het digitale tijdperk
72 procent Nederlanders vindt Prinsjesdag waardevolle traditie
meer top 10