zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Leaserijder wil data delen voor onderhoud, minder files en verkeersveiligheid

22 januari 2018 - Brandstofgebruik, het wel of niet dragen van een autogordel en de realtimelocatie van een auto. Dit zijn slechts enkele voorbeelden van data die auto’s, sinds ze connected zijn, kunnen delen.

Maar hoe kijken leaserijders naar de ontwikkeling van Internet of Things en de verschillende toepassingen? Leaserijders zijn best bereid om hun autodata te delen, maar willen zelf bepalen met wie en welke data, zo blijkt uit het data-onderzoek van ALD Automotive onder 750 leaserijders.


 
Mobiliteitsinnovaties
Lonneke van der Horst, Marketing & Strategy Manager van ALD Automotive: "Data vormen het fundament onder verschillende mobiliteitsinnovaties, zoals autodelen of autonoom rijden. Maar kan ook een belangrijke rol spelen rondom filebestrijding of een zuinige rijstijl. Met dit onderzoek willen we de bereidwilligheid en de struikelblokken van het delen van autodata door zakelijke rijders inzichtelijk maken."
 
Bereidheid tot delen data
Met het delen van data aan de leasemaatschappij, de fabrikant en de alarmcentrale hebben de leaserijders de minste moeite. Bijna een kwart van de leaserijders gaf aan helemaal geen data met externe partijen te willen delen. 

Data over rijstijl liever niet delen
Tot het delen van data die wat zegt over het gebruik van de auto (de kilometerstand, brandstofgebruik) en het onderhoud (kilometers tot aan de volgende onderhoudsbeurt, storingen) is het merendeel van de leaserijders bereid. Ruim een kwart van de leaserijders is zelfs bereid om de locatie van de auto te delen. Data over de rijstijl (bijvoorbeeld het wel of niet dragen van de gordel of extremen in toerental) deelt men liever niet.
 
Data vooral delen als toepassing duidelijk is
Op de vraag over welke toepassing voor het delen van data de leaserijder het meest positief is, komt preventief onderhoud duidelijk naar voren. Het oplossen en voorkomen van files en veiliger rijden in combinatie met autonoom rijden komt op een tweede en derde plek. Opvallend is verder dat leaserijders nog geen voordeel zien in connecties tussen data uit de auto en thuisapparatuur, bijvoorbeeld het automatisch hoger zetten van de verwarming als men onderweg naar huis is. Mogelijk is dat nog te veel toekomstmuziek.
 
Financieel voordeel of gemak extra drivers om data te delen
Voor een kleine meerderheid van de leaserijders (52 procent) is een financieel voordeel een extra drive om data te delen. Maar voor een nog grotere groep (58 procent) is gemak (zoals het sneller ter plaatse zijn van hulpdiensten) een extra stimulans om data beschikbaar te stellen.
 
Meerderheid weet niet welke data verzameld wordt
De meerderheid van de leaserijders blijkt niet goed op de hoogte te zijn welke data de leasemaatschappij precies verzamelt (35 procent weet het niet en 34 procent weet het ongeveer). Twintig procent van de leaserijders heeft daar nog nooit over nagedacht.
 
Conclusie
Leaserijders blijken best bereid om data te delen als daar ook voor hen voordeel aan zit. Met name als het delen van data gemak oplevert. Verder valt op dat veel leaserijders niet op de hoogte zijn welke data er rondom de auto allemaal wordt gedeeld en dat ze duidelijk een voorkeur hebben met wie ze welke data delen.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Innovatie helpt organisaties om flexibel te blijven in uitdagende tijden
 Gebrek aan vertrouwen binnen de cybercriminele onderwereld
 IT-vacatures ondanks coronavirus nog steeds lastig in te vullen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Persoonlijke gegevens honderdduizenden leaserijders op straat
 Werknemer betaalt 100 procent teveel bij afscheid leaseauto
 Leaseauto wordt weer met het hart gekozen
 Private leaserijder kiest vaker maatwerk
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Doorontwikkeling en zelfontplooiing blijft belangrijk, ook voor managers
reacties
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
Het beste van twee werelden: een ondernemerscultuur bouwen in uw organisatie (1) 
1,6 miljoen Nederlandse auto's rijden nog door op winterbanden (1) 
top10
Weg met CV’s en brieven!
Top vijf banen die meest in trek zijn bij sollicitanten
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis
Hoe thuiswerken intelligenter – en veiliger – wordt
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten
De impact van het coronavirus op het vak van Assistants
Sales, marketing en corona: licht aan het einde van de tunnel?
Vier adviezen die organisaties tijdens en na corona-crisis laten excelleren
Bedrijven in EMEA missen tools om waarde uit hun data te halen
IT-vacatures ondanks coronavirus nog steeds lastig in te vullen
meer top 10