zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Een op de vijf ontbijt voor de tv

21 april 2017 - Een op de vijf Nederlanders kijkt televisie tijdens het ontbijt en een kwart van de Nederlanders slaat het ontbijt nog steeds over. Als er wel ontbeten wordt, gebeurt dat bij voorkeur aan de keukentafel of op de bank.

Dat blijkt uit onderzoek dat Campina in samenwerking met onderzoeksbureau Novio Research verrichtte naar Nederlandse ontbijtgewoonten. Opvallend is dat de populariteit van brood en crackers als ontbijt in de afgelopen vijf jaren lijkt afgenomen. Zuivel staat daarentegen steeds vaker op de ontbijttafel. 



De zes opvallendste onderzoeksresultaten op een rij:

1.    Een op de vijf Nederlanders kijkt televisie tijdens het ontbijt.

2.    Zuivel staat steeds vaker op de ontbijttafel, brood en crackers minder vaak.

3.    Een kwart van de Nederlanders slaat het ontbijt nog steeds over.

4.    Een meerderheid van de Nederlanders ontbijt uit gewoonte.

5.    Het merendeel van de Nederlanders besteedt maximaal vijf minuten aan het bereiden van het ontbijt.

6.    Sportend Nederland ontbijt het liefst vóór het sporten.

Bank populaire plek voor ontbijt
Naast televisiekijken zijn ook 'niets doen' (17,8 procent), het lezen van de krant (13,4 procent) en praten met vrienden, familie of collega's (13,8 procent) veelgenoemde 'bezigheden' tijdens het ontbijt. Voor ongeveer een derde van de ondervraagden is de bank de favoriete ontbijtplek. De populariteit van zuivel als ontbijt lijkt toegenomen in de afgelopen vijf jaar. Brood en crackers worden nog steeds verreweg het meest gegeten tijdens het ontbijt, al blijkt uit dit onderzoek dat de populariteit afneemt. Ook is gevraagd naar het ultieme guilty pleasure ontbijt, met als opvallende keuzes onder andere het broodje kroket of rookworst, champagne, donuts en sushi.

Gewoontedieren en snelle ontbijters
Een kwart van de ondervraagden slaat het ontbijt nog steeds over. Doordeweeks zien Nederlanders het ontbijt voornamelijk als een gewoonte (60,8 procent) en een bron van energie (41,2 procent). In het weekend nemen Nederlanders vaker de tijd om van het ontbijt te genieten. Ruim de helft van de ondervraagden sport minimaal één keer per week, waarbij een meerderheid doorgaans voorafgaand aan het sporten ontbijt. Snelheid is ook een factor van belang voor ontbijtend Nederland en niet alleen als er moet worden gesport. Bijna de helft van de ondervraagden besteedt maximaal vijf minuten aan het klaarmaken van het ontbijt. Of het weekend is lijkt voor veel Nederlanders niet veel uit te maken: ruim een kwart trekt er op zaterdag en zondag slechts zes tot tien minuten voor uit.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Waarom spraakgestuurde apparaten de customer journey transformeren
 Arbeidsmarkt werkt door in loonafspraken
 Leaserijder rijdt langer door op winterbanden
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlandse werknemers zijn slechte ontbijters
 Mannen worden wakker voor een knuffelpartij, vrouwen voor ontbijt op bed
 Gratis ontbijt belangrijkste voor reiziger
 Ontbijt overslaan kost miljarden
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Nederlanders hebben de beste werk-privébalans van West-Europa (1) 
Nederlanders massaal op zoek naar tweedehands sportauto (1) 
Bouw en civiele sector groeien fors  (1) 
Vrouwen overheersen mannen bij online aankopen (1) 
Een op drie werknemers shopt online tijdens werktijd (1) 
Zes inspirerende ideeën voor een geslaagd bedrijfsuitje (1) 
Hybride ZZP’ers zijn waardevolle arbeidskrachten (1) 
top10
Papieren data vaak vergeten bij nieuwe privacywet
GDPR: geen obstakel voor gepersonaliseerde klantervaringen
Nederlanders hebben de beste werk-privébalans van West-Europa
Waardering draagt in grote mate bij aan bevlogenheid onder verpleegkundigen
Nederlanders massaal op zoek naar tweedehands sportauto
Vijf tips om de juiste cloudprovider te vinden
Vijf essentiële aandachtspunten voor IoT-analyse
Data science essentieel voor toekomstvaste verzekeraar
Proberen klanten die vroegtijdig om prijzen vragen u uit te knijpen?
Genomineerden DDMA E-mail Campagne 2018 bekend
meer top 10
vacatures
meer vacatures