zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Corporate hardliner verzacht in verhardend politiek klimaat

27 februari 2017 - Ondanks het verharden van het politieke klimaat, is er bij Nederlandse CEO’s een tegenovergestelde trend waarneembaar. Daar waar CEO’s voorheen als harde zakelijke leiders werden gezien, kiezen Nederlandse CEO’s voor een softere manier van leidinggeven.

Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek van Business Leaders onder 650 Nederlandse en Vlaamse CEO’s. 



Inspirerend leiderschap
Voor CEO’s staat inspirerend leiderschap bovenaan hun prioriteitenlijstje. Nog voor aspecten als strategisch denken, zelfinzicht, reflectie en visieontwikkeling. CEO’s formuleren in toenemende mate een hoger doel of zogenaamde purpose voor hun organisatie en een kwart wil zich verdiepen in meditatie en mindfulness. Business Leaders, een netwerkorganisatie waaraan 500 topondernemers en directeuren verbonden zijn, constateert op basis van het onderzoek dat groeiende bedrijven vaker een Why of Purpose hebben die herkend wordt door medewerkers en klanten. 
Technologie of innovatie is voor bijna alle CEO’s een belangrijk thema, maar de meesten hebben hier weinig affiniteit mee. Maar liefst 63 procent van de CEO’s wil komend jaar investeren in duurzaamheid. 

Groeiende bedrijven hebben vaker een doorleefde purpose
Uit de analyse van Business Leaders blijkt dat bedrijven die groeien iets vaker een hoger doel of purpose hebben geformuleerd dan bedrijven die niet groeien of krimpen (60 procent t.o.v. 57 procent). Grote verschillen zijn er wanneer medewerkers en klanten de purpose van een bedrijf ook herkennen. Bij bedrijven die groeien herkent de klant aanzienlijk vaker de purpose dan bij bedrijven die niet groeien of krimpen (66 procent t.o.v. 38 procent). Volgens Business Leaders heeft het werken met een purpose een aanzienlijke impact op de manier waarop organisaties functioneren. Bovendien inspireert het werken met een purpose medewerkers, het geeft hen namelijk de drive om te zoeken naar nieuwe mogelijkheden om de organisatiedoelen te realiseren. 

Purpose
Opvallend is dat organisaties met een directeur in loondienst veel vaker een purpose hebben ontwikkeld dan organisaties met eigenaren. "We zijn de tijd van dominante managers die gedreven worden door financiële motieven langzaam achter ons aan het laten. In toenemende mate worden bedrijven geleid door directeuren die zingeving willen halen uit hetgeen zij doen en die hun medewerkers willen inspireren," aldus Joel aan ’t Goor, directeur van Business Leaders. "Dit zie je ook terug in het werken met meer zelfsturende teams waarbij CEO’s meer verantwoordelijkheden laag in de organisatie neerleggen. Ik zie onder CEO’s een grotere behoefte om hier de komende jaren mee aan de slag te gaan." 

Innovatie belangrijke pijler, maar nog een blinde vlek
Innovatie blijkt uit het onderzoek van Business Leaders een belangrijk thema voor 2017. Maar liefst 90 procent van de CEO’s zegt redelijk sterk tot zeer sterk te willen investeren in nieuwe technologie. Opvallend genoeg is er een gebrek aan kennis op dit vlak. Big data, kunstmatige intelligentie en machine learning blijken vooralsnog grote blinde vlekken onder de ondervraagde CEO’s. Zo is bijvoorbeeld slechts 11 procent momenteel bezig met toepassingen rondom big data. 
CEO’s die aangeven koploper te zijn op het gebied van technologische ontwikkelingen hebben in de afgelopen drie jaar hun bedrijf aanzienlijk sterker laten groeien dan CEO’s die marktconform zijn of achterlopen.
"Veel technologische ontwikkelingen hebben zich de afgelopen jaren onder de radar afgespeeld zonder dat er in veel sectoren sprake van een echt grote impact was. De komende jaren brengen daarin verandering. Er staat ons een golf van nieuwe technologieën te wachten waardoor er meer disrupters zoals Uber en Airbnb zullen ontstaan in uiteenlopende sectoren. Veel CEO’s lijken zich hier echter nog relatief onbewust van te zijn. De voorlopers gaan kansen zien binnen deze zich exponentieel ontwikkelende technologieën. Tegelijkertijd is onze voorspelling dat een deel van de ondervraagde CEO’s het met hun bedrijven de komende jaren erg lastig gaat krijgen," zegt Aan ’t Goor van Business Leaders.

Duurzaamheid speelt vooral bij groeiende bedrijven
63 procent van de CEO’s wil dit jaar redelijk sterk tot heel sterk investeren in duurzaamheid. Nog eens 32 procent investeert een beetje, slechts vijf procent helemaal niet. Uit het onderzoek van Business Leaders blijkt verder dat 60 procent van de CEO’s intrinsiek gemotiveerd is als het gaat om duurzaamheid, ze zetten het in om zorg te dragen voor generaties na hen. Een kwart zet duurzaamheid enkel in om de concurrentiepositie te verbeteren. 
Veel van de groeiende organisaties (68 procent) hebben een actueel duurzaamheidsbeleid tegenover minder dan de helft (46 procent) van de organisaties die krimpen. Van alle CEO’s met een duurzaamheidsbeleid geeft slechts 32 procent aan dat dit beleid ook echt leeft binnen de organisatie.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Na invoering AVG nauwelijks meer oog voor privacy en databeveiliging
 Vakantiegeld valt dit jaar voor veel Nederlanders lager uit
 Zo wint u de harten van millennials
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Salaris minst belangrijke drijfveer CEO
 Vier tips om succesvol gedrag te ontwikkelen in uw organisatie
 Acht manieren om millennials te motiveren
 Kwart werknemers is trots op zijn CEO
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Leer in 2 dagen ontspannen en overtuigend te presenteren
Spreekangst wordt ontrafeld en geëlimineerd. Ruim 14.000 professionals volgden eerder de 'Sneltraining ‘Spreken in het openbaar’ van Pieter Frijters. Rebels, open en ‘out of the box’. Kijk op Spreek.nl of bel 0182 631 232.
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Is uw volgende zakelijke leaseauto een Tesla?
reacties
Helft Nederlanders kan op vakantie werk niet loslaten (2) 
Tesla wil meer geld ophalen (1) 
Generatie Z is het meest productief op een druk kantoor (1) 
Record aan kwetsbaarheden zorgt voor meer innovatie in cybersecurity (1) 
HR heeft nauwelijks invloed op de scholingsintentie van medewerkers (1) 
Werknemer neemt vrij voor ziek huisdier (1) 
Werven van nieuwe medewerker kost meer dan 4. 000 euro per persoon (1) 
top10
Tja, je kunt natuurlijk alles wel relativeren!
Slecht functionerende collega’s grootste stoorzender op het werk
Generatie Z is het meest productief op een druk kantoor
Helft Nederlanders kan op vakantie werk niet loslaten
In Nederland solliciteren vooral flexibele, leergierige en nauwkeurige mensen
Aandachtspunten bij het ontwikkelen van visie
Zo wint u de harten van millennials
60’ers vaker inkomen, minder vaak uitkering of pensioen
B2B-marketeers moeten koopgedrag bekijken om klanten te werven
Zwangere vrouw kent haar rechten op de werkvloer niet
meer top 10