zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Weinig angst voor opkomst robotcollega’s

19 februari 2018 - Mensen lijken weinig angst of afkeer te kennen voor de opkomst van robotcollega’s zo blijkt uit een nieuw wereldwijd onderzoek  van Pegasystems.

Voor de studie werden wereldwijd 845 senior executives uit de belangrijkste industrietakken zoals de financiële dienstverlening, de verzekeringsbranche, productiebedrijven, telecom & media, overheid en detailhandel ondervraagd naar hun kijk op de groeiende rol van artificial intelligence (AI) en automatisering op de werkplek van de toekomst.



Geen moeite met robotcollega's
In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, namelijk dat mensen bang zijn dat machines hun werk overnemen, gaf 88 procent van de respondenten aan geen moeite te hebben met de introductie van robotcollega’s op de werkvloer. Sterker nog, meer dan tweederde (69 procent) zegt te verwachten dat de term ´workforce` in de toekomst ook bestaat uit intelligente machines die samenwerken met menselijke collega’s. Hoewel 70 procent verwacht dat AI binnen twintig jaar vooral werknemers met administratieve functies zal vervangen, geeft 69 procent aan dat automatisering van handmatige processen diezelfde medewerkers de kans biedt zich te ontplooien op andere werkterreinen in plaats van collectief hun baan te verliezen.

Samenwerking mens en machine
Het onderzoek bracht nog een aantal andere voordelen aan het licht van de samenwerking tussen mens en slimme machine. Zo verwachten veel respondenten dat werktijden flexibeler worden en werknemers zich meer kunnen richten op uitdagende taken dankzij hun ‘machinale collega’s. Zo is 69 procent het erover eens dat automatisering van handmatige processen medewerkers aanzienlijk meer mogelijkheden geeft voor afwisselender en lonender werk. Dit zou vooral van toepassing zijn voor werknemers in klantgerichte functies die, volgens de respondenten, ontdekken dat slimme machines alledaagse routinehandelingen en ergernissen kunnen wegnemen en hen meer verantwoordelijkheid kunnen geven. 64 procent van de respondenten denkt dat AI medewerkers voorziet van oplossingen voor problemen die voorheen werden doorverwezen naar een medewerker met een hoger beslissingniveau in de organisatie.

Mens blijft belangrijke factor
Uit het onderzoek kwam ook duidelijk naar voren dat het menselijk aandeel een belangrijke factor blijft bij banen die emotionele intelligentie, beoordelingsvermogen en cultureel inzicht vereisen. Veelzeggend is dat slechts 41 procent verwacht dat AI medewerkers met een klantgerichte functie gaat vervangen, terwijl 77 procent denkt dat AI de komende vijf jaar standaard zal worden ingezet voor suggesties over de next-best-action aan klantenservicemedewerkers.
Desondanks maakte het onderzoek duidelijk dat mensen zelf de regie willen houden over de inzet van intelligente machines. Vier van de vijf (79 procent) respondenten geeft aan zich ongemakkelijk te voelen bij een intelligente machine als leidinggevende, hoewel – opmerkelijk – 78 procent aangaf dat ze hier minder moeite mee zouden hebben bij volledige transparantie en controle op de wijze van besluitvorming.
"Dit onderzoek toont aan dat de angst dat intelligente machines de mens op de werkplek ondergeschikt of, erger nog, overbodig maakt onterecht is," stelt Derk-Jan Brand, Managing Director Benelux Nordics bij Pegasystems. "De realiteit is dat langzaam het besef groeit dat AI en robotic process automation van toegevoegde waarde kunnen zijn. Door mens en machine zij aan zij te laten samenwerken en in te zetten als aanvulling op en niet als vervanging van, zijn organisaties operationeel slimmer, efficiënter en effectiever. Tegelijkertijd levert het voor de werknemers meer lonende en bevredigende banen op."
Voor meer informatie:
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Meerderheid werknemers met beperking ervaart belemmeringen op werkvloer
 Record aan kwetsbaarheden zorgt voor meer innovatie in cybersecurity
 B2B-marketeers moeten koopgedrag bekijken om klanten te werven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Kunstmatige Intelligentie: 2,5 miljoen banen op de tocht
 Een derde hoogopgeleiden ziet robot baan overnemen
 'Ontmoedig geen opleidingen die bedreigd worden door robots'
 De robot: banensteler of nieuwe collega?
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
'Sneltraining' Spreken in het openbaar
Een unieke sneltraining, anders dan andere en met stip de beste op dit gebied in Nederland. De methode Mind Tuning van Pieter Frijters is vernieuwend en staat garant voor succes. Bel voor meer informatie 0182 631 232 of surf naar www.spreek.nl.
Lees verder
Is uw volgende zakelijke leaseauto een Tesla?
reacties
HR heeft nauwelijks invloed op de scholingsintentie van medewerkers (1) 
Werknemer neemt vrij voor ziek huisdier (1) 
Werven van nieuwe medewerker kost meer dan 4. 000 euro per persoon (1) 
Krapte arbeidsmarkt neemt verder toe (2) 
Aanhoudend tekort aan technici stagneert groei organisaties (1) 
Porsche 911 Speedster heeft een prijs (1) 
Drie handige chat-apps voor op kantoor (1) 
top10
Krapte arbeidsmarkt neemt verder toe
Tja, je kunt natuurlijk alles wel relativeren!
Slecht functionerende collega’s grootste stoorzender op het werk
Vijf technologische oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen
Drie handige chat-apps voor op kantoor
HR heeft nauwelijks invloed op de scholingsintentie van medewerkers
Aanhoudend tekort aan technici stagneert groei organisaties
Tempo Team, KPN en Pathé genomineerd voor Email Awards 2019
Mijlpalen twintigers schuiven op
In Nederland solliciteren vooral flexibele, leergierige en nauwkeurige mensen
meer top 10