zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Cyberbeveiligingsincidenten door medewerkers nauwelijks ontdekt

24 augustus 2017 - Werknemers houden in 40 procent van de bedrijven wereldwijd IT-beveiligingsincidenten achter – zo blijkt uit een nieuw rapport van Kaspersky Lab en B2B International, 'Human Factor in IT Security: How Employees are Making Businesses Vulnerable from Within'.

Aangezien elk jaar 46 procent van de IT-beveiligingsincidenten door eigen medewerkers wordt veroorzaakt, moet deze zwakke plek in bedrijven op allerlei niveaus worden aangepakt, niet alleen via de IT-beveiligingsafdeling.


 
Hackers lopen zo mee naar binnen
 Onwetende of onzorgvuldige medewerkers behoren tot de meest waarschijnlijke oorzaken van een cyberbeveiligingsincident - alleen malware scoort hoger. Terwijl malware steeds geavanceerder wordt, is de trieste werkelijkheid dat de goede oude menselijke factor een nog groter gevaar kan opleveren.
Als het gaat om gerichte aanvallen, is vooral de onzorgvuldigheid van werknemers een van de zwakste plekken in het cyberbeveiligingspantser van bedrijven. Hoewel geavanceerde hackers bij het plannen van hun overval altijd terug kunnen vallen op maatwerk malware en hightech-technieken, zullen ze waarschijnlijk beginnen met het benutten van het makkelijkste toegangspunt - de menselijke aard.
Volgens het onderzoek speelde het afgelopen jaar bij bijna een op de drie (28 procent) gerichte aanvallen op bedrijven phishing/social engineering een rol als bron. Een slordige accountant kan bijvoorbeeld gemakkelijk een kwaadaardig bestand openen dat is vermomd als een factuur van een van de vele aannemers van een bedrijf. Dit kan de infrastructuur van de hele organisatie platleggen, wat de accountant een onwetende medeplichtige maakt van de aanvallers.
 
Werknemer als toegangspunt
 "Cybercriminelen gebruiken vaak werknemers als toegangspunt om binnen te dringen in de bedrijfsinfrastructuur. Phishing e-mails, zwakke wachtwoorden, neptelefoontjes van de supportafdeling - we hebben het allemaal voorbij zien komen. Zelfs een doodnormale usb-stick die op de grond ligt op de parkeerplaats van het kantoor of bij het bureau van de secretaresse kan het hele netwerk in gevaar brengen. Het enige wat je nodig hebt is iemand binnen het bedrijf die niet op de hoogte is van, of geen aandacht besteedt aan beveiliging. Als iemand dat apparaat vervolgens achteloos aansluit op het netwerk, heeft het mogelijk desastreuze gevolgen," aldus David Jacoby, Security Researcher bij Kaspersky Lab.
Geavanceerde gerichte aanvallen vinden niet dagelijks plaats bij organisaties - maar conventionele malware slaat wel massaal toe. Helaas toont het onderzoek ook aan dat zelfs in het geval van malware vaak onwetende en onzorgvuldige medewerkers zijn betrokken en dat zij in 53 procent van de incidenten malwarebesmettingen veroorzaken.
 
Verstoppertje spelen: waarom betrokkenheid van HR en topmanagement nodig is
Als personeel hun betrokkenheid bij incidenten verbergt, kan dat dramatische gevolgen hebben en de totaal veroorzaakte schade vergroten. Zelfs één niet gemelde gebeurtenis kan duiden op een veel grotere inbreuk, en beveiligingsteams moeten snel de dreigingen kunnen identificeren waarmee ze te maken hebben, om de juiste mitigatietactiek te kiezen.
Uit vrees voor de gevolgen brengen werknemers echter liever de organisatie in gevaar dan dat ze een probleem rapporteren, of ze schamen zich ervoor dat ze verantwoordelijk waren voor iets dat fout ging. Sommige bedrijven hebben strikte regels geïntroduceerd en plaatsen extra verantwoordelijkheid bij hun werknemers, in plaats van hen alleen maar aan te moedigen om waakzaam en coöperatief te zijn. Dit betekent dat cyberbescherming niet alleen het domein is van technologie, maar ook te maken heeft met de cultuur en scholing binnen een organisatie. Daarom moeten het topmanagement en HR erbij betrokken worden.
 
Achterhouden incidenten 
"Het probleem van het achterhouden van incidenten moet niet alleen worden gecommuniceerd aan werknemers, maar ook aan het topmanagement en HR-afdelingen. Als werknemers incidenten achterhouden, zal daar een reden voor zijn. In sommige gevallen introduceren bedrijven streng, maar onduidelijk beleid en oefent men teveel druk uit op medewerkers door hen te waarschuwen bepaalde dingen niet te doen omdat ze anders verantwoordelijk zijn als er iets misgaat. Dergelijk beleid bevordert een angstcultuur en laat medewerkers nog slechts één optie — er alles aan doen om straf te ontlopen. Als u een positieve, op een educatieve aanpak gebaseerde cyberbeveiligingscultuur hebt, in plaats van een beperkende ‘top down’-aanpak, zullen de resultaten duidelijk zijn," merkt Martijn van Lom, General Manager Kaspersky Lab Benelux op.

De menselijke factor: corporate klimaat en verder
Organisaties uit de hele wereld beginnen belangstelling te krijgen voor het feit dat hun medewerkers het bedrijf kwetsbaar kunnen maken: 52 procent van de ondervraagde bedrijven gaf toe dat personeel de zwakste schakel is in hun IT-beveiliging. De noodzaak om personeelsgerichte maatregelen te implementeren wordt steeds evidenter: 35 procent van de bedrijven kijkt naar personeelsopleidingen om de beveiliging te verbeteren, wat dit de op een na populairste cyberverdedigingsmethode maakt, na de inzet van meer geavanceerde software (43 procent).
De beste manier om organisaties te beschermen tegen mensgerelateerde cyberdreigingen is het combineren van de juiste tools met de juiste praktijken. Hierbij moeten HR en directie zich gezamenlijk inspannen om medewerkers te motiveren en te stimuleren om waakzaam te zijn en hulp te zoeken in het geval van een incident. Beveiligingsbewustzijnstrainingen voor medewerkers, het uitvaardigen van duidelijke richtlijnen in plaats van meerdere pagina's lange documenten, het opbouwen van sterke vaardigheden en motivatie, en het bevorderen van de juiste werksfeer zijn de eerste stappen die organisaties moeten nemen.
Wat betreft beveiligingstechnologieën kunnen de meeste dreigingen die zijn gericht op onwetende of onzorgvuldige werknemers - inclusief phishing - worden aangepakt met endpoint-beveiligingsoplossingen. Deze kunnen betrekking hebben op de specifieke behoeften van MKB- en enterprisebedrijven qua functionaliteit, vooraf geconfigureerde bescherming of geavanceerde beveiligingsinstellingen, om zo de risico's te minimaliseren.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Economisch beeld iets minder gunstig
 Jongere minder vaak, oudere vaker gelukkig dan in 1997
 Wat is er nodig om cybersecurity serieus aan te pakken?
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Hackers sluizen gestolen informatie weg via afbeeldingen
 Tips om ransomware te voorkomen
 'Securitystrategie in Nederland moet radicaal anders'
 Hergebruik inloggegevens steeds groter risico
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Een zakelijke lening afsluiten bij de bank? Bereid u goed voor
Last van ongedierte in en rondom het bedrijfspand? Deze maatregelen kun je treffen!
reacties
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties (1) 
Wat leert Maarten van der Weijden ons over doelen stellen? (1) 
Tien excuses bij het aanhoren van klachten (2) 
Hoog tijd om aan de slag te gaan met het Klimaatakkoord (1) 
Vijf tips om customer feedback van vijfsterrenkwaliteit te krijgen (1) 
De kracht van stilte (1) 
Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (2) 
top10
Nederlandse bedrijven minst flexibel in werktijden werknemer
Geef mensen een reden om positief op uw ideeŽn te reageren
De veranderingen op het werk van de afgelopen tien jaar
Te weinig loon voor ťťn op de vijf werkenden
Kwaliteit bestuursverslag laat te wensen over
Nederlandse bedrijven lopen achter in het implementeren van opkomende technologieŽn
Autovakantie: spannendste situaties en grootste irritaties
Vier tips voor een relaxte (digitale) zomer
Occasionverkopen elektrische auto verdrievoudigd
FinanciŽle dienstverleners kwetsbaarder voor storingen door certificaten
meer top 10