zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werknemer schaamt zich voor de manier waarop organisatie omgaat met klanten

19 juni 2018 - 24 procent van de Nederlandse werknemers schaamt zich voor de manier waarop de organisatie waarvoor ze werken, omgaat met klanten.

Dit blijkt uit onderzoek onder 1.024 werkenden van Soulful Rebels. Daarnaast zegt meer dan de helft van de ondervraagden dat de eigen organisatie zich naar buiten toe, mooier voordoet dan ze in werkelijkheid is.


 
Cultuur-verandering
"Tijdens veel van onze cultuur-verandertrajecten zien we dat medewerkers geen helder kader hebben van hoe ze met elkaar en met hun klanten moeten omgaan. De missie, visie en kernwaarden staan meestal op papier, maar zijn verder niet vertaald naar gedrag en worden daarom niet nageleefd. Dit leidt regelmatig tot situaties waarin medewerkers doen wat ze goed lijkt maar wat niet in lijn is met wat de organisatie eigenlijk van hen verwacht," aldus Lenneke Persons, co-founder van Soulful Rebels.
 
Klanten boven medewerkers
Hoewel werknemers aangeven dat de behandeling van klanten door de eigen organisatie beter kan, zegt meer dan de helft van de ondervraagden het gevoel te hebben dat zijn organisatie klanten belangrijker vindt dan de eigen medewerkers. Met 57 procent is dit gevoel het sterkst bij werknemers in de detailhandel. Overigens vindt 53 procent van de ondervraagden dat de eigen organisatie zich mooier voordoet dan ze in werkelijkheid is. Susanne Mensink, co-founder van Soulful Rebels legt uit: "Deze resultaten bevestigen wat we in de praktijk vaak tegenkomen: medewerkers die ervaren dat hun belangen ondergeschikt zijn aan die van de klant. Met name bij snelgroeiende bedrijven zien we dat de aandacht voor klanten veel groter is dan voor de eigen medewerkers. Terwijl het juist de medewerkers zijn die het bedrijf tot een succes maken."
 
Kernwaarden
Uit het onderzoek blijkt dat deze onbalans tussen het ideaalbeeld en de werkelijkheid niets te maken heeft met de betrokkenheid van de werknemers. Zo geeft 90 procent van de ondervraagden aan de kernwaardes van de eigen organisatie te weten. Ook zegt 85 procent in één minuut te kunnen uitleggen waar de organisatie voor staat. Ongeveer twee derde van de ondervraagden zegt zelfs goed op de hoogte te zijn van de toekomstplannen van zijn werkgever. Mensink: "Dit bewijst dat dingen zeggen en daadwerkelijk dingen doen, twee verschillende zaken zijn. De binnenkant (de identiteit van) en de buitenkant (het imago) van een organisatie moeten kloppen met elkaar. Dat is merkintegriteit." Persons: "Het management kan de mooiste kernwaarden en toekomstplannen opstellen, maar als de organisatie zich hier niet volledig aan committeert en medewerkers niet snappen hoe ze dit naar de dagelijkse praktijk kunnen vertalen, ontstaan er problemen tussen wat u wil en wat u doet. Dit kan uiteindelijk leiden tot het eerdergenoemde gevoel van schaamte of beter voordoen."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Vijf tips om afval te reduceren in productie
 Hoogste aantal nieuwe motorrijders sinds 2002
 Emotionele gezondheid wordt nog te vaak vergeten door werkgevers
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Hoe groeit u mee met de klantverwachting in de B2B-markt?
 Zes tips om de klant van de toekomst te binden
 AI-gestuurde chatbottechnologie maakt betere klantenservice en veiligheid mogelijk
 Cupido Festival 2017: klantenliefde? Start met bevlogen medewerkers
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
De meest belangrijke bedrijfsverzekeringen op een rijtje
Hoe werkt een laadpaal voor elektrische auto’s eigenlijk?
reacties
'Cybersecurity moet een schoolvak worden' (1) 
De vier belangrijkste betaaltrends om naar uit te kijken in 2020 (1) 
Meer productiviteit in minder tijd (2) 
Europese markt overspoeld met nepartikelen (2) 
Arbeidsmarkt onverminderd goed (1) 
Angst voor baanverlies leidt tot slapeloze nachten (1) 
Meerderheid werknemers denkt dat technologie hun werkervaring verbetert (1) 
top10
Vier HR-trends voor 2020
Nederlanders in Europese kopgroep digitale vaardigheden
Supply Chain 4. 0: Klantbeleving als doorslaggevende succesfactor
Diversiteit in Raad van Commissarissen neemt gestaag toe
Vijf leidende technologietrends
Nederlanders bezorgd over de toekomst
Emotionele gezondheid wordt nog te vaak vergeten door werkgevers
Volop aandacht voor het menselijk kapitaal
'Cybersecurity moet een schoolvak worden'
Bedrijfsleven leunt op achterhaald beleid wanneer het gaat om cyberveiligheid
meer top 10