zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Veiliger internet geen prioriteit voor jongeren

8 februari 2017 - Op Safer Internet Day blijkt dat maar liefst 46 procent van de jongeren niet weet hoe zij hun privacy kunnen waarborgen op internet. Dit blijkt uit onderzoek van BIT.

Safer Internet Day is de jaarlijkse internationale dag voor een beter en veiliger internet, met name gericht op jongeren. Over het algemeen zijn jongeren vrij technisch onderlegd, maar internetveiligheid lijkt geen prioriteit te hebben. Dit blijkt onder meer uit het feit dat jongeren in groten getale e-mails (67 procent) en bestanden (41 procent) van onbekende afzenders openen. Jongeren gaan er dan ook vanuit dat zij een malafide e-mail direct herkennen (90 procent). Toch is één op de tien jongeren weleens slachtoffer geweest van cybercrime en 52 procent durft dit niet met zekerheid te ontkennen.


 
Gebrek aan tijd als excuus
Consumenten laten vaak meer gegevens achter dan nodig bij webwinkels. 40 procent van de jongeren is bereid informatie te verstrekken die niet nodig is voor de verzending van artikelen. De reden hiervoor is dat zij geen tijd en zin hebben om de artikelen opnieuw te zoeken op een andere website. Tijd blijkt sowieso een issue te zijn voor jongeren. Het tijdig uitvoeren van updates is essentieel in de beveiliging van elektronica. Echter voert 37 procent van de jongeren alleen updates van het besturingssysteem uit wanneer daar tijd voor is en 22 procent update de virusscanner alleen als het uitkomt.
 
Onverstandig wachtwoordgebruik
Wachtwoorden zijn de sleutel tot de digitale identiteit. Toch deelt bijna de helft van de jongeren (45 procent) hun wachtwoorden met een ander. Het merendeel (63 procent) gebruikt slechts één wachtwoord voor meerdere logins. Zo nu en dan worden er kleine variaties toegepast, als hoofdletters en cijfers (52 procent). Meer dan de helft van de jongeren verandert het wachtwoord minder dan één keer per jaar, waarvan twaalf procent dit zelfs nooit doet.
 
Online gevaren
Wido Potters, Manager Support & Sales bij BIT, over de resultaten: "Jongeren zijn zich vaak onvoldoende bewust van de gevaren online en de wijze waarop zij hun privacy kunnen helpen beschermen. Dit is zorgwekkend, want deze jongeren zetten zo onnodig de deur open voor kwaadwillenden. Naast bewustzijn is ook het gebrek aan kennis een probleem. Zo realiseert lang niet iedereen zich dat hoe meer informatie je online deelt, hoe kwetsbaarder je wordt voor cybercriminaliteit. Het zijn vaak kleine aanpassingen in het gedrag die ervoor zorgen dat mensen veiliger gebruikmaken van het internet. Denk bijvoorbeeld aan het automatiseren van updates, zodat tijd niet langer een excuus is, of de inzet van password generators en managers."
 
Meer gegevens uit het onderzoek zijn gebundeld in het onderzoeksrapport ‘Internet Eigenwijs’ en is gratis te downloaden.
 

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Zoomend op weg naar het nieuwe normaal
 High performance teams kunnen organisaties door crisis loodsen
 Slechts vijf procent vindt innovatie het belangrijkst bij keuze financiële dienstverlener
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlanders onderschatten beveiligingsrisico’s van computers
 Wachtwoordgebruik Nederlanders is zorgelijk
 Vier simpele voornemens voor veilig internet
 Directie zelf is zwakste schakel in informatie‑veiligheidsketen
 
 
reacties
 
Uitleg VPN  |   | 
9-02-2017
 | 
12:11 uur
Een goed begin zou zijn om in ieder geval een versleutelde vpn verbinding te gebruiken wanneer men via publieke wifi hotspots het internet gebruikt. Dit voorkomt dat hackers binnen datzelfde wifi netwerk internetverkeer kunnen afluisteren.
Veilig op openbare wifi  |   | 
4-09-2017
 | 
01:41 uur
Sinds afgelopen zomer het gemakkelijk is gemaakt om vanuit de eigen bundel online te zijn in de hele EU, is de omvang van het probleem gelukkig wat afgenomen (gebruik van openbare wifi is iets gedaald). Maar feit blijft dat er nog steeds massaal van openbare wifi-netwerken gebruik wordt gemaakt (laptops, tablets, maar ook smartphones). Dus jongeren moeten zich nog steeds bewust zijn van de eventuele risico's, misschien wel meer dan ooit tevoren.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
White paper: Segmentatie en profielverrijking in e-mail marketing
Je weet ongetwijfeld dat gesegmenteerde mailings beter aansluiten op je lezerspubliek en om die reden betere ratio’s scoren, maar waar moet je beginnen? Laat dit Spotler white paper je inspireren en op weg helpen.
Download het white paper
 
Lees verder
Geregistreerde Nederlandse elektrische auto's groeit alsmaar door
reacties
Slechts vijf procent vindt innovatie het belangrijkst bij keuze financiële dienstverlener (1) 
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg (1) 
Corona-klagen (1) 
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’  (2) 
(Wanneer) geven we elkaar weer een hand? (2) 
Digital nomad heeft behoefte aan persoonlijk contact met community (2) 
Autobezit voor Nederlanders nog belangrijker in coronatijden (1) 
top10
Werkend Nederland wil aan de leasefiets, fiscale regels en onwetendheid sta-in-de-weg
Werkende ziet digitaal werken als ‘nieuwe manier van werken’
Vacaturetrend: op weg naar herstel
Bedrijfseconomisch ontslag: wat nu?
Onderzoek naar communicatie in crisistijd: laat vooral van u horen!
Respons jongeren op direct mail hoger dan oudere generaties
Consumentenuitgaven in juni nog steeds tien procent lager dan in 2019
Een vijfde verzwijgt kinderwens tijdens sollicitatieproces
Ruimbagage meenemen bijna twintig procent duurder in drie jaar
Mismatch talent nog nooit zo groot door snelle technologische ontwikkelingen
meer top 10