zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Hoe wordt uw merk een love brand?

4 januari 2018 - 'We hebben een sterk corporate merk, maar toch is onze doelgroep niet trouw aan ons…' Een veelbesproken onderwerp in de boardroom.

Dankzij de digitale revolutie is het voor iedereen mogelijk om eenvoudig online research te doen en verschillende merken te vergelijken, of om over de landsgrenzen te kijken én te kopen. Hoe kunt u voorkomen dat klanten alleen naar de prijs kijken? Laurens Hoekstra, medeoprichter van merkenmanagementbureau VIM Group, legt uit.



Wat maakt een merk aantrekkelijk?
Hoe zorgt u ervoor dat mensen echt van uw merk gaan houden? Door ze te raken op een dieper level. Een merk moet echt iets met iemand doen, en hem iets opleveren (what’s in for me). Daarnaast moet het vertaalbaar zijn naar de dagelijkse praktijk. Wat betekent het merk voor u in uw dagelijks handelen? Als u daarop inspeelt, creëert u fans voor uw brand, die u niet snel in de steek zullen laten.

Hoe kan een merk mensen echt raken?
Dit proces begint intern. Als de bedrijfsstrategie geperfectioneerd is, gaat u werken aan een krachtige bedrijfscultuur, uw merk. Het belangrijkste is misschien wel dat u alle medewerkers bij uw organisatie (uw purpose) betrekt. Van de administratie tot de directie en van de schoonmaker tot de sales-afdeling, een merk bouw je samen en geef je samen vorm. Uiteindelijk communiceert uw bedrijf van binnenuit waar het voor staat en dat maakt de boodschap persoonlijk. Uw medewerkers geven een familiair gevoel mee aan uw merk en daar raakt u mensen uiteindelijk het beste mee.

Hoe creëert ueen krachtige bedrijfscultuur?
Onderzoek het eens: zijn uw medewerkers tevreden? Wat is de structuur van de cultuur? Wat is de rol van de CEO? Wat zijn drivers, behalve salaris en werk-privé-balans? Met zulke inzichten kunt u teams en individuele werknemers bijsturen. Kijk goed van buiten naar binnen en van binnen naar buiten hoe uw merk zich manifesteert. Daarna gaat u aan de slag om van medewerkers merkambassadeurs te maken. Laat weten waar uw bedrijf voor staat. Train uw mensen continu, zodat ze de merkwaarden (be)leven. Tevreden medewerkers die dit ‘ademen’, delen het oprecht, enthousiast en onbewust met de buitenwereld. Dát beklijft.

De merkambassadeur
Het creëren van merkambassadeurs is cruciaal voor een love brand. Dat begint, zoals gezegd, met uw medewerkers. De volgende stap is de support van tevreden klanten, investeerders, media en andere influentials. Als u uw ambassadeurs meer op de voorgrond plaatst dan uw producten of diensten, laat u zien dat u meer doet dan alleen een goed product leveren. U geeft betekenis aan uw merk en dat zorgt voor een diepere verbinding met de doelgroep. Uw brand wordt een lifestyle oftewel een love brand. En als er echte liefde is, dan blijft uw doelgroep u veel langer trouw.
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 IT op de werkvloer: vloek of zegen voor de productiviteit?
 Waarom medewerkers meer met de trein zouden moeten reizen
 '(Voor)liefde voor geld belangrijke voorwaarde om bij bank te werken'
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Merken scoren krappe voldoende op inrichting merkmanagement
 Europa als merk: hoe te managen tot global brand?
 Hoe overleeft uw merk de digitale transformatie?
 Vier tips - Hoe bouwt u een werkgeversmerk?
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
6 stappen om leads te nurturen met e-mail marketing [white paper]
Je genereert leads met waardevolle content. Hoe zorg je dat deze leads warm worden, warm blijven en wél hot worden zodat de sales afdeling gesprekken kan voeren met beter gekwalificeerde leads? Spotler legt het in dit white paper stapsgewijs uit.
Download het white paper
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Personeelstekort in de horeca historisch hoog
Waar moet je op letten bij het kiezen van de juiste webhosting?
Zonnepanelen op kantoor; hoe zit dat financieel?
reacties
Waarom medewerkers meer met de trein zouden moeten reizen (1) 
Zes tips bij het kiezen van je burn-out coach (1) 
HR-professionals verwachten dat functie op de schop gaat (2) 
Evenement organiseren? Vijf onverwachte tips (1) 
'Ongezonde snack op netwerkborrel niet meer van deze tijd' (1) 
Nederland verkiest kerstgeschenk boven traditioneel kerstpakket (4) 
Land Rover Defender (2019) (1) 
top10
HR-professionals verwachten dat functie op de schop gaat
Drie populaire project management apps voor managers
Topmanagers ABN Amro, FrieslandCampina en Johnson & Johnson in finale Young Captain Award
Coaching populairder dan ooit
Bedrijven niet tevreden met eigen innovatieprestaties
In 2030 is een kwart minder inzetbaar door werkgerelateerde stress
Voorkom plasticvervuiling met het businessmodel van de toekomst
Mannen zijn chagrijnig als Max Verstappen uitvalt
Slechts een op de vijf bespreekt probleemschuld met omgeving
Waarom medewerkers meer met de trein zouden moeten reizen
meer top 10