zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De finalisten Logistiek Manager van het Jaar over hun wapenfeiten

23 maart 2018 - De finaledag voor Logistiek Manager van het Jaar komt steeds dichterbij. Voor de finalisten is het aftellen geblazen: wie zet in de Jaarbeurs te Utrecht de perfecte pitch neer en mag zich een jaar lang Logistiek Manager van het Jaar noemen?

LogistiekProfs sprak de kandidaten nog één keer. Waarom moeten juist zij die felbegeerde titel winnen? 


 
Joris Keizers – Group Operations Manager bij Veco
Wat Joris Keizers tot finalist Logistiek Manager van het Jaar maakt? Het talent om nieuwe technieken een plek te geven binnen de logistiek. De Group operations manager is bij producent Veco verantwoordelijk voor de operatie van twee fabrieken in Nederland en een in Engeland.
Bij zijn aantreden bij Veco in 2010 trof Keizers een bedrijf aan ‘dat fantastisch mooie producten kon maken’. Keizers: "Klanten waren tevreden over de producten, maar minder te spreken over de leverbetrouwbaarheid en de communicatie daarover." De bottleneck zat hem in de doorlooptijd. Veco produceert high precision metal solutions, onder meer met electroformeertechnologie. In dit proces wordt vaak pas aan het eind duidelijk of alle technische deelprocessen voldoende hebben gepresteerd. Om de leverbetrouwbaarheid te verbeteren was het verkorten van doorlooptijden onvermijdelijk. "Dat is mijn voornaamste focus geworden." Door te voorspellen waar mogelijk problemen konden ontstaan, wist Keizers de tijdige leveringen te verhogen van 50 naar 90 procent. 
De Group Operations Manager mikte op een nog hogere servicegraad en kwam daarvoor uit bij Proces Mining, een techniek die afkomstig is uit de wereld van Data Science en Big Data. "Van 50 naar 90 is makkelijker dan van 90 naar 95. De Six Sigma methodiek die we daarvoor inzetten, was niet voldoende. Ik heb door mijn studie Econometrie een datagedreven achtergrond en was daardoor altijd al geïnteresseerd in nieuwe technieken zoals Proces Mining. Na een online cursus zag ik al snel wat de techniek voor Veco kon betekenen."
Process Mining stelt organisaties in staat om processen visueel te maken en te analyseren op basis van informatie uit de verschillende databases. "Uit die hele brei van data brengt Proces Mining jouw proces letterlijk in beeld. Van daaruit zie je direct waar veel verkeer is en waar opstoppingen zitten. Dit kan je vervolgens leggen naast hoe je het proces ooit op papier bedacht hebt."
Inmiddels sluiten de processen bij Veco door het verkregen inzicht beter op elkaar aan en is de totale doorlooptijd gehalveerd. "Om de inzichten om te zetten in daadwerkelijke verbeteringen, was maar een beperkte investering van enkele duizenden euro´s nodig. De grootste stappen maak je toch door de verschillende werkstations beter op elkaar aan te laten sluiten.`
Keizers geeft toe dat werken met Proces Mining voor hem wat eenvoudiger is door zijn wiskundige achtergrond. "Toch is mijn idee dat als je kennis en kunde van supply chain hebt, je er mee kan werken. Bovendien hoeven niet alle werknemers de procesflows te genereren. Zij hoeven het alleen te begrijpen en interpreteren. Het leuke is dat ik bij latere projecten binnen Veco bijna niet betrokken ben geweest. Proces Mining is vrij makkelijk overdraagbaar."
Zijn deelname aan de verkiezing Logistiek Manager van het Jaar ziet Keizers als de uitgelezen kans om nieuwe technieken bekend te maken binnen logistiek Nederland. "Wat dat betreft past het thema ‘grensoverschrijdend’ me als een jas. In de logistiek moeten we altijd over de grens blijven kijken voor nieuwe technieken, ook uit andere discplines. Binnen de supply chain kijken we inmiddels over afdelingen, maar we moeten verder kijken dan dat." 
 
Olaf Vreeburg – Head of Operations bij HelloFresh
Met een achtergrond in HR lijkt Olaf Vreeburg (32) in de finale van Logistiek Manager van het Jaar wellicht een wat vreemde eend in de bijt. Toch maakt die achtergrond juist dat hij logistiek op een frisse manier benadert. "De onconventionele weg die ik heb gevolgd, past bij de onconventionele keten die we met bij HelloFresh hebben neergezet."
Vreeburg werkt als Head of Operations bij HelloFresh, een bedrijf in maaltijdboxen. Ruim vijf jaar geleden was hij nog werkzaam op de HR-afdeling van Google in Dublin. HelloFresh werd zijn eerste kennismaking met logistiek, in een omgeving waar pionieren aan de orde van de dag was. "5,5 jaar geleden bestonden maaltijdboxen nog helemaal niet. We hebben dat concept in zijn algemeenheid geïntroduceerd en moesten daar ook een logistieke cyclus voor opbouwen. Vanaf dag één is dat pionieren geweest. Ik begon in een koelcel met het inpakken van maaltijdboxen en heb ondertussen de hele operatie opgezet. Die overstap van HR naar logistiek was best pittig, maar ik kan achteraf zeggen dat ik daar goed in geslaagd ben."
Inmiddels is HelloFresh naar eigen zeggen marktleider in de Benelux als het om maaltijdboxen gaat. Bij het opzetten van de logistieke operatie zijn Vreeburg en het team van HelloFresh altijd uitgegaan van de klantwens. "Natuurlijk wilden we een efficiënte, kostenbewuste en duurzame keten neerzetten. Maar daarbij werkten we altijd toe naar de optimale klantbeleving." Een voorbeeld daarvan is de zondagavondlevering die Vreeburg met HelloFresh introduceerde. "Dat was ten tijde van de introductie heel ongebruikelijk. Op zondagavond is de kans groot dat de klant thuis is. Daarnaast laten we klanten een tijdsvenster kiezen en we communiceren per sms het exacte tijdstip van levering. Via track & trace kunnen ze de bezorger nauwkeurig volgen." 
Vanuit HelloFresh gezien zijn deze opties ook voordelig. De kans dat je eerste afleverpoging slaagt, is groter en dat bespaart tijd. "Bij versproducten is dat nou eenmaal van belang. Het is het ultieme voorbeeld van je klant optimaal bedienen en daar zelf profijt van hebben. Soms werkt het ook in ons nadeel. Omdat klanten zelf een tijdvenster kunnen kiezen, is de uitdaging om onze routeplanning zo efficiënt mogelijk te maken."
Daarin ziet Vreeburg voor zichzelf nog verbeterpunten. "De CO2-uitstoot en het dichtslibben van steden is voor ons doorlopend een aandachtspunt. Qua vervoer maken we hierin grote stappen door bijvoorbeeld elektrische fietsen (op zonne-energie) in te zetten. Of elektrische bezorgbusjes. Met de bouw van decentrale en duurzame distributiecentra willen we het aantal transportbewegingen reduceren. "
De titel Logistiek Manager van het Jaar heeft voor Vreeburg ook persoonlijke waarde. "In 2008 liep ik stage op de HR-afdeling bij LU. Bij het binnenlopen van hun koekjesfabriek was ik enorm gefascineerd door de processen. Nu, tien jaar later, is het me dankzij passie gelukt om in de logistiek te komen en mee te doen aan deze verkiezing. Het winnen van de titel zou voor mezelf een prachtige prestatie zijn. Maar bovenal natuurlijk voor het hele team; ik doe het niet alleen." 
 
Hugo van Goor – DC Manager Schneider Electric
Hugo van Goor mag dan bij internationale speler Schneider Electric werken, hij ziet het als zijn kracht om het management van de distributiecentra lokaal te houden. "Ik probeer de locaties echt te leiden als een losstaande bv. Daardoor ontstaat er meer ondernemersmentaliteit en eigenaarsschap binnen de organisatie."
Van Goor is als DC Manager bij Schneider Electric verantwoordelijk voor de Europese distributiecentra in Helmond en Wiehl, Duitsland (geoutsourced). Daarnaast is hij verantwoordelijk voor het regionale DC in Venray, dat de distributie verzorgt naar Nederland, België, Duitsland en Zwisterland.
Begin 2016 – toen Van Goor het DC in Venray onder zijn hoede kreeg – besloot de DC Manager om de locaties in Venray en Helmond onder één management te brengen. "Deze distributiecentra lagen maar 30 kilometer van elkaar af, terwijl ze volledig los van elkaar opereerden, met elk een eigen managementteam. Dat hebben we omgegooid. In de huidige situatie hebben we één managementteam dat verantwoordelijk is voor beide locaties. Zo kan het voorkomen dat iemand de ene dag in Helmond werkt en de andere dag in Venray." Dat heeft de operaties een aantal voordelen opgeleverd. "Omdat we zaken hebben geharmoniseerd zijn we nu echt één bedrijf. De uitwisseling wordt makkelijker op gang gebracht en er is geen sprake meer van onderlinge competitie." Dat laten ook de resultaten zien: de productiviteit en kwaliteit van de DC’s zijn momenteel het hoogste van heel Europa. Van Goor: "Deze DC’s draaien qua veiligheid en kwaliteit mee in de top van Schneider Electric." 
Op de vraag wat Van Goor tot dé Logistiek Manager van het Jaar maakt, antwoord de DC Manager bescheiden. "Ik zie mezelf niet zozeer als logistiek manager, meer als manager in een logistieke omgeving. Bovendien ben ik een leider die aan de achterkant opereert. Ik heb met mijn team overlegd of ik wel de juiste kandidaat was voor deze verkiezing. Zij vonden van wel." 
Van Goor ziet het aansturen van teams als zijn grootste kracht, samen met zijn ondernemersmentaliteit. "Schneider Electric is een groot bedrijf, met veel ondersteuning in de vorm van corporate programma’s die we kunnen uitrollen. Als we al die programma’s alleen maar zouden uitvoeren, zouden we nooit deze resultaten hebben geboekt. Het is belangrijk om steeds te bepalen wat op dat moment goed bij ons aansluit. Dat wat ik als ondernemer zou doen, doe ik hier nu ook. Die vrijheid krijg je bij Schneider Electric, zolang je resultaten boekt."
Wat de titel voor hem betekent? "Ik zie het als een mooie erkenning voor het werk dat we in de afgelopen twee jaar gedaan hebben. Daar ben ik de aanvoerder in, net als de aanvoerder in een voetbalelftal. Die doet het ook niet alleen." 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Logistieke arbeidsmarkt verandert ingrijpend
 Logistieke sector motor achter groei arbeidsmarkt
 Innovatie wakkert vraag naar supply chain professionals aan
 Vijf kansrijke banen in logistiek & supply chain
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10