zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

DNA van Nederlandse consultants wordt onderzocht

16 oktober 2017 - Nederlandse organisatieadviseurs worden opgeroepen mee te doen aan een landelijk onderzoek waarin hen onder meer zal worden gevraagd DNA af te staan, om zo meer inzicht te krijgen in de biologische succesfactoren van consultants.

Het is voor het eerst in Nederland dat een dergelijk onderzoek in deze sector wordt uitgevoerd.


Het gaat om een opmerkelijk initiatief van het interuniversitair opleidingscentrum voor verandermanagement, Sioo, dat hiervoor een samenwerking is aangegaan met BrainCompass. Dat is de ontwikkelaar van een DNA-analyse voor assessments voor onder meer leidinggevenden, hoog opgeleide (sales)professionals en consultants. "Met het onderzoek hopen we meer kennis te krijgen over deze beroepsgroep, zodat consultants hun vak beter kunnen uitoefenen doordat ze hun sterke en zwakke kanten beter doorzien," aldus Sioo-rector Ard-Pieter de Man.
Het onderzoek bestaat uit twee fases. In het eerste stadium moeten de deelnemers een online vragenlijst invullen waaruit verschillende kenmerken van de beroepsgroep naar voren zullen komen, zoals bijvoorbeeld ‘type ondernemer’ of ‘type netwerker’. Na deze eerste ronde begint naar verwachting later dit jaar de DNA-fase.

Succesvoller in natuurlijke rol
Volgens BrainCompass is het voor de wetenschap belangrijk om meer te weten te komen over het persoonlijk DNA dat medebepalend is voor het succes van adviseurs. "U kunt alleen succesvol zijn als u uw talenten inzet in een rol die van nature bij u past," aldus BrainCompass-oprichter en directeur Loek Worm. BrainCompass voorspelt geen gedrag, maar plaatst het DNA binnen de context van het gedrag.
Tijdens het onderzoek wordt naast het DNA gekeken naar hoe iemand is opgevoed, de professionele rol en het wereldbeeld van de persoon. "Wij kijken of die gedragingen in lijn liggen met de natuurlijke talenten," licht Worm toe. Daarbij staat de privacy van de deelnemers voorop. "Waarborging van privacy is de belangrijkste eis in onze onderzoeken. We zullen de uitslag van iemands DNA-profiel nooit met anderen delen, ook niet met de werkgever." De DNA-gegevens worden verwerkt in een DNA-sleutel. De persoonsgegevens worden niet gedeeld met het laboratorium waardoor de persoonlijke informatie en het DNA daar niet aan elkaar kunnen worden gerelateerd.

Consultants van de toekomst
"Wij hopen dat deze samenwerking ons kan helpen onze opleidingen te verbeteren en de juiste kandidaten te matchen aan een passende studie," aldus Sioo-rector Ard-Pieter de Man. "Nu beoordelen we op basis van een intake of een persoon geschikt is, maar door ook de biologische achtergrond van een persoon hierin mee te nemen kunnen we mensen preciezer adviseren. Hierdoor kunnen we al vroeg in het consultingtraject kijken waar iemands kwaliteiten liggen. Soms lopen mensen vast of kunnen ze zich zaken niet eigen maken, maar is niet duidelijk waarom. Een biologische basis kan duidelijkheid geven." Consultants zullen in de toekomst niet verplicht worden hun DNA af te geven, maar kunnen hiervoor kiezen.
Het onderzoek van BrainCompass is bedoeld om inzicht te geven in de kwaliteiten van consultants en hen toekomstproof te maken. "Als we preciezer weten wat iemands zwakke en sterke punten zijn, kunnen we een goed team samenstellen waarin mensen elkaar aanvullen," aldus De Man. "De uitkomst van het onderzoek kan inzicht geven in de consultant van de toekomst: welk pad moet de adviseur bewandelen om in de toekomst succesvol te zijn en te blijven?" De eerste resultanten van het onderzoek worden eind 2017 verwacht.

 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Arbeidsmarkt managementconsultants trekt aan
 Bedrijven en overheidsorganisaties laten miljoenen liggen
 Consultants bezorgd over houdbaarheid businessmodel
 Social moet in DNA van verzekeraars
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10