zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlanders willen digitaal kwaliteitskeurmerk van de overheid

13 april 2017 - 53 procent van de Nederlanders vindt het een taak van de overheid om te komen met een digitaal keurmerk voor veilige digitale producten en diensten, zoals websites, apps of digitale overheidsdiensten.

Dat blijkt uit onderzoek van Motivaction onder 1.036 Nederlanders in opdracht van Sogeti. Herijking van kwaliteitskeurmerken is nodig om beter aan te sluiten op de digitale samenleving.


 
Toezicht
Twee derde (67 procent) van de consumenten geeft aan dat de overheid, in algemene zin, toezicht moet houden op de kwaliteit van digitale diensten. Wat verder opvalt, is dat het consumentenvertrouwen in digitale producten en diensten slechts in beperkte mate gebaseerd is op bestaande kwaliteitskeurmerken. Klantenreviews en -ratings hebben de rol van keurmerken overgenomen. Toch geeft 36 procent van de consumenten aan dat keurmerken belangrijk zijn bij het bepalen van de technische basisvoorwaarden voor digitale kwaliteit. Daar staat tegenover dat keurmerken voor 58 procent van de consumenten slechts een (zeer) beperkte invloed hebben. Belangrijkste redenen hiervoor zijn dat de respondenten deze keurmerken niet altijd betrouwbaar vinden (zestien procent) of omdat keurmerken de kwaliteit niet als geheel kunnen garanderen (elf procent). Ook is elf procent van de respondenten van mening dat er teveel keurmerken zijn, waardoor de waarde van een individueel keurmerk al snel als onduidelijk wordt ervaren.
 
Herijking van keurmerken in digitaal tijdperk
"Het lijkt erop dat de huidige kwaliteitskeurmerken niet meer aansluiten op het digitale tijdperk. Naast de grote invloed van de directe sociale omgeving, spelen voor 45 procent van de consumenten reviews een belangrijke rol bij de beoordeling van digitale kwaliteit. De vraag is of het niet tijd wordt om het landschap van kwaliteitskeurmerken te herijken op basis van onze digitale samenleving," zegt Kevin Hengstz, Onderzoeksleider van het Digitality onderzoeksprogramma van Motivaction.

Internet of Things
D66 Tweede Kamerlid Kees Verhoeven pleitte eind vorig jaar al voor de invoering van een digitaal kwaliteitskeurmerk voor Internet-of-Things producten. "Ik ben erg blij met de uitkomst van dit Motivaction-onderzoek, waaruit blijkt dat de consument mijn voorstel positief lijkt te ontvangen," stelt Verhoeven.
"Ons onderzoek bevestigt dat digitale producten en diensten steeds meer leidend worden. Het is daarom zaak dat organisaties beter inzicht krijgen in de kwaliteitseisen en -ervaringen van consumenten. Om diezelfde reden is het begrijpelijk dat Nederlanders om een digitaal keurmerk vragen," zegt Marco van den Brink, Chief Operating Officer (COO) bij onderzoeksopdrachtgever Sogeti.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
 Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
 Driekwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Werknemer voelt geen verantwoordelijkheid voor beveiliging van zakelijke data
 Grootste zorgen over security van de public cloud
 Zeven snelle maar belangrijke stappen naar goede beveiliging
 Datalekken lang niet altijd gemeld
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Doorontwikkeling en zelfontplooiing blijft belangrijk, ook voor managers
reacties
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
Het beste van twee werelden: een ondernemerscultuur bouwen in uw organisatie (1) 
1,6 miljoen Nederlandse auto's rijden nog door op winterbanden (1) 
top10
Weg met CV’s en brieven!
Hoe thuiswerken intelligenter – en veiliger – wordt
Top vijf banen die meest in trek zijn bij sollicitanten
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten
Vier adviezen die organisaties tijdens en na corona-crisis laten excelleren
Bedrijven in EMEA missen tools om waarde uit hun data te halen
Innovatie helpt organisaties om flexibel te blijven in uitdagende tijden
Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
IT-vacatures ondanks coronavirus nog steeds lastig in te vullen
Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
meer top 10