zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bereikbaarheid in privétijd moet beter beheersbaar zijn

15 augustus 2017 - Bijna twee derde (60 procent) van de zakelijke eindgebruikers van communicatieoplossingen in het mkb vindt het gemakkelijk als deze middelen in één gecentraliseerde omgeving draaien.

Door het groeiend aantal communicatiemiddelen besteden medewerkers steeds meer tijd aan verschillende communicatietools en dat maakt integratie in een enkele omgeving wenselijk voor hun persoonlijke bereikbaarheid. Dit blijkt uit onderzoek van Voiceworks in samenwerking met Magenta Publishing en Multiscope.


Uit het onderzoek van de drie organisaties onder 370 zakelijke eindgebruikers in het mkb blijkt dat het dataverbruik is toegenomen met 61 procent (gemiddeld per gebruiker van twintig tot 32 MB per dag) over het jaar 2016 ten opzichte van 2015. Dit is echter niet ten koste gegaan van telefoneren; het aantal belminuten in 2016 steeg eveneens met vier procent. Bijna alle Nederlanders (93 procent) gebruiken meerdere communicatiemiddelen zoals telefonie, Whatsapp, Skype, Facebook en Twitter, ten opzichte van vijf jaar geleden. De helft van de onderzochte eindgebruikers maakt zowel zakelijk als privé gebruik van zijn mobiele telefoon. En iedere Nederlander gebruikt gemiddeld zo’n 30 apps en op elke app wordt gemiddeld 2,5 uur per maand gespendeerd.
 
Privétijd
Door de overvloed aan communicatiemiddelen neigt 52 procent van de gebruikers ertoe om direct te reageren op zakelijke berichten, ook al is dit in privétijd. Ook tijdens de vakantie beantwoorden medewerkers zakelijke berichten. Het reageren op zakelijke berichten, ook al is dit in privétijd heeft geleid tot maatschappelijke discussie. In februari van dit jaar gaf minister Lodewijk Asscher (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) al aan dat medewerkers na werktijd onbereikbaar moeten kunnen zijn voor hun werkgever omdat het vervagen van de grens tussen privé en werk kan leiden tot onder meer burn-outs.
 
Privé en zakelijk scheiden
Stijn Nijhuis, CEO van Voiceworks: "De meerderheid van de eindgebruikers die Voiceworks onderzocht vindt dat zij privé altijd van zakelijk moeten kunnen scheiden. Het liefst bepalen ze zelf wanneer en voor wie ze bereikbaar zijn en op welk device hun berichten binnen komen."Ze maken graag gebruik van features die de beschikbaarheid van collega’s laten zien en die ervoor zorgen dat men automatisch wordt teruggebeld wanneer een collega die men niet te pakken kreeg weer beschikbaar is. Ook zeggen eindgebruikers dat zij het handig vinden om gebruik te maken van één geïntegreerd systeem waar alle berichten en data op binnen komen, zodat zij hun bereikbaarheid eenvoudiger in eigen hand kunnen houden.
 
Totaalintegratie
De helft van de ondervraagden gebruikt een CRM-systeem en wil direct klantgegevens zien bij een inkomend bericht. Volgens Nijhuis voldoet een CRM-systeem als standalone product echter niet meer aan de eisen die vandaag de dag worden gesteld: "We zijn het stadium inmiddels gepasseerd waarin een CRM-systeem enkel als centraal punt voor klantgegevens werd gebruikt. Een integratie tussen een CRM-systeem en bijvoorbeeld een communicatieplatform zorgt voor een geïntegreerde totaaloplossing die het mogelijk maakt om communicatie en bereikbaarheid efficiënt in te richten."
Al met al zorgt de mogelijkheid om bereikbaarheid te managen, dat de neiging om te reageren op berichten gekanaliseerd wordt en vermindert de kans op een burn-out in het digitale tijdperk waarin we leven aanzienlijk.
 
De infographic met onderzoeksresultaten is hier te downloaden.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Ondanks salariskloof vrouwen positiever over arbeidsmarkt
 Optimisme over werkgelegenheid houdt aan
 Veelgebruikte systemen voor e-mailbeveiliging niet effectief
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Digitale Detox: de tien beste vakantiebestemmingen om onbereikbaar te zijn
 Onbereikbaar op vakantie: hoe doet u dat in een altijd-overal-onlinetijdperk?
 Deur uit? Telefoon mee!
 MKB-medewerker wil zakelijk en privé gescheiden houden
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Structureer je online marketing activiteiten
Werkstress: voorkomen is beter dan een burn-out!
reacties
Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (1) 
Hostingbranche ziet public cloud niet als bedreiging (1) 
Drie manieren om te beleggen voor uw pensioen (1) 
Organisaties wapenen zich steeds beter tegen aanvallen met bots en scrapers  (1) 
Huisdierbezit populair (1) 
Consumenten nog niet overtuigd van de voordelen van Artificial Intelligence  (1) 
Nederlander positief over milieuzones, maar snakt naar duidelijkere regels (1) 
top10
Werknemers willen vierdaagse werkweek met langere werkdagen
Waarom bedrijfscultuur een strategisch doel moet zijn
HR-professionals kunnen eigen welzijnsambities niet bijbenen
Artificial Intelligence: gaan robots onze banen inpikken?
Leiders besteden maar dertien minuten per dag aan persoonlijke ontwikkeling
Slecht datamanagement kost miljoenen
Pensioenakkoord: voldoende waarborgen op verdere uitwerking
Zorgmedewerkers hebben weinig vertrouwen in actieplan (Ont)Regel de zorg
Vijf vragen die doel-denken veranderen
Alarmerende schaarste op de IT arbeidsmarkt
meer top 10