zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bereikbaarheid in privétijd moet beter beheersbaar zijn

15 augustus 2017 - Bijna twee derde (60 procent) van de zakelijke eindgebruikers van communicatieoplossingen in het mkb vindt het gemakkelijk als deze middelen in één gecentraliseerde omgeving draaien.

Door het groeiend aantal communicatiemiddelen besteden medewerkers steeds meer tijd aan verschillende communicatietools en dat maakt integratie in een enkele omgeving wenselijk voor hun persoonlijke bereikbaarheid. Dit blijkt uit onderzoek van Voiceworks in samenwerking met Magenta Publishing en Multiscope.


Uit het onderzoek van de drie organisaties onder 370 zakelijke eindgebruikers in het mkb blijkt dat het dataverbruik is toegenomen met 61 procent (gemiddeld per gebruiker van twintig tot 32 MB per dag) over het jaar 2016 ten opzichte van 2015. Dit is echter niet ten koste gegaan van telefoneren; het aantal belminuten in 2016 steeg eveneens met vier procent. Bijna alle Nederlanders (93 procent) gebruiken meerdere communicatiemiddelen zoals telefonie, Whatsapp, Skype, Facebook en Twitter, ten opzichte van vijf jaar geleden. De helft van de onderzochte eindgebruikers maakt zowel zakelijk als privé gebruik van zijn mobiele telefoon. En iedere Nederlander gebruikt gemiddeld zo’n 30 apps en op elke app wordt gemiddeld 2,5 uur per maand gespendeerd.
 
Privétijd
Door de overvloed aan communicatiemiddelen neigt 52 procent van de gebruikers ertoe om direct te reageren op zakelijke berichten, ook al is dit in privétijd. Ook tijdens de vakantie beantwoorden medewerkers zakelijke berichten. Het reageren op zakelijke berichten, ook al is dit in privétijd heeft geleid tot maatschappelijke discussie. In februari van dit jaar gaf minister Lodewijk Asscher (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) al aan dat medewerkers na werktijd onbereikbaar moeten kunnen zijn voor hun werkgever omdat het vervagen van de grens tussen privé en werk kan leiden tot onder meer burn-outs.
 
Privé en zakelijk scheiden
Stijn Nijhuis, CEO van Voiceworks: "De meerderheid van de eindgebruikers die Voiceworks onderzocht vindt dat zij privé altijd van zakelijk moeten kunnen scheiden. Het liefst bepalen ze zelf wanneer en voor wie ze bereikbaar zijn en op welk device hun berichten binnen komen."Ze maken graag gebruik van features die de beschikbaarheid van collega’s laten zien en die ervoor zorgen dat men automatisch wordt teruggebeld wanneer een collega die men niet te pakken kreeg weer beschikbaar is. Ook zeggen eindgebruikers dat zij het handig vinden om gebruik te maken van één geïntegreerd systeem waar alle berichten en data op binnen komen, zodat zij hun bereikbaarheid eenvoudiger in eigen hand kunnen houden.
 
Totaalintegratie
De helft van de ondervraagden gebruikt een CRM-systeem en wil direct klantgegevens zien bij een inkomend bericht. Volgens Nijhuis voldoet een CRM-systeem als standalone product echter niet meer aan de eisen die vandaag de dag worden gesteld: "We zijn het stadium inmiddels gepasseerd waarin een CRM-systeem enkel als centraal punt voor klantgegevens werd gebruikt. Een integratie tussen een CRM-systeem en bijvoorbeeld een communicatieplatform zorgt voor een geïntegreerde totaaloplossing die het mogelijk maakt om communicatie en bereikbaarheid efficiënt in te richten."
Al met al zorgt de mogelijkheid om bereikbaarheid te managen, dat de neiging om te reageren op berichten gekanaliseerd wordt en vermindert de kans op een burn-out in het digitale tijdperk waarin we leven aanzienlijk.
 
De infographic met onderzoeksresultaten is hier te downloaden.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Recruiter denkt dat kandidaten vaardigheden op cv overdrijven
 Vier vereisten voor een efficiënt datacenter
 ‘Positief verband tussen stakeholdergericht leiderschap en betere financiële bedrijfsprestaties’
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Digitale Detox: de tien beste vakantiebestemmingen om onbereikbaar te zijn
 Onbereikbaar op vakantie: hoe doet u dat in een altijd-overal-onlinetijdperk?
 Deur uit? Telefoon mee!
 MKB-medewerker wil zakelijk en privé gescheiden houden
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Tips om meer uit e-mail te halen met een CRM-koppeling
Wil je je in 2020 meer focussen op klantengagement? Dan heb je zowel een CRM- als een email marketingsysteem nodig. In dit white paper legt Spotler uit waarom een koppeling zo waardevol is én hoe je dit goed aanpakt. Benieuwd naar de tips?
Download white paper
Lees verder
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Personeel inwerken met behulp van een onboard-programma
Waarom kiezen voor een agile werkwijze bij de ontwikkeling van software
Het belang van een goede online marketing partner
reacties
Onbekend maakt onbemind (1) 
Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
De kunst van het complimenteren (4) 
Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker  (1) 
Loonafspraken voor 2020 hoger dan 2019 (1) 
top10
IT-trends in 2020: hoe AI alle andere trends gaat beïnvloeden
De top-100 snelst groeiende beroepen van de toekomst: Mensenwerk blijft groeien
Waar kandidaten zich aan storen tijdens een sollicitatiegesprek
Dit jaar nog geen advertenties op WhatsApp
Posities in zorg overheersen in top tien snelst groeiende banen
Duurzame kijk op HRM oplossing voor burn-outklachten?
Meerwaarde creëren uit menselijk kapitaal met ISO-norm
Stap uit de sprookjeswereld en stop het (digitale) zwart-wit-denken
Nederland ideale vestigingsplek dankzij digitale infrastructuur
Bedrijven plukken steeds vaker voordelen van mobiele CRM-apps
meer top 10