zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Intelligent automation kan omzet van financiële dienstverleners verhogen

16 juli 2018 - De Nederlandse financiële dienstverleningssector kan de inkomsten met 14,32 miljard dollar (ongeveer 12,16 miljard euro) verhogen tegen 2020 door de toepassing van intelligent automation. De mondiale omzet van diezelfde sector kan met 512 miljard euro worden verhoogd.

 Intelligent automation is de juiste combinatie van robotics process automation (RPA), artificial intelligence (AI) en business process optimalisatie die wordt toegepast om bedrijfsdoelstellingen te bereiken. Deze resultaten zijn afkomstig uit recent onderzoek van Capgemini’s Digital Transformation Institute. Het rapport ‘Growth in the machine: "How financial service can move intelligent automation from cost play to growth strategy’ laat zien dat gemiddeld tien procent van de onderzochte organisaties intelligent automation volledig heeft geïmplementeerd. In Nederland is dit slechts vier procent.


 
Automatiseringstechnologieën
Automatiseringstechnologieën zoals RPA worden nu vooral geïmplementeerd door de financiële sector om de kosten te drukken en efficiëntie te verhogen. Als RPA wordt ingezet, kan een bedrijf een hogere kostenbesparing (tien tot 25 procent meer) realiseren. Wanneer RPA, ondersteund door AI, wordt toegepast kan deze besparing nog hoger oplopen (30 tot 50 procent).
  
Hogere inkomsten en klanttevredenheid

Voorlopers in de financiële dienstverlening zijn begonnen om automation rechtstreeks naar hun klanten te brengen door het te gebruiken als een bron van inkomsten in plaats van enkel een manier om kosten te besparen. Uit het rapport blijkt dat gemiddeld meer dan een derde (35 procent) van de financiële dienstverleners een toename van twee tot vijf procent in de omzetgroei heeft gezien dankzij automation. Succesfactoren die in Nederland bijdragen aan deze omzetgroei zijn een snellere time-to-market (48 procent) en verbeterde targeting van nieuwe doelgroepen (zeventien procent). Ondertussen heeft gemiddeld 64 procent van de organisaties een hogere klanttevredenheid (60 procent) gerealiseerd dankzij intelligent automation. Deze impuls is in Nederland te danken aan een snellere afhandeling van klantverzoeken (41 procent) en gepersonaliseerde service voor klanten (33 procent).
Door de positieve ervaringen met intelligent automation, is het niet verrassend dat een groeiend aantal financiële dienstverleners overweegt om de technologie in de beginfase te implementeren. Uit het rapport blijkt dat 55 procent van de bedrijven zich hierbij richt op het verhogen van klanttevredenheid, terwijl 45 procent juist de omzet wil verhogen.
 
Toepassing intelligent automation in Nederland erg laag
Een andere reden om deze technologie te onderzoeken, is de toenemende dreiging van niet-traditionele spelers. Het onderzoek wijst uit dat 45 procent van de organisaties gelooft dat BigTech spelers als Amazon en Alphabet, de komende vijf jaar uitgroeien tot serieuze concurrenten.
Toch blijft de invoering van intelligent automation achter, met name in Nederland. Gemiddeld tien procent van de organisaties in alle onderzochte landen heeft intelligent automation volledig geïmplementeerd. In Nederland is dit slechts vier procent, al bevindt 25 procent van de organisaties zich wel in de pilot-fase.
Anirban Bose, lid van de Group Executive Board en hoofd van Capgemini’s Financial Services Global Business Unit: "De meest visionaire financiële dienstverleners hebben leiders met een verfijnd beeld van de impact die automatisering kan hebben op hun hele bedrijf. Ze plukken er nu al de vruchten van. De komende jaren liggen honderden miljarden dollars aan winst, gegenereerd uit intelligent automation, voor het grijpen. Alleen bedrijven die zien dat deze technologie méér is dan een manier om kosten te besparen en om waarde voor klanten en stakeholders te creëren, kunnen op de markt winnen."
 
Drie obstakels voor intelligent automation
Uit het onderzoek komen drie factoren naar voren die organisaties ervan weerhouden om over te stappen van proof-of-concept naar daadwerkelijke invoering van intelligent automation. Deze factoren zijn: bedrijfsorganisatie, technologie en talent. Zo heeft 49 procent van de Nederlandse organisaties geen managers die toegewijd zijn aan invoering van intelligent automation. Daarnaast maakt 48 procent zich zorgen om de privacy van data. Ook zegt 47 procent dat gebrek aan een adequate strategie voor gegevensbeheer de vooruitgang belemmert, aangezien op AI-gebaseerde algoritmen een flinke hoeveelheid (juiste) data vereisen.
"In mijn ogen zal de evolutie van automation in de financiële dienstverlening lijken op de revolutie in de auto-industrie in de jaren '70 en '80. De rol van mensen zal drastisch veranderen en zich richten op dingen waar mensen veel beter in zijn, zoals ontwerp en het oplossen van problemen. De repetitieve, op vaste regels gebaseerde taken laten we dan over aan robots. Hoewel het niet over twee jaar zal gebeuren, weet ik ook dat het niet twintig jaar gaat duren," zei Jose Ordinas Lewis, hoofd, Robotic Automation Center for Swiss Re.
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Driekwart Nederlanders heeft moeite met ‘nee’ zeggen
 IoT-apparaten in thuisnetwerken nieuw doelwit voor cryptojacking-malware
 Werknemers pieken op 44ste met ondernemend gedrag
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Marketing automation belangrijkste trend voor 2018
 Robotisering voor veel bedrijven nog ver-van-mijn-bed-show
 Drie manieren waarop verzekeraars relevant blijven
 AI-gestuurde chatbottechnologie maakt betere klantenservice en veiligheid mogelijk
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Waarom vinden medewerkers mij kort door de bocht? (1) 
Zoveel verdient Ferrari op elke verkochte auto (1) 
40 procent werknemers ervaart grote afstand tot baas (1) 
Hoe je je kunt vertillen aan je coachende rol (1) 
Werkgevers worstelen met gespannen arbeidsmarkt (1) 
Solliciteren? Vertel uw persoonlijke verhaal (1) 
Haastige spoed is ook in de verkoop zelden goed (4) 
top10
Leidinggevenden hebben geen idee wat personeel bezighoudt
Werkgeluk nog steeds bepaald door dezelfde factoren als 50 jaar geleden
50 procent loopt risico baan te verliezen door intelligente technologie
Hoogopgeleide medewerkers willen blijven leren
Ontwikkeling medewerkers topprioriteit bij Nederlandse bedrijven
Meer werkenden, behalve onder jongeren
Klantervaringen steeds belangrijker voor succesvolle supply chain-strategie
Administratieve, logistieke en sales banen meest populair onder werkzoekenden
Nederlanders verlaten online winkelwagen door te hoge verzendkosten
IT-beslissers zien Artificial Intelligence als silver bullet tegen cybersecurity-uitdagingen
meer top 10