zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

90 procent reclameklachten gaat over e-mail

24 februari 2017 - Bijna 90 procent van de klachten die in 2016 binnenkwamen bij het klachtenloket van het Privacy Waarborg ging over e-mail. Dat maakt de DDMA Privacy Autoriteit bekend in haar jaaroverzicht.

Het Privacy Waarborg is een keurmerk, uitgegeven door brancheorganisatie DDMA, waarmee organisaties laten zien dat zij op een verantwoorde en zorgvuldige omgaan met persoonsgegevens. Hebben consumenten het gevoel dat dit niet het geval is, dan kunnen zij een klacht indienen bij het klachtenloket. Veruit het grootste gedeelte van deze klachten richtte zich de afgelopen twee jaar op e-mail. Mensen vinden het vooral vervelend als ze mail ontvangen terwijl ze zich al hadden uitgeschreven of zelfs nooit hadden aangemeld. Ook niet werkende of ontbrekende uitschrijflinks staan hoog op de klachtenlijst.


 
Andere klachten
Naast e-mail was slechts een klein aantal van de binnengekomen klachten gericht op telemarketing: zeven procent in 2015 en nog maar twee procent in 2016. Andere klachten waren gericht op post (zes procent in 2016), cookies (twee procent), social media (twee procent) en streetmarketing (een procent). Het grootste deel van de klachten ging over organisaties die niet zijn aangesloten bij het Privacy Waarborg (61 procent in 2015, 85 procent in 2016). Ruim driekwart van de klachten is opgelost, nadat de Privacy Autoriteit contact opnam met de betrokken organisatie. Overige klachten bleken niet gegrond of zijn doorverwezen.
 
Verbeteringen
Jan Hoek, voorzitter van de DDMA Privacy Autoriteit: "Deze binnenkomende klachten zijn voor ons erg belangrijk. Het biedt ons de mogelijkheid om samen met de betrokken organisaties verbeteringen door te voeren en te werken aan het vertrouwen van consumenten. Bovendien is een klacht een teken dat consumenten actief bezig zijn met privacy en zich bewust zijn van de risico’s en waarde van hun gegevens. Dat is ontzettend belangrijk in een samenleving die steeds meer datagedreven wordt."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Tips voor een betere klantervaring binnen een omnichannel strategie
 Zakelijke e-mails vol spelfouten
 Digitale communicatie: handig maar niet altijd slim
 B2B e-mails scoren op alle facetten beter dan B2C e-mails
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10