23 februari 2017 -
2016 was zowel op economisch als op politiek vlak een turbulent jaar. Ondanks dit feit geloven werknemers in heel Europa sterk dat hun onderneming in 2017 succesvol is.
Uit nieuw onderzoek dat werd uitgevoerd in opdracht van Ricoh blijkt dat 91 procent van de werknemers verwacht dat digitale disruptie, economische onzekerheid en politieke turbulentie gaan zorgen voor een andere manier van werken. 95 procent gelooft dat deze periode van verandering voordelig uitpakt voor hun bedrijf.
Positieve werknemers
Europese werknemers zijn over meer zaken positief. 95 procent verwacht dat het bedrijf waar ze voor werken, tegen het einde van dit jaar, een sterkere positie heeft dan vandaag. Een meerderheid van 66 procent gelooft dat het management van hun bedrijf klaar is om in te spelen op het veranderende landschap. Slechts acht procent van de werknemers heeft geen vertrouwen in het management. De overige respondenten gaven aan niet te weten of hun management klaar is voor de toekomst.
Technologie
Volgens de ondervraagde werknemers vormt technologie de kern van het succes dat komend jaar behaald moet worden. Van de effecten van digitale disruptie en de kansen die door competitieve innovaties ontstaan wordt de grootste impact verwacht. De verwachting is dat de toenemende automatisering tijd vrijmaakt voor werknemers om meer waarde toe te voegen.
Creatiever en sneller
Werknemers verwachten dat hun organisaties creatiever worden, minder hulpbronnen verspillen én dat ze sneller nieuwe technologieën in gebruik nemen. 61 procent zou graag zien dat hun organisaties technologie gebruiken om deze veranderingen in evenwicht te brengen. Denk hierbij aan het verbeteren van communicatie met de klant, het verhogen van de productiviteit via samenwerkingstechnologieën en het gebruik van digitale technologieën om bedrijfsprocessen te vereenvoudigen.
Waarschuwing
Uit het onderzoek komt ook een waarschuwing. Bedrijven moeten zorgen dat ze aantrekkelijke vooruitzichten blijven geven om talentvolle werknemers aan te trekken en te behouden. Werkzekerheid, een stevige financiële basis en de mogelijkheid om voor een grotere onderneming te werken zijn de belangrijkste wensen van werkzoekenden.
Betrokkenheid verandert
Maurits Aalders, Director Marketing & Indirect Channels bij Ricoh Nederland, zegt: "De betrokkenheid, inzet en manier waarop mensen werken verandert fundamenteel. In de komende jaren gaan we zien dat bedrijven in twee categorieën ingedeeld kunnen worden. De eerste groep bestaat uit bedrijven met sterke basisprocessen die werknemers zelfvertrouwen en kansen geven en de mogelijkheid bieden om zich aan te passen en vooruit te komen. De tweede groep bestaat uit de bedrijven die bang zijn voor verandering en zo medewerkers niet de kans geven om te excelleren.
Terwijl de wereld de impact voelt van ongekende veranderingen moeten directies en managers zichzelf de vraag stellen of zij voordeel halen uit de kansen die meer innovatieve technologie biedt. Zo blijft hun bedrijf – ook op lange termijn – concurrerend en dat begint bij de werknemers."