zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vier tips om succesvol gedrag te ontwikkelen in uw organisatie

12 september 2016 - Veel mensen hebben liever de zekerheid van ellende dan de ellende van onzekerheid. Dat geldt ook voor gedrag: u kunt er mee gaan experimenteren, maar met ongewisse uitkomst is dat nog een heel ding," aldus Marijn de Geus, CEO van TrainTool.

Dergelijke observaties zullen Icek Ajzen hebben geïnspireerd om onderzoek te doen dat uitmondde in de Theorie van gepland gedrag. Een model waarmee u vandaag de dag ook uw medewerkers kan motiveren om succesvol gedrag te leren.


 Gebaseerd op zijn eerder ontwikkelde theorie van beredeneerd handelen, wist Ajzen dat men gedrag sneller verandert als dit ook van tevoren de intentie is. Of een medewerker zijn gedrag ook echt wìl veranderen, wordt echter beïnvloed door drie aspecten:
 
  • Houding: wat vindt de deelnemer van het gewenste gedrag en de mogelijke gevolgen?
  • Subjectieve norm: wat ziet de deelnemer als de meningen van anderen over het gedrag?
  • Ervaren gedragscontrole: in hoeverre denkt de deelnemer dat externe factoren verhinderen dat hij het gedrag kan uitvoeren?
Verbetering in gedrag 
Als u dus een verbetering in gedrag van uw medewerkers wilt bewerkstelligen, bijvoorbeeld door middel van een training, zult u deze aspecten aan de kaak moeten stellen. Hieronder vindt u vier tips die u hierbij kan gebruiken. Ook kunnen deze 23 extra tips helpen om effectiever te trainen in uw organisatie.
 
1. Houding: iedereen kent het effect van het gewenste gedrag
 
Als het goed is heeft u met het gedrag dat medewerkers moeten ontwikkelen een bepaald doel voor ogen in uw organisatie. Vaardigheid in het geven van feedback moet er bijvoorbeeld toe leiden dat men meer van elkaar leert. Maak dit dan ook expliciet naar de deelnemers. Communiceer het effect van een goede ontwikkeling, zowel voor de organisatie als de medewerker zelf. Geef het ook gewicht, door bijvoorbeeld aan te geven dat de ontwikkeling zal worden besproken tijdens het volgende functioneringsgesprek en eventueel verband houdt met een hogere functie.
 
2. Subjectieve norm: gemotiveerde deelnemers nemen anderen mee
 
Als een medewerker wordt geoefend in feedback geven, maar tegelijkertijd om zich heen ziet dat collega’s feedback niet waarderen, is zijn intentie om te veranderen miniem. Daarom moet de context kloppen: er moet op de werkvloer een cultuur ontstaan die als (impliciete) leus heeft: ‘Dit gaan we met zijn allen doen’. Een van de belangrijkste factoren hierin is de rol van de leidinggevenden. Het verschil in effect tussen een enthousiaste manager die van meet af aan het belang van de training benadrukt en een ongeïnteresseerde teamleider die er nooit naar omkijkt, is cruciaal. Laat in de training bovendien medewerkers aan het woord die gewaardeerd worden en waar mensen binnen de organisatie tegenop kijken. Idealiter hebben zij input geleverd voor de training, zodat ze betrokken zijn en deelnemers een positieve subjectieve norm ervaren.
 
3. Ervaren gedragscontrole: maak stappen en doelen zo concreet mogelijk
 
De deelnemer die positief is over het beoogde gedrag en wat zijn omgeving hiervan vindt, zal alsnog geen intentie tot verandering hebben als hij niet inziet hoe hij zich het gedrag eigen kan maken. De kunst is om uw trainingsinhoud te laten aansluiten op het niveau van de deelnemers en zo een gebrek aan bijvoorbeeld zelfvertrouwen weg te nemen. Zorg dat deelnemers vanaf het begin het gevoel hebben dat het gewenste gedrag bereikbaar is en vervolgens continu de bevestiging krijgen dat ze op de goede weg zijn. Belangrijk hierin is de opbouw van de oefeningen. Door korte oefeningen met oplopend niveau merkt de deelnemer dat hij zijn zojuist geoefende (deel)vaardigheid ook kan toepassen in complexere situaties en wordt hij bevestigd in zijn eigen kunnen.
 
4. Echte verandering: neem obstakels weg
 
Stel, jullie zijn goed bezig. Uw medewerkers geloven in een positief gevolg van het gewenste gedrag, zien dat het gewaardeerd wordt en kunnen direct stappen zetten. Maar dan. Wat als blijkt dat er tussen hun intentie om te veranderen en de daadwerkelijke verandering, obstakels opdoemen? De medewerker die beter advies aan de klant moet geven, ziet bijvoorbeeld dat hij hier de tijd helemaal niet voor heeft. En in gesprek met een potentiële klant merkt de consultant dat ze te krappe onderhandelingsruimte heeft om de gewenste deal te sluiten. Dan verandert de gedragsintentie direct. Voordat gedrag dus überhaupt wordt ontwikkeld, moeten alle obstakels worden geïdentificeerd en weggenomen.
 
Meer tips over effectiever trainen in uw organisatie vindt u hier
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zes IT-succesfactoren waarmee uw IT-afdeling optimaal bijdraagt aan uw organisatie
 Vijf tips voor een succesvolle customer transformation
 Elf leiderschapskenmerken die cruciaal zijn voor succes
 Snel 'up and running' na een fusie of overname
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10