zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De vijf belangrijkste data-trends van dit moment

1 september 2017 - Data is een van de belangrijkste middelen die een organisatie tegenwoordig tot haar beschikking heeft. Maar ondanks dat data hoog op waarde wordt geschat, blijft het omzetten van data naar informatie een urgent vraagstuk.

Sterker nog, in veel bedrijven wordt er nog onvoldoende geluisterd naar het verhaal: wat heeft data te vertellen? Hoe geven we data een stem? En wat hebben we daarvoor nodig? Deze vragen stonden centraal tijdens de Qlik Sense Tour 2017. Een evenement verspreid over 89 steden wereldwijd. Sandor Nieuwenhuijs, presales director bij Qlik, vertelt over een inspirerende sessie over de vijf belangrijkste trends binnen data-analyse:



1. Datageletterdheid
De eerste trend is datageletterdheid. Nieuwenhuijs: "Wie binnen de organisatie aan de slag wil met data, heeft nieuwe competenties nodig, zoals datageletterdheid. Dit houdt in dat medewerkers bepaalde vaardigheden moeten aanleren om data te kunnen lezen, analyseren en verwerken zodat ze keuzes ermee kunnen beargumenteren. Deze skill wordt steeds belangrijker, want door de digitalisering zijn steeds meer banen afhankelijk van data en statistieken. Wie datageletterd is, is beter in staat om betrouwbare en objectieve informatie uit data te winnen en te benutten voor bedrijfsvoering."

2. Datavisualisatie
De tweede trend is volgens Nieuwenhuijs datavisualisatie. "Visualisatie is tegenwoordig het sleutelwoord als het gaat om het verwerken van grote hoeveelheden informatie. Tenslotte kunnen mensen visueel gepresenteerde informatie tot wel 60.000 keer sneller verwerken dan tabellen of tekstuele informatie. Daarnaast zorgt datavisualisatie ervoor dat iedere kenniswerker in staat is om data tot in het kleinste detail te analyseren en nieuwe verbindingen te leggen."

3. Big insights
Volgens Nieuwenhuijs moet Big data plaatsmaken voor big insights. "Lang hebben organisaties data verzameld zonder goed te weten wat ermee moest gebeuren. Organisaties moeten echter niet verzamelen om te verzamelen, maar juist díe data binnen halen waarmee ze kunnen ontdekken wat ze écht willen weten. Kwaliteit boven kwantiteit dus. Gelukkig begrijpen we big data steeds beter en is het inmiddels al diep geïntegreerd in het bedrijfsleven. Het gaat tegenwoordig namelijk niet meer om de hoeveelheid data, maar om de inzichten die u eruit haalt: van big data naar big insights."

4. Van BI naar AI
De hele wereld is in rep en roer over artificial intelligence, ofwel: kunstmatige intelligentie. Door de overvloed aan data zijn computers tegenwoordig steeds beter in staat om zelf slimme beslissingen te nemen. Desalniettemin kunnen computers vooralsnog niet denken. Ze doen alleen wat de programmeur heeft gecodeerd en kunnen geen rekening houden met emoties, nuances, context of dubbelzinnigheid. Iets wat de mens wel kan. Kortom: mens en machine zullen steeds vaker moeten samenwerken bij het nemen van beslissingen. Dit noemt Nieuwenhuijs ‘Augmented Intelligence’, waarbij de intelligentie van een machine wordt gecombineerd met de intuïtie, kennis en ervaring van de mens.  

5. Hybrid cloud
De laatste trend die Nieuwenhuijs beschrijft is de opkomst van hybrid cloud. Organisaties hebben hun bedrijfsdata verspreid opgeslagen in diverse omgevingen: on-premise, privé en publieke cloud. Desalniettemin willen organisaties analyses uitvoeren met data uit al die omgevingen. "Leave your data where it is," dviseert Nieuwenhuijs. Gebruik een hybrid cloud oplossing die alle bedrijfsdata probleemloos kan samenbrengen voor analyse, zonder dat de gebruiker er iets van merkt. Zo kan data probleemloos geanalyseerd worden, ongeacht de locatie van de data, want die kan blijven waar het is.
Nieuwenhuijs besluit zijn reeks trends met de constatering dat bedrijven hun data, mensen en ideeën moeten verbinden om echte datagestuurde beslissingen te nemen. Gewapend met deze vijf ontwikkelingen kunnen de Qlik Sense Tour-deelnemers aan de slag met doordachte data-analytics om digitale transformatie naar een hoger plan te tillen.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Data Science: bestaande discipline in nieuw jasje
 Winnaars Nederlandse Data Science Prijzen bekend
 Vier op vijf CISO's bezorgd over niet aanpakken datalekken
 Wie wint de DDMA Customer Data Award 2017?
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10