zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Nederlander heeft geen idee van kosten mobiel datagebruik

27 oktober 2017 - Verdwaald en ook nog eens een lege databundel? Ergens de weg vinden zonder toegang tot mobiele data is voor Nederlanders dé ultieme ergernis.

Een kwart van de jongeren houdt aan het einde van de databundel standaard een stuk maand over. Niet gek; ruim de helft van alle Nederlanders heeft geen enkel idee wat het streamen van video’s of muziek op een mobiele telefoon eigenlijk kost. De wens om meer onbeperkt mobiel data te gebruiken is groot en toch verwacht één op de twee Nederlanders dat dit buiten hun financiële bereik ligt. Dit en meer blijkt uit onderzoek door PanelWizard Direct onder meer dan 1.000 respondenten in opdracht van Tele2. De provider liet onderzoeken hoe het is gesteld met ons mobiele datagebruik on the go.


 
Zonder telefoon leven onvoorstelbaar
Waar men het zich twintig jaar geleden niet kon voorstellen om altijd telefonisch bereikbaar te zijn, kunnen we het ons nu bijna niet meer voorstellen om zonder telefoon door het leven te gaan. Zes op de tien Nederlanders gebruiken mobiele data vooral gedurende het reizen met het openbaar vervoer en eenderde tijdens het bankhangen thuis. Onze smartphone komt ook geregeld tevoorschijn op de wc (twaalf procent) of tijdens een bezoek aan onze (schoon)ouders (vijf procent). Waar we dan zo druk mee zijn? Nederlanders zetten hun databundel het liefst in voor: 1. het lezen/versturen van mails, 2. praktische apps zoals Buienradar en online bankieren, 3. het surfen naar informatie en 4. social media. De enige dingen die Nederlanders nóg liever doen dan onbegrensd mobiel internetten, zijn: ongelimiteerd op vakantie gaan (45 procent) en alles eten zonder aan te komen (zestien procent). Vrouwen hebben overigens twee keer vaker dan mannen de behoefte om onbeperkt te kunnen eten zonder daar extra kilo’s voor terug te krijgen. 
 
Man gaat voor nieuws, vrouw voor social media
Dat in het mobiele datagebruik (grote) verschillen bestaan tussen mannen en vrouwen, is wel duidelijk. Zo is het bekijken van nieuwssites ongekend populair bij het mannelijke geslacht (62 procent versus 40 procent bij de vrouwen) en kijken mannen (21 procent) nóg liever naar video’s dan vrouwen (elf procent). Vrouwen (64 procent) hechten aanzienlijk meer waarde aan het bijhouden van hun social media kanalen dan mannen (55 procent). Overeenkomsten zijn er ook: mannen en vrouwen gebruiken hun databundel opvallend genoeg even vaak om online te winkelen (22 procent). Mannen hebben overigens twee keer zo vaak een databundel zonder limiet als vrouwen. Ook laten mannen hun humeur vaker negatief beïnvloeden als ze een keer geen toegang hebben tot mobiele data. 
 
Weg met kopzorgen of verrassingen
De helft van Nederland en zelfs 66 procent van de jongeren verwacht dat toegang tot unlimited data te kostbaar is. Of we ons in de toekomst nog zorgen maken over de hoeveelheid data die we er doorheen jagen? Jongeren onder de 30 jaar bestempelen onbeperkt mobiel datagebruik op korte termijn als absolute norm. Bijna 70 procent van de jongeren denkt dat (vrijwel) iedereen over vijf jaar een ongelimiteerde databundel heeft. Als grootste voordeel wordt genoemd dat je dan precies weet waar je aan toe bent als het gaat om de maandelijkse telefoonrekening (61 procent). Drie op de tien Nederlanders denken de mobiele telefoon niet meer weg te kunnen leggen bij onbeperkt toegang tot mobiel internet. Opvallend is dat vooral ouderen boven de 60 jaar hier gevoelig voor zijn (55 procent). 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

  ‘Een composable infrastructuur’: lego voor de IT-afdeling
 Nederlander maakt zich zorgen om privacy, maar handelt daar niet naar
 Weg met de Data Protection Officer!
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Vier apps verantwoordelijk voor 82 procent van mobiel dataverbruik iOS
 Dataverkeer apps in buitenland kost fortuin
 Werknemers denken niet aan roamingkosten bij telefoon van de zaak
 Sterke stijging mobiel internet onderweg
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Drie redenen waarom web accessibility nu uw aandacht verdient (2) 
Online shopper slaat 's avonds zijn slag (1) 
Nederlanders hebben de beste werk-privébalans van West-Europa (1) 
Nederlanders massaal op zoek naar tweedehands sportauto (1) 
Bouw en civiele sector groeien fors  (1) 
Vrouwen overheersen mannen bij online aankopen (1) 
Een op drie werknemers shopt online tijdens werktijd (1) 
top10
Weg met de Data Protection Officer!
Waarom spraakgestuurde apparaten de customer journey transformeren
Stijging Britse werkzoekenden naar baan in de EU
Arbeidsmarkt werkt door in loonafspraken
Brabantse (tech)bedrijven populair onder bèta-talent
De lat moet hoger op het gebied van privacy
Robotisering voor veel bedrijven nog ver-van-mijn-bed-show
Leaserijder rijdt langer door op winterbanden
Vier best practices voor een transformatie van finance
VCP: ontzie expats bij omstreden belastingmaatregel
meer top 10
vacatures
meer vacatures