zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Schaarse online professional wenst meer flexibiliteit

5 april 2018 - Schaars, jong en breed oriënterend op de loopbaan: dat kenmerkt de Nederlandse online professional van nu. HR- en marketingmanagers hebben moeite om online professionals te werven en ervaren dat deze doelgroep specifieke eisen en wensen heeft.

Om online professionals aan te trekken en te binden, is het essentieel om de wensen en behoeften te kennen. Daarom brengt SchaalX samen met Intelligence Group de demografie, schaarste, benadervoorkeuren, gewenste arbeidsovereenkomsten en het (media)gedrag van de online professional in kaart middels de ‘Arbeidsmarktmonitor Online Professionals 2018’.



Vraag naar online professionals
De vraag naar de online professional is de afgelopen vijf jaar meer dan verdubbeld, waarbij in afgelopen jaar de vraag naar webontwikkelaars het grootst is, gevolgd door online marketeers en webredacteuren. Hierbij wordt met name gevraagd naar professionals op hbo-niveau. De meest gevraagde skills zijn SEO, social media en user experience design. De vraag naar videoskills is het afgelopen jaar echter toegenomen met 27 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Los van algemene social media skills, neemt de vraag naar specifieke Instagram en Snapchat skills ook toe.

Jonge & flexibele doelgroep
Ruim tweederde van de online professionals is jonger dan 40 jaar. Deze jonge doelgroep hecht minder waarde aan een vast contract: van hen heeft achttien procent een freelance of zzp-overeenkomst in tegenstelling tot zes procent van de Nederlandse beroepsbevolking. Door deze flexibele contracten zijn online professionals veel in beweging op de arbeidsmarkt en worden hierdoor veel benaderd. 62 procent van de online professionals in loondienst wordt vier keer of vaker per jaar benaderd voor een baan en zestien procent zelfs minimaal één keer per week. Dat gebeurt met name in de provincies Noord-Holland en Utrecht, waar de schaarste van online professionals het grootst is. Wanneer deze doelgroep actief op zoek is naar een nieuwe baan, wordt veel breder via online kanalen georiënteerd dan de gemiddelde Nederlander en juist een stuk minder via televisie, radio en kranten. 

63 procent zoekt (latent) naar nieuwe baan
Ook al is de online professional moeilijk te werven, toch is 63 procent van de online professionals in loondienst (latent) op zoek naar een nieuwe baan. 27 procent van de doelgroep is het afgelopen jaar daadwerkelijk van baan gewisseld, al dan niet binnen de eigen organisatie. De online professional laat zich dus wel degelijk in beweging brengen, maar daarvoor zijn een juiste benaderwijze en een passend aanbod noodzakelijk. 

Google en Monica Geuze zijn favoriet
Online professionals hebben andere favoriete werkgevers dan communicatie- en marketingprofessionals. Zij willen het liefst aan de slag voor Google, Coolblue, Bol.com, Apple of Schiphol. Daarnaast is de online professional logischerwijs online zeer actief en volgt daarbij influencer Monica Geuze het liefst, gevolgd door Anna Nooshin en Enzo Knol.
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 IT-beslisser vindt innovatie binnen eigen organisatie te traag
 EV onder leaserijders neemt toe in populariteit
 Personeelstekort? Zo haalt u nieuwe talenten binnen en behoudt u ze!
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Toenemend aanbod ‘arbeidsmarkttoeslag’ verraadt schaarste op de arbeidsmarkt
 War for talent winnen? Pas u aan aan de behoeften van de markt
 Organisaties nog onvoldoende voorbereid op schaarste
 Vijf tips om te controleren of uw selectiecriteria aansluiten bij de nieuwe generatie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
'Sneltraining' Spreken in het openbaar
Een unieke sneltraining, anders dan andere en met stip de beste op dit gebied in Nederland. De methode Mind Tuning van Pieter Frijters is vernieuwend en staat garant voor succes. Bel voor meer informatie 0182 631 232 of surf naar www.spreek.nl.
Lees verder
Succesvol je geld beleggen? Doe het online!
reacties
IT-beslisser vindt innovatie binnen eigen organisatie te traag (1) 
Wintersport: 81 procent zet wekker zo vroeg mogelijk om files te vermijden (1) 
Te weinig perspectief voor werknemer met psychische klachten  (3) 
VCP: onbegrijpelijk dat werknemers niet vaker vast contract krijgen (1) 
Smart home markt groeit tot 1,7 miljard euro (1) 
Shell meest favoriete werkgever in 2018 (1) 
Vijf tips voor de inrichting van de werkplek van de toekomst (1) 
top10
Te weinig perspectief voor werknemer met psychische klachten
VCP: onbegrijpelijk dat werknemers niet vaker vast contract krijgen
Werk beďnvloedt privéleven negatief
Kennisontwikkeling IT’ers blijft achter door werkdruk
Innovatie als tool om medewerkers zichzelf te laten ontwikkelen
Wintersport: 81 procent zet wekker zo vroeg mogelijk om files te vermijden
Personeelstekort? Zo haalt u nieuwe talenten binnen en behoudt u ze!
Verwachte vraag naar ‘vaste’ IT’ers door financiële dienstverleners neemt af
‘Niet Haagse plannen, maar kennis en drive bepalen succes bemiddeling'
Hoe schrijft u offertes die scoren?
meer top 10