zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Leuke opleiding scoort beter dan arbeidsmarktkans vergrotende opleiding

4 februari 2016 - Vier van de vijf werkenden (80,4 procent) in Nederland hebben de afgelopen drie jaar géén erkend certificaat behaald of opleiding/training gevolgd. Verder valt op dat zzp’ers zichzelf meer scholen in vergelijking met personen in loondienst (twintig procent).

De kwetsbare arbeidsmarktgroep 50-plussers heeft zichzelf het minst geschoold: veertien procent. Opleidingen die worden gevolgd, richten zich primair op het beter worden in de huidige werkzaamheden (68 procent) en/of omdat ze leuk zijn (36 procent). Nog geen derde (32 procent) heeft de afgelopen drie jaar een opleiding gevolgd die leidt tot meer kansen op de arbeidsmarkt of buiten het eigen vakgebied. Dat blijkt uit de jongste cijfers van het Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek (AGO) van Intelligence Group onder ruim 7.000 personen in opdracht van het Jaarcongres Enjoy Employability op 17 maart 2016.



Leven lang leren nog ver weg
Hogeropgeleiden (27 procent) en zzp’ers (22 procent) zijn relatief positieve uitzonderingen als het gaat om het volgen van opleidingen in de afgelopen drie jaar. Daarentegen zijn het met name de kwetsbare groepen op de arbeidsmarkt die juist géén opleiding hebben gevolgd, respectievelijk 86 procent van de werklozen, 88 procent van de laagopgeleiden en 86 procent van de 50-plussers. In totaliteit heeft slechts één op de vijf personen uit de Nederlandse beroepsbevolking de afgelopen drie jaar een certificaat behaald of opleiding gevolgd. Daarmee lijkt ‘een leven lang leren’ erg ver weg. De groep die vervolgens een opleiding volgt kiest daar primair voor om additionele kennis en/of vaardigheden op te doen die hen meer waard maken voor het huidige werk. Opleidingen gericht op kennis en vaardigheden die mensen meer kansen bieden op de arbeidsmarkt en/of buiten hun vakgebied zijn door 32 procent gevolgd. Met name werklozen kiezen hiervoor (48 procent). Daarmee behoort de inzet op het vergroten van employability van werknemers, zowel bij werkgevers als werknemers, nog lang niet tot de prioriteiten, evenmin als het inzetten op opleiden in algemene zin. Volgens Maaike Kooter, projectleider Employability van iG!, is de uitkomst van het onderzoek opmerkelijk: "De mismatch op de arbeidsmarkt ontstaat vanwege het ontbreken van de juiste skills en opleidingen. Scholing is in deze snel veranderende arbeidsmarkt cruciaal om je arbeidsmarktkansen op peil te houden. Nu blijkt dat de overgrote meerderheid daar de afgelopen drie jaar niets aan heeft gedaan, is dat zorgwekkend voor de employability van de Nederlandse beroepsbevolking, maar ook voor werkgevers die moord en brand schreeuwen om vakmensen die ze niet kunnen vinden."
 
50-plussers werken het minst aan eigen employability
Arbeidsmarktkansen worden allereest bepaald door de activiteit van een persoon (is hij/zij werkzaam of werkloos?), vervolgens door de courantheid (is er vraag naar zijn/haar skills en vaardigheden?) en daarna pas door de leeftijd. Het is dus niet de leeftijd die het sterkste discrimineert, maar juist het ontbreken van courante skills en vaardigheden. Het is derhalve zorgwekkend om te zien dat juist onder 50-plussers minder opleidingen gevolgd worden en dat dit ook de groep is die het minst kiest voor opleidingen die hun arbeidsmarktkans vergroten (29 procent). Daarmee werkt deze groep het minst aan de eigen employability. "Een zorgwekkende ontwikkeling die misschien om niet-gangbare maatregelen vraagt. Overheid, vakbonden en werkgevers zouden middels regelingen en afspraken 50-plussers weer terug de schoolbank in moeten krijgen. Met fiscale voordelen of het labelen van ‘transitievergoeding’ voor opleidingen zou het aantrekkelijk moeten worden om opleidingen te volgen in gebieden waar veel vraag naar is, zoals vakmensen, techniek, ICT en gastvrijheid," aldus Maaike Kooter.
 
Meer informatie
De resultaten van het onderzoek zullen worden gebruikt tijdens het Jaarcongres Enjoy Employability, dat op 17 maart 2016 in Rotterdam wordt gehouden. Op dat congres zullen sprekers van onder meer IBM, ASML, KLM, de gemeente Rotterdam en het CNV spreken over employability.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Deze acht innovatieve features brengt Zoom uit in 2022
 Vier op de tien Nederlanders nog nooit overgestapt van autoverzekeraar
 Bedrijven moeten meer prioriteit geven aan het welzijn van werknemers
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Bedrijven reserveren meer opleidingsbudget voor e-learning
 Opleiding en thuiswerken belangrijker dan vakantie en leaseauto
 Actieve uitzendkracht pakt eerder scholingskansen
 Bedrijven reserveren hoog opleidingsbudget voor ICT’ers
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: E-mail Marketing Automation Trends 2022
Wat kun je in 2022 verwachten op het gebied van e‑mail marketing automation? Welke trends en ontwikkelingen ziet Spotler? En welke thema’s moet je dit jaar in de gaten houden om zoveel mogelijk succes te behalen met je organisatie?
Download het white paper
Lees verder
Trend van eigen thuisbioscoop zet ook in 2022 door
reacties
Traditioneel kerstpakket populairste extra beloning  (1) 
Thuiswerkers klagen het meest over hoofdpijn, stijve nek en vermoeide ogen  (1) 
Bedrijven verwachten tweedeling kantoorwerkers en thuiswerkers (2) 
Laptop veel milieuvriendelijker dan desktop  (1) 
Om veerkrachtiger te zijn, moeten bedrijven zich op snelheid en schaal richten (1) 
25 procent meer omzet verwacht door face-to-face zakendoen (2) 
Agile werken: een fundamentele cultuurverandering (1) 
top10
Vier technologietrends die we de komende jaren steeds vaker gaan zien
Twee derde organisaties in afgelopen jaar slachtoffer geworden van ransomware-aanval
Meer dan een derde van de CMO's verliest talent aan concurrenten
De zes belangrijkste trends voor intelligente documentverwerking in 2022
Brede kijk op netwerksecurity dé uitdaging voor 2022
Van Digital Twins tot afstandscontrole: dít zijn de visualisatietrends van 2022
'Het nieuwe normaal is nu gewoon normaal'
Jongeren zijn extra kwetsbaar voor phishing
Bedrijven willen klantervaring verbeteren in huidige 'digital-first' wereld
Drie manieren om betrokkenheid te creëren bij medewerkers op afstand
meer top 10