zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Gezondheidzorg in 2030 grotendeels digitaal

30 april 2018 - Binnen tien jaar kan een medische controle vooral bestaan uit interacties met sensoren, camera’s en robotscanners, in plaats van uit contact met dokters of verplegers. Uit nieuw onderzoek van Aruba blijkt dat veel zorgorganisaties hun diensten gaan herbouwen rondom het Internet of Things (IoT).

 Het rapport ‘Building the Hospital of 2030’ is gebaseerd op interviews met leiders in de zorgsector en futurologen. Het onderzoek verklaart de waarschijnlijkheid en noodzaak van slimmere werkplekken op basis van mobiele, cloud en IoT technologieën. Verder geeft het rapport een beeld van de verschillende manieren waarop de patiëntervaring en de klinische zorg zullen verbeteren.



Vijf voorspellingen
Het onderzoek onderscheidt vijf belangrijke voorspellingen voor de transformatie in de gezondheidszorg tot 2030:

Zelfdiagnose door patiënten: Met op app gebaseerde en draagbare tools om de gezondheid te monitoren en ook zelf scans te doen, kunnen patiënten diverse waarden thuis vaststellen. Dit alles zonder de noodzaak om een praktijk of ziekenhuis te bezoeken.

Het geautomatiseerde ziekenhuis: De intake biedt imaging-technologieën die de hartslag, temperatuur en ademhalingsfrequentie van patiënten vanaf de binnenkomst analyseren. Aansluitend kunnen sensoren bloeddruk en ECG binnen tien seconden meten. Op die manier is een automatische beoordeling of zelfs diagnose direct mogelijk.

Extra tijd voor zorgprofessionals: Dokters en verpleegkundigen besteden momenteel tot 70 procent van hun tijd aan administratieve taken. Via hun mobiele apparatuur kunnen zij scans en patiëntgegevens veel sneller analyseren, waardoor ze veel meer tijd aan directe patiëntenzorg kunnen besteden.

Digitale dataopslag: Apparatuur integreert automatisch met digitale patiëntgegevens en verwerkt updates op basis van de actuele status en behandeling. Zo beschikken zorgmedewerkers over rijkere, real-time en toegankelijke data en kunnen ze beter gefundeerde beslissingen nemen.

Acceptatie van AI: De rol van kunstmatige intelligentie (AI) bij diagnoses en behandelingen groeit snel en de toenemende publieke acceptatie zal er snel toe leiden dat patiënten ook diagnoses door machines zullen accepteren. Mits de ontwikkeling en implementatie van deze diensten de patiënt centraal stelt, de voordelen goed uitgelegd worden en er toestemming gevraagd is.

Verbeteringen
Dr. Hugh Montgomery, UCL Professor, zegt over de verbeteringen die AI de medische zorg kan bieden: "Binnen tien jaar kunnen we zo’n 50.000 bloed proteïnen uit één druppel bloed analyseren en veel sneller of zelfs automatisch diagnoses stellen. Dat is echt een radicale verbetering. Momenteel kom ik niet verder dan 30 variabelen uit een druppel bloed." Over selfservice zorg door de patiënten zegt Digital Health futuroloog Maneesh Juneja: "Stel dat u binnen nu en tien jaar de diagnose diabetes of hoge bloeddruk krijgt. In dat geval kan een belangrijk deel van het monitoren van medicijngebruik gedaan worden zonder veel fysieke controles. Uw data is real-time te volgen en afwijkingen van het aanbevolen dieet of behandelplan zijn direct duidelijk. U krijgt in dat geval een digitaal signaal via uw smartwatch of augemented reality bril."

Geen science fiction
Deze ontwikkelingen zijn volgens het onderzoek zeker geen sciencefiction en kunnen zelfs een sleutelrol spelen bij betere zorg voor de vergrijzende bevolking. Volgens cijfers van de VN is het aantal 60-plussers in 2030 opgelopen tot 56 procent. Dit versterkt de behoefte aan efficiëntere gezondheidszorg.
"De komende vijf tot tien jaar staan we voor enorme veranderingen en disruptie," vervolgt Hugh Montgomery. "Dit heeft twee oorzaken. Allereerst veranderen de technologische mogelijkheden razendsnel. Ten tweede is er een enorme druk om nieuwe ontwikkelingen naar de praktijk te vertalen. Want als dit niet gebeurt, gaat de huidige gezondheidszorg omvallen."

Het ziekenhuis digitaliseren en beveiligen
Volgens het onderzoek zijn zorgorganisaties inmiddels gestart met hun digitaliseringsreis. Uit het onderzoek van Aruba blijkt dat tweederde (64 procent) van de zorgorganisaties al monitors van patiënten aan hun netwerk koppelt. 41 procent verbindt ook systemen voor imaging en röntgen met het netwerk. Dit zijn de eerste bouwstenen voor een Internet of Things strategie. In potentie kunnen miljoenen onderling verbonden medische, draagbare en mobiele apparaten actuele informatie delen, en deze inzetten voor betere zorgkwaliteit.
Aan deze aanpak kleven echter wel risico’s. Zo heeft 89 procent van de zorgorganisaties die een IoT-strategie uitrolt te maken met IoT gerelateerde datalekken. Met de enorme toename van het aantal nieuwe technologische apparaten in de komende tien jaar, is het een grote uitdaging om een overzicht van alle verbonden apparatuur en het delen van medische informatie te behouden om strikte beveiligingrichtlijnen te kunnen handhaven.

Betere ervaring en kwaliteit
Morten Illum, VP EMEA bij Aruba, concludeert: "De opkomst van digitale zorgdiensten zal de patiëntervaring verbeteren en tegelijkertijd de accuratesse en kwaliteit van zorg een impuls geven. In onze ogen kunnen zorgaanbieders en alle andere mensen daar enthousiast over zijn. Maar de risico’s voor de databeveiliging vormen daarbij wel een grote uitdaging. Daarom duurt het even voor deze veranderingen geïmplementeerd zijn. Wij verwachten dat zorgorganisaties gaan samenwerken met technologiebedrijven om de technologische en culturele veranderingen van de komende jaren op te vangen. Met de vele voordelen die in het verschiet liggen, is dat zeker de moeite waard."
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Administratieve, logistieke en sales banen meest populair onder werkzoekenden
 Klanttevredenheid op hoger level met ISO 10000-serie
 Vijf manieren om data-downtime te voorkomen tijdens de vakantie
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Cyberaanvallers richten zich op gezondheidszorg en op Facebook-gebruikers
 Recordaantal fusies en overnames in zorg
 Kabinet laat noodzakelijke wijzigingen arbeidsgezondheidszorg achterwege
 Technologie biedt zorgsector helpende hand
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Waarom vinden medewerkers mij kort door de bocht? (1) 
Zoveel verdient Ferrari op elke verkochte auto (1) 
40 procent werknemers ervaart grote afstand tot baas (1) 
Hoe je je kunt vertillen aan je coachende rol (1) 
Werkgevers worstelen met gespannen arbeidsmarkt (1) 
Solliciteren? Vertel uw persoonlijke verhaal (1) 
Haastige spoed is ook in de verkoop zelden goed (4) 
top10
Leidinggevenden hebben geen idee wat personeel bezighoudt
Werkgeluk nog steeds bepaald door dezelfde factoren als 50 jaar geleden
50 procent loopt risico baan te verliezen door intelligente technologie
Hoogopgeleide medewerkers willen blijven leren
Ontwikkeling medewerkers topprioriteit bij Nederlandse bedrijven
Vijf stappen om relevant te blijven in het digitale tijdperk
Meer werkenden, behalve onder jongeren
Klantervaringen steeds belangrijker voor succesvolle supply chain-strategie
'Kleine' overtreding, torenhoge autoverzekeringspremie
WiFi op vakantieparken steeds vaker voorzien van snelheidslimiet
meer top 10