zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Bereikbaarheid in privétijd moet beter beheersbaar zijn

15 augustus 2017 - Bijna twee derde (60 procent) van de zakelijke eindgebruikers van communicatieoplossingen in het mkb vindt het gemakkelijk als deze middelen in één gecentraliseerde omgeving draaien.

Door het groeiend aantal communicatiemiddelen besteden medewerkers steeds meer tijd aan verschillende communicatietools en dat maakt integratie in een enkele omgeving wenselijk voor hun persoonlijke bereikbaarheid. Dit blijkt uit onderzoek van Voiceworks in samenwerking met Magenta Publishing en Multiscope.


Uit het onderzoek van de drie organisaties onder 370 zakelijke eindgebruikers in het mkb blijkt dat het dataverbruik is toegenomen met 61 procent (gemiddeld per gebruiker van twintig tot 32 MB per dag) over het jaar 2016 ten opzichte van 2015. Dit is echter niet ten koste gegaan van telefoneren; het aantal belminuten in 2016 steeg eveneens met vier procent. Bijna alle Nederlanders (93 procent) gebruiken meerdere communicatiemiddelen zoals telefonie, Whatsapp, Skype, Facebook en Twitter, ten opzichte van vijf jaar geleden. De helft van de onderzochte eindgebruikers maakt zowel zakelijk als privé gebruik van zijn mobiele telefoon. En iedere Nederlander gebruikt gemiddeld zo’n 30 apps en op elke app wordt gemiddeld 2,5 uur per maand gespendeerd.
 
Privétijd
Door de overvloed aan communicatiemiddelen neigt 52 procent van de gebruikers ertoe om direct te reageren op zakelijke berichten, ook al is dit in privétijd. Ook tijdens de vakantie beantwoorden medewerkers zakelijke berichten. Het reageren op zakelijke berichten, ook al is dit in privétijd heeft geleid tot maatschappelijke discussie. In februari van dit jaar gaf minister Lodewijk Asscher (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) al aan dat medewerkers na werktijd onbereikbaar moeten kunnen zijn voor hun werkgever omdat het vervagen van de grens tussen privé en werk kan leiden tot onder meer burn-outs.
 
Privé en zakelijk scheiden
Stijn Nijhuis, CEO van Voiceworks: "De meerderheid van de eindgebruikers die Voiceworks onderzocht vindt dat zij privé altijd van zakelijk moeten kunnen scheiden. Het liefst bepalen ze zelf wanneer en voor wie ze bereikbaar zijn en op welk device hun berichten binnen komen."Ze maken graag gebruik van features die de beschikbaarheid van collega’s laten zien en die ervoor zorgen dat men automatisch wordt teruggebeld wanneer een collega die men niet te pakken kreeg weer beschikbaar is. Ook zeggen eindgebruikers dat zij het handig vinden om gebruik te maken van één geïntegreerd systeem waar alle berichten en data op binnen komen, zodat zij hun bereikbaarheid eenvoudiger in eigen hand kunnen houden.
 
Totaalintegratie
De helft van de ondervraagden gebruikt een CRM-systeem en wil direct klantgegevens zien bij een inkomend bericht. Volgens Nijhuis voldoet een CRM-systeem als standalone product echter niet meer aan de eisen die vandaag de dag worden gesteld: "We zijn het stadium inmiddels gepasseerd waarin een CRM-systeem enkel als centraal punt voor klantgegevens werd gebruikt. Een integratie tussen een CRM-systeem en bijvoorbeeld een communicatieplatform zorgt voor een geïntegreerde totaaloplossing die het mogelijk maakt om communicatie en bereikbaarheid efficiënt in te richten."
Al met al zorgt de mogelijkheid om bereikbaarheid te managen, dat de neiging om te reageren op berichten gekanaliseerd wordt en vermindert de kans op een burn-out in het digitale tijdperk waarin we leven aanzienlijk.
 
De infographic met onderzoeksresultaten is hier te downloaden.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Grote merken stellen Nederlandse consument teleur
 Nederlanders zijn trots op hun werk en doen vaak meer dan wordt gevraagd
 HR-beslisser ervaart te hoge werkdruk op HR-afdeling
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Digitale Detox: de tien beste vakantiebestemmingen om onbereikbaar te zijn
 Onbereikbaar op vakantie: hoe doet u dat in een altijd-overal-onlinetijdperk?
 Deur uit? Telefoon mee!
 MKB-medewerker wil zakelijk en privé gescheiden houden
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: E-mail Marketing Automation Trends 2022
Wat kun je in 2022 verwachten op het gebied van e‑mail marketing automation? Welke trends en ontwikkelingen ziet Spotler? En welke thema’s moet je dit jaar in de gaten houden om zoveel mogelijk succes te behalen met je organisatie?
Download het white paper
Lees verder
Trend van eigen thuisbioscoop zet ook in 2022 door
reacties
Traditioneel kerstpakket populairste extra beloning  (1) 
Thuiswerkers klagen het meest over hoofdpijn, stijve nek en vermoeide ogen  (1) 
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers (2) 
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (2) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
top10
De zes belangrijkste trends voor intelligente documentverwerking in 2022
Van Digital Twins tot afstandscontrole: dít zijn de visualisatietrends van 2022
Brede kijk op netwerksecurity dé uitdaging voor 2022
'Het nieuwe normaal is nu gewoon normaal'
Jongeren zijn extra kwetsbaar voor phishing
Drie manieren om betrokkenheid te creëren bij medewerkers op afstand
Bedrijven willen klantervaring verbeteren in huidige 'digital-first' wereld
Vijf tips voor veiligheidsbewustzijn
Twee op de vijf werkenden laat zich niet verleiden door tekenbonus bij zoektocht nieuwe baan
Deze acht innovatieve features brengt Zoom uit in 2022
meer top 10