zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Schaarse online professional wenst meer flexibiliteit

5 april 2018 - Schaars, jong en breed oriënterend op de loopbaan: dat kenmerkt de Nederlandse online professional van nu. HR- en marketingmanagers hebben moeite om online professionals te werven en ervaren dat deze doelgroep specifieke eisen en wensen heeft.

Om online professionals aan te trekken en te binden, is het essentieel om de wensen en behoeften te kennen. Daarom brengt SchaalX samen met Intelligence Group de demografie, schaarste, benadervoorkeuren, gewenste arbeidsovereenkomsten en het (media)gedrag van de online professional in kaart middels de ‘Arbeidsmarktmonitor Online Professionals 2018’.



Vraag naar online professionals
De vraag naar de online professional is de afgelopen vijf jaar meer dan verdubbeld, waarbij in afgelopen jaar de vraag naar webontwikkelaars het grootst is, gevolgd door online marketeers en webredacteuren. Hierbij wordt met name gevraagd naar professionals op hbo-niveau. De meest gevraagde skills zijn SEO, social media en user experience design. De vraag naar videoskills is het afgelopen jaar echter toegenomen met 27 procent ten opzichte van het jaar ervoor. Los van algemene social media skills, neemt de vraag naar specifieke Instagram en Snapchat skills ook toe.

Jonge & flexibele doelgroep
Ruim tweederde van de online professionals is jonger dan 40 jaar. Deze jonge doelgroep hecht minder waarde aan een vast contract: van hen heeft achttien procent een freelance of zzp-overeenkomst in tegenstelling tot zes procent van de Nederlandse beroepsbevolking. Door deze flexibele contracten zijn online professionals veel in beweging op de arbeidsmarkt en worden hierdoor veel benaderd. 62 procent van de online professionals in loondienst wordt vier keer of vaker per jaar benaderd voor een baan en zestien procent zelfs minimaal één keer per week. Dat gebeurt met name in de provincies Noord-Holland en Utrecht, waar de schaarste van online professionals het grootst is. Wanneer deze doelgroep actief op zoek is naar een nieuwe baan, wordt veel breder via online kanalen georiënteerd dan de gemiddelde Nederlander en juist een stuk minder via televisie, radio en kranten. 

63 procent zoekt (latent) naar nieuwe baan
Ook al is de online professional moeilijk te werven, toch is 63 procent van de online professionals in loondienst (latent) op zoek naar een nieuwe baan. 27 procent van de doelgroep is het afgelopen jaar daadwerkelijk van baan gewisseld, al dan niet binnen de eigen organisatie. De online professional laat zich dus wel degelijk in beweging brengen, maar daarvoor zijn een juiste benaderwijze en een passend aanbod noodzakelijk. 

Google en Monica Geuze zijn favoriet
Online professionals hebben andere favoriete werkgevers dan communicatie- en marketingprofessionals. Zij willen het liefst aan de slag voor Google, Coolblue, Bol.com, Apple of Schiphol. Daarnaast is de online professional logischerwijs online zeer actief en volgt daarbij influencer Monica Geuze het liefst, gevolgd door Anna Nooshin en Enzo Knol.
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Zoomend op weg naar het nieuwe normaal
 High performance teams kunnen organisaties door crisis loodsen
 Slechts vijf procent vindt innovatie het belangrijkst bij keuze financiële dienstverlener
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Toenemend aanbod ‘arbeidsmarkttoeslag’ verraadt schaarste op de arbeidsmarkt
 War for talent winnen? Pas u aan aan de behoeften van de markt
 Organisaties nog onvoldoende voorbereid op schaarste
 Vijf tips om te controleren of uw selectiecriteria aansluiten bij de nieuwe generatie
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
reacties
Slechts vijf procent vindt innovatie het belangrijkst bij keuze financiële dienstverlener (1) 
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg (1) 
Corona-klagen (1) 
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’  (2) 
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
top10
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’
Vacaturetrend: op weg naar herstel
Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?
Onderzoek naar communicatie in crisistijd: laat vooral van u horen!
Respons jongeren op direct mail hoger dan oudere generaties
Consumentenuitgaven in juni nog steeds tien procent lager dan in 2019
Een vijfde verzwijgt kinderwens tijdens sollicitatieproces
Ruimbagage meenemen bijna twintig procent duurder in drie jaar
Mismatch talent nog nooit zo groot door snelle technologische ontwikkelingen
meer top 10