zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Klantervaringen steeds belangrijker voor succesvolle supply chain-strategie

17 augustus 2018 - Bedrijven die hun supply chain willen optimaliseren en klaarmaken voor de toekomst, moeten meer aandacht besteden aan het verbeteren van de klantervaring.

Dit is de belangrijkste conclusie van het onderzoek van Adelante SCM, dat is uitgevoerd in opdracht van BluJay Solutions: Klantervaring als concurrentievoordeel: de drijvende kracht achter innovatie in de supply chain.


Met het onderzoek bekijkt BluJay Solutions het verband tussen innovatie binnen de supply chain, klantervaringen, de acceptatie van nieuwe technologieën en bedrijfssucces. De bevindingen uit het onderzoek bieden bedrijfsmanagers en besluitvormers binnen de supply chain inzichten om goede strategieën te ontwikkelen en de ervaringen van klanten te verbeteren. Het onderzoek laat ook zien hoe de invoering van supply chain-technologieën en -innovatie kan worden gestimuleerd en hoe obstakels kunnen worden weggenomen. Supply chain-managers uit verschillende sectoren wereldwijd, zoals industrie, handel en logistiek zijn ondervraagd. De belangrijkste bevindingen van het onderzoek:

1. Toonaangevende bedrijven stellen klantervaringen centraal in hun supply chain-strategie
Het onderzoek laat zien dat er een nauw verband bestaat tussen bedrijfssucces, innovatie en klantgerichtheid. 37 procent van de succesvolle bedrijven legt uit dat het bieden van een betere klantervaring hun belangrijkste drijfveer is voor het stimuleren van innovatie in de toeleveringsketen. Volgens het rapport hechten minder succesvolle bedrijven minder belang aan klantervaringen; zij noemen kostenbesparingen als de drijvende factor voor innovatie in de supply chain (46 procent).
Volgens het onderzoek zijn logistiek dienstverleners pioniers op het gebied van verbeterde klantervaringen, omdat ze altijd op zoek zijn naar manieren om zich te onderscheiden. Ze zijn ook minder gericht op kostenconcurrentie. In vergelijking daarmee is het besparen van kosten een centraal aspect voor verladers (fabrikanten, dealers en distributeurs).

2. Innovatieve bedrijven zijn afhankelijk van flexibele, geïntegreerde systemen
Volgens het onderzoek hebben innovatieve bedrijven (early adopters) zich nu zodanig ontwikkeld dat zij minder aandacht besteden aan hun bestaande IT-systemen en richten zij zich in plaats daarvan meer op de behoeften van externe partijen (klanten en partners). Voorbeelden hiervan zijn ketenflexibiliteit, innovatie en samenwerking met anderen. De early adopters hebben vaak een geïntegreerde oplossing geïmplementeerd voor het beheer van hun supply chain. Zo gebruikt 77 procent een transportmanagementsysteem (TMS) en 56 procent een magazijnbeheersysteem (WMS). Laatkomers daarentegen, richten zich op het updaten van hun verouderde systemen en lopen achter met de invoering van geïntegreerde oplossingen. De meeste achterblijvers (78 procent) vertrouwen nog steeds op Excel-spreadsheets voor het beheer van hun supply chain. De resultaten tonen aan dat bedrijven flexibele, toekomstbestendige oplossingen moeten vinden en implementeren, zoals cloudinfrastructuren, om innovatief te blijven.

3. Transport, transparantie, mobiliteit en automatisering worden in de toekomst steeds belangrijker
Volgens het onderzoek zijn in de toekomst de vijf belangrijkste investeringsgebieden: vervoer, inzicht in de supply chain, opslag, business intelligence (BI) en analytics en connectiviteit met verkooppartners. Ondanks de hype rond blockchain, drones en zelfrijdende vrachtwagens, staan deze technologieën onderaan de lijst van technologieën die de komende vijf jaar de meest innovatieve voordelen zullen leveren voor de supply chain. In plaats daarvan geloven de ondervraagde bedrijven dat technologieën zoals mobiele apparaten en apps, inzicht dankzij control towers en magazijnautomatisering (robots) voorop zullen lopen.
Doug Surrett, Chief Product Strategist bij BluJay Solutions, licht dit toe: "Een grote les uit het onderzoek is dat bedrijven het gevaar lopen dat ze tevreden zijn met waar ze op dit moment staan, terwijl innovatie áltijd nodig is. Het gaat tegenwoordig niet meer om het goedkoop vervoeren van goederen van punt A naar B. Het gaat om het tegemoetkomen aan de wensen en behoeften van de klant. We hopen dat we met dit onderzoek bedrijven kunnen ondersteunen bij het implementeren van supply chain-oplossingen die hieraan bijdragen."

 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
 Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
 Driekwart twijfelt aan betrouwbaarheid online informatie over financiële producten
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Innovatie wakkert vraag naar supply chain professionals aan
 Vijf kansrijke banen in logistiek & supply chain
 Vijf goed betaalde opkomende banen in 2017
 Wat is de rol van apps in logistiek, supply chain management en internationale handel?
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
[Infographic] Marketingmogelijkheden met beschikbare klantdata
Je e-mail marketingsoftware is gevuld met veel klantgegevens: ’kale’ gegevens waar je waarschijnlijk weinig oog voor hebt. Bekijk je data eens anders en ontdek dat er een wereld aan marketingmogelijkheden opengaat. Deze infographic van Spotler helpt je vast op weg.
Download de infographic
Lees verder
Doorontwikkeling en zelfontplooiing blijft belangrijk, ook voor managers
reacties
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
Het beste van twee werelden: een ondernemerscultuur bouwen in uw organisatie (1) 
1,6 miljoen Nederlandse auto's rijden nog door op winterbanden (1) 
top10
Weg met CV’s en brieven!
Hoe thuiswerken intelligenter – en veiliger – wordt
Top vijf banen die meest in trek zijn bij sollicitanten
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten
Vier adviezen die organisaties tijdens en na corona-crisis laten excelleren
Bedrijven in EMEA missen tools om waarde uit hun data te halen
Innovatie helpt organisaties om flexibel te blijven in uitdagende tijden
Werknemers stoppen massaal met het zoeken naar een nieuwe baan
IT-vacatures ondanks coronavirus nog steeds lastig in te vullen
Diversiteit in coronatijd: acht tips voor managers
meer top 10