zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Kunstmatige intelligentie: enorme impact op bedrijfsleven in 2020

17 maart 2017 - 84 procent van de bedrijven ziet de inzet van AI als essentieel voor concurrentievermogen, waarvan 50 procent van hen de technologie als transformerend betitelt.

Dat blijkt uit  het Global Trend Study, getiteld ‘Getting Smarter by the Day: How AI is Elevating the Performance of Global Companies' van Tata Consultancy Services. Het onderzoek richtte zich op de huidige en toekomstige impact van kunstmatige intelligentie (Artificial Intelligence - AI) en strekte zich uit over 835 topmanagers in derien mondiale bedrijfssectoren, verspreid over vier regio’s in de wereld. Hoofdconclusies zijn dat


 
Brede inzet van AI verwacht verspreid over werkvelden
Het onderzoek van TCS onderzocht de meningen en plannen van decision makers bij internationale ondernemingen met een gemiddelde omzet van twintig miljard dollar. De ondervraagden verwachten dat AI zich over bijna alle bedrijfsgeledingen zal verspreiden. Momenteel wordt AI, niet verrassend, vooral ingezet door IT-afdelingen: tweederde (67 procent) van de ondervraagden gaf aan AI te gebruiken voor het opsporen van veiligheidsinbreuken, gebruikersproblemen en automatiseringstaken. Bijna een derde (32 procent) van de bedrijven verwacht echter dat in 2020 de grootste impact van AI zal zijn verschoven naar disciplines als sales, marketing en klantenservice, terwijl één op de vijf ondervraagden (twintig procent) voorziet dat de grootste impact van AI zal zijn op intern gerichte bedrijfsfuncties, zoals finance, strategische planning, corporate development en HR.
 
Belangrijke aanvullende rol
De onderzochte bedrijven vertegenwoordigen een breed scala sectoren, waaronder de auto-industrie, het bank- en verzekeringswezen, energie, zorg, life sciences, de maakindustrie en retail. De cross-sectorale inzichten benadrukken dat AI de komende jaren een belangrijke aanvullende rol gaat spelen in de werkomgeving. Voorbeelden zijn het faciliteren van klantenservicemedewerkers om klantproblemen op te lossen en te anticiperen op toekomstige aankopen, snelle en veilige nachtelijke verwerking van grote batches financiële transacties, of het ontlasten van HR-managers door het regelen van tijdrovende inwerkprocessen voor nieuwe medewerkers.
 
Impact AI op werkgelegenheid
Wat betreft het doorlopende debat over de impact van AI op de werkgelegenheid verwachten de ondervraagde managers voor 2020 netto vier tot zeven procent minder banen binnen elk functiegebied. De bedrijven die de grootste verbeteringen op omzet en kosten realiseren met AI, voorzien voor 2020 echter minimaal driemaal meer nieuwe vacatures per functie vanwege AI vergeleken met bedrijven die de minste AI-gerelateerde omzet- en kostenverbeteringen verwachten. AI wordt nu al ingezet om processen te automatiseren en besparingen te realiseren, om medewerkers te helpen productiever te werken en meer tijd te kunnen besteden aan meer strategische bedrijfsbehoeften, en om taken en services te creëren die in het verleden niet mogelijk waren.
 
Transformatieve kracht
"Nu bedrijven een beter begrip beginnen te krijgen van hoe ze AI kunnen inzetten voor hun zakelijke doelen, zullen ze ook de duidelijke impact van deze transformatieve kracht ontdekken. Dat zien we terug in onze Global Trend Study, die aantoont dat vooruitstrevende bedrijven forse investeringen in AI zijn gaan doen," stelt K Ananth Krishnan, Chief Technology Officer van TCS. "Gezien de ingrijpende gevolgen van digitale technologie in alle sectoren, inclusief de publieke sector, zou AI een essentieel en geïntegreerd onderdeel moeten worden van de organisatiestrategie."
 
Investeringen en opbrengsten van AI nemen toe; Noord-Amerika en Europa lopen voorop
Nu AI mainstreamtechnologie wordt, zullen de investeringen in AI gaan toenemen: zeven procent van de ondervraagde bedrijven reserveerde in 2016 minstens 250 miljoen dollar in AI en twee procent is voornemens in 2020 zo’n  miljard dollar in AI te steken, in de verwachting hiermee als early adopter een concurrentievoorsprong op te bouwen. 
De Global Trend Study onthult een duidelijk verband tussen investeringen in AI en zakelijke impact. De bedrijven die de grootste AI-gerelateerde omzetgroei en kostenbesparingen meldden, spendeerden vijf keer meer aan AI dan de bedrijven die de laagste AI-gerelateerde omzetgroei en kostenbesparingen rapporteerden. Verder realiseerden de leiders over 2015 gemiddeld een vijftien procent hogere omzet uit AI-initiatieven ten opzichte van 2014, terwijl de achterhoede een bescheiden vijf procent verbetering zag. Op regioniveau waren Noord-Amerikaanse ondernemingen in 2015 de grootste investeerders in AI, met een gemiddelde uitgave per bedrijf van 80 miljoen dollar, gevolgd door Europa met 73 miljoen dollar, Azië-Pacific met 55 miljoen dollar en Latijns-Amerika met 51 miljoen dollar per bedrijf.

Cybersecurity belangrijkste toepassingsgebied AI
Managers in alle onderzochte regio’s en sectoren beoordeelden vier factoren als bepalend voor de acceptatie van AI en de daarmee te behalen zakelijke voordelen. Bijna zeven dan de tien bedrijven (68 procent) zetten AI momenteel in voor detectie en preventie van hacks en beveiligingsdreigingen. De andere drie hoofdfactoren zijn de ontwikkeling van cognitieve systemen die continu zelflerend zijn, in staat zijn veilige, betrouwbare beslissingen te nemen gebaseerd op zeer grote hoeveelheden data, en het vertrouwen van managers weten te winnen in wat AI hun adviseert te doen.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Vrouwelijke professionals en leidinggevenden weinig zelfverzekerd
 De grootste cyberdreigingen voor de financiële sector in 2020
 HR Case activatiebeleid: vier tips om medewerkers zelfstandig te laten leren
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Waarom artificial intelligence de sleutel is tot securitysucces
 Wat definieert mensenwerk nu robots steeds meer taken overnemen?
 Wat is kunstmatige intelligentie en machine learning?
 Robots maken bedrijven slimmer
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Zakelijke telefoon snel laten repareren: zo ondervind je hier zo min mogelijk last van
Bijdragen aan een beter milieu als ondernemer
reacties
Vijf Praktische tips voor effectieve verkoopgesprekken (1) 
Sligro rondt overname Horeca Totaal Sluis af (1) 
Uitvaartorganisaties zien brood in duurzame uitvaart (1) 
Kerstpakket populairste extraatje onder werknemers (1) 
Nog weinig oog voor nieuwe technologie in vacatures financieel specialisten (1) 
Hoeveel tijd verlies je door 100 km/h te rijden? Wij zochten het uit (1) 
Nuttig of tijdsverspilling: wat vindt Nederland van vergaderen? (1) 
top10
Niet-lerende organisatie bestaat over tien jaar niet meer
Tips voor 50-plussers: zo komt u snel aan een baan!
Werkende Nederlander: 'Alleen kans op loonsverhoging door van baan te veranderen'
Een op vijf luncht het liefst alleen
Risico cyberaanvallen grotere kopzorg voor bedrijven dan krappe arbeidsmarkt
Werkgever trekt personeel over streep met ‘borrels’ en ‘pingpongen’
Amsterdam wereldwijd op nummer twee wat betreft stedelijke mobiliteit
Tijdsregistratie op het werk: Nederland meest digitale leerling van de klas
Dit zijn de meest favoriete werkgevers in Nederland onder mensen met een migratieachtergrond
Kerstpakket populairste extraatje onder werknemers
meer top 10