zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Onderzoek toont aan waar mobilteitscentra tekortschieten

11 april 2017 - De meest gevolgde trainingen en cursussen vinden grotendeels plaats ten behoeve van specialisering, terwijl het gros van de respondenten (67 procent) aangeeft kennis te moeten verbreden.

Ook toont het onderzoek aan dat het leren in de financiële dienstverlening te veel is gericht op titels, status en diploma’s en te weinig op carrièrebijdrage. De waarde van een diploma blijkt met 57 procent de belangrijkste factor in het kiezen van een opleiding. De betrouwbaarheid, de inhoudelijke kwaliteit en de bereikbaarheid (van de opleider) zijn daarna de drie belangrijkste factoren. Slechts 27 procent vindt carrièrebijdrage de belangrijkste reden om een opleiding te volgen.


Springest heeft in samenwerking met onderzoeksbureau NIDAP de HRD Trends van 2017 onderzocht. Meer dan 3.900 werknemers uit verschillende branches in Nederland werden ondervraagd. Op basis van 188 respondenten in de financiële dienstverlening is dit aparte onderzoeksrapport opgesteld.

Te weinig aandacht voor verbredende trainingen
Gemiddeld ligt in Nederland- bij vaardigheidstrainingen - de nadruk op communicatieve vaardigheden, coachende vaardigheden en andere, verbredende trainingen. In de financiële dienstverlening wordt het verbeteren van communicatieve vaardigheden wel gestimuleerd, maar het verbeteren van andere verbredende vaardigheden wordt achterwege gelaten ten gunste van analytische & projectmatige vaardigheden. Hierdoor worden medewerkers minder breed inzetbaar, terwijl dit juist nu belangrijk is. Er is te veel sprake van bijscholing en te weinig sprake van omscholing.

Medewerkers zelf proactief en tevreden met werkgever
Verder toont het rapport een duidelijk beeld over de huidige staat van mobiliteit in de financiële dienstverlening, evenals de mentaliteit van werknemers tegenover leren. Twee derde van de ondervraagden geeft aan meer belang te hechten aan kennisverbreding dan verder specialiseren. De meerderheid (62 procent) is van mening dat werkgevers voldoende actie ondernemen om doorleren te stimuleren.
Eén van de belangrijkste conclusies: bijna drie kwart van de ondervraagden is van mening dat doorleren altijd de eigen verantwoordelijkheid blijft.
Slechts 35 procent van de ondervraagden is bekend met het scholingsrecht in de Wet Werk en Zekerheid (WWZ).

Aanbevelingen
De financiële dienstverlening moet de leercultuur behouden. In deze sector is het belangrijk om experts te hebben die alles over hun onderwerp weten, maar medewerkers moeten ook andere vaardigheden ontwikkelen. Door eerst te beginnen met het breed opleiden van talent, kan een organisatie daarna vraaggestuurd specialiseren op het moment dat een marktverschuiving plaatsvindt. Het onderzoek toont aan dat medewerkers zelf al het initiatief nemen om te leren en het belang hiervan ook begrijpen. Dit kan worden benut door een overzichtelijk cursusaanbod te generen zodat er ook buiten de specialisatie kan worden gekeken. De afdeling HR(D) en mobiliteitscentra kunnen hier de sleutelrol in spelen.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Recruiter denkt dat kandidaten vaardigheden op cv overdrijven
 Vier vereisten voor een efficiënt datacenter
 ‘Positief verband tussen stakeholdergericht leiderschap en betere financiële bedrijfsprestaties’
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Communicatietraining buiten werktijd neemt vlucht
 Lunchpauze favoriete moment voor online training
 Online leren populairste leermethode voor de toekomst
 Baankans vergroten: werkgever betaalt graag mee
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Tips om meer uit e-mail te halen met een CRM-koppeling
Wil je je in 2020 meer focussen op klantengagement? Dan heb je zowel een CRM- als een email marketingsysteem nodig. In dit white paper legt Spotler uit waarom een koppeling zo waardevol is én hoe je dit goed aanpakt. Benieuwd naar de tips?
Download white paper
Lees verder
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Personeel inwerken met behulp van een onboard-programma
Waarom kiezen voor een agile werkwijze bij de ontwikkeling van software
Het belang van een goede online marketing partner
reacties
Onbekend maakt onbemind (1) 
Geef uw jaaromzet nog een extra boost met inzet van data  (1) 
De kunst van het complimenteren (4) 
Eén op acht werkenden vindt dat organisatie prima zonder printer kan (2) 
Helft Nederlanders ziet op tegen functioneringsgesprek (1) 
Soft Skills: programmeur moet teamspeler zijn, salesmedewerker coole kikker  (1) 
Loonafspraken voor 2020 hoger dan 2019 (1) 
top10
De top-100 snelst groeiende beroepen van de toekomst: Mensenwerk blijft groeien
IT-trends in 2020: hoe AI alle andere trends gaat beďnvloeden
Waar kandidaten zich aan storen tijdens een sollicitatiegesprek
Dit jaar nog geen advertenties op WhatsApp
Posities in zorg overheersen in top tien snelst groeiende banen
Duurzame kijk op HRM oplossing voor burn-outklachten?
Meerwaarde creëren uit menselijk kapitaal met ISO-norm
Stap uit de sprookjeswereld en stop het (digitale) zwart-wit-denken
Nederland ideale vestigingsplek dankzij digitale infrastructuur
Bedrijven plukken steeds vaker voordelen van mobiele CRM-apps
meer top 10