zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Europese bedrijven doen nog weinig aan social media

17 februari 2017 - Hoewel dat tot een kwart meer verkopen en omzet kan leiden, maken Europese bedrijven nog relatief weinig gebruik van social media als Facebook, twitter of Instagram. Het aantal bedrijven met een eigen website stijgt, maar het zakelijk gebruik van internet blijft achter.

Dat blijkt uit onderzoek van Kompass. Met behulp van een nieuwe eigen database die het professioneel gebruik van sociale netwerken in Europa monitort en statistische informatie van Eurostat bestudeerde Kompass het gebruik van internet en sociale media door bedrijven in heel Europa.


 
Zaken via online platforms
Hoewel het publiek social media massaal omarmt en Facebook al 1,8 miljard maandelijkse gebruikers telt, gebruikt volgens Eurostat slechts 45 procent van de bedrijven deze online platforms om zaken te doen. Volgens een eigen berekening van Kompass zelfs maar achttien procent. Die cijfers tonen aan dat de bedrijven de sociale media nog niet volledig beheersen, stelt Kompass vast. Toch moeten ze mee in de digitalisering en groeiende online concurrentie, anders vallen ze af. Uit onderzoek bleek al dat acht op de tien bedrijven die in 2013 failliet gingen, omvielen omdat ze internet niet belangrijk vonden.
 
Social media button
Uit onderzoek van Kompass blijkt dat 72,6 procent van de verkopers die social media benutten maar liefst 23 procent beter presteren dan collega’s die traditionele kanalen gebruiken. Daarnaast haalt 64 procent van de verkoopteams die aan social selling doen hun quota. Van die groep verklaart 78 procent betere resultaten te halen dan de verkopers die een andere strategie volgen. Het feit dat 67 procent van de internetgebruikers eerst online iets opzoekt voordat ze aankopen doen in een winkel en 77 procent van de B2B-kopers zegt voor elke belangrijke ontmoeting met een verkoper eerst op social media informatie te zoeken, bevestigt het belang van deze aanpak.
 
Alleen een website is onvoldoende
Alleen een website hebben voldoet daarom niet meer. Hoewel 77 procent van de bedrijven in de EU een website heeft, maakt 45 procent gebruik van social media, zo blijkt uit cijfers van Eurostat. Dat percentage groeit wel, want in 2013 was dat slechts 28 procent. Als Kompass echter de sociale netwerken bij elkaar optelt en kijkt naar de aanwezigheid van bedrijven op verschillende media tegelijkertijd, dan zakt het Europees gemiddelde naar 18 procent.
In Nederland had vorig jaar 89 procent (in 2010: 81 procent) van de bedrijven een eigen website en gebruikt 65 procent (in 2014: 58 procent) social media. Finland (95 procent een website, 60 procent actief op social media) en Denemarken (93 procent een website, 64 procent actief op social media) zijn op dit gebied de koplopers in de EU. Van alle bedrijven adverteert slecht een op de vier op internet. In Nederland is dat 29 procent. Malta is op dit gebied Europees koploper. Daar adverteert 46 procent van de bedrijven online.
 
Businessmodel verandert
"Het businessmodel van ondernemers in het algemeen en van marketeers in het bijzonder ondergaat ingrijpende veranderingen," concludeert Emmanuel Facovi van Kompass. "Eén ding is zeker: e-mailmarketing vormt meer dan ooit de hoeksteen van digitale communicatie. Het bewijs? Het e-mailadres is bijna de enige informatie die iemand echt nodig heeft om zich als professional of particulier te registreren op een sociaal netwerk of in een community."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Meer werkenden, behalve onder jongeren
 Klantervaringen steeds belangrijker voor succesvolle supply chain-strategie
 Werkgeluk nog steeds bepaald door dezelfde factoren als 50 jaar geleden
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Zilveren Kruis beste verzekeraar op Social Media in 2016
 Tips voor een betere klantervaring binnen een omnichannel strategie
 De beste sales professionals zitten twee uur per dag op social media
 Nederlandse bedrijven op social media: 300. 000 excuses in halfjaar tijd
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
reacties
Waarom vinden medewerkers mij kort door de bocht? (1) 
Zoveel verdient Ferrari op elke verkochte auto (1) 
40 procent werknemers ervaart grote afstand tot baas (1) 
Hoe je je kunt vertillen aan je coachende rol (1) 
Werkgevers worstelen met gespannen arbeidsmarkt (1) 
Solliciteren? Vertel uw persoonlijke verhaal (1) 
Haastige spoed is ook in de verkoop zelden goed (4) 
top10
Leidinggevenden hebben geen idee wat personeel bezighoudt
Werkgeluk nog steeds bepaald door dezelfde factoren als 50 jaar geleden
50 procent loopt risico baan te verliezen door intelligente technologie
Vijf stappen om relevant te blijven in het digitale tijdperk
Scrum Masters gezocht: aantal vacatures groeit 65 procent
Ontwikkeling medewerkers topprioriteit bij Nederlandse bedrijven
Hoogopgeleide medewerkers willen blijven leren
'Kleine' overtreding, torenhoge autoverzekeringspremie
Kwart werkgevers houdt geen rekening met werknemers tijdens hittegolf
WiFi op vakantieparken steeds vaker voorzien van snelheidslimiet
meer top 10