zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De vijf meest voorkomende irritante kantoorgewoontes

13 december 2016 - Nederlandse werknemers vinden de gewoontes van hun collega’s regelmatig storend. De vervelende gewoontes lijken in eerste instantie onschuldig, maar kunnen een serieuze belemmering vormen voor de samenwerking en werksfeer.

Dat blijkt uit onderzoek van Sharp, dat werd uitgevoerd onder 504 Nederlandse kantoormedewerkers. Werknemers ontvangen bijvoorbeeld regelmatig belangrijke informatie te laat, worden onderbroken in vergaderingen of moeten de ‘rotzooi’ van een collega opruimen.


Het onderzoek onthult de meest voorkomende slechte gewoontes op kantoor: collega’s die uitgeprinte documenten in de printer laten liggen (52,60 procent), het printerpapier niet aanvullen (51,20 procent), elkaar onderbreken tijdens vergaderingen (47,60 procent), vergeten belangrijke informatie te delen (42,90 procent) en tijdens vergaderingen op een laptop of telefoon werken (40,30 procent).

In gesprek met collega's
Opvallend is dat kantoormedewerkers elkaar in de meeste gevallen niet persoonlijk aanspreken op het storende gedrag. Van de ondervraagde kantoormedewerkers gaat 15,70 procent in sommige gevallen het gesprek met een collega aan. Veel vaker kiezen werknemers ervoor om hun collega op een indirecte manier aan te spreken. Bijvoorbeeld door een collega te mailen over het gedrag van de ‘vervelende’ collega (29,40 procent), een briefje met een klacht in de algemene ruimte te leggen (15,30 procent), het gedrag van de collega te negeren (15,10 procent), een e-mail naar het algemene e-mailadres van het bedrijf te sturen (9,90 procent), te zuchten of te kreunen (8,70 procent), of een mailtje naar de baas te sturen om over de collega te klagen (8,50 procent).

Kantoorirritaties
Kantoorirritaties hebben op verschillende manieren invloed op het succes van organisaties. Door het gebrek aan communicatie lopen teams de toegevoegde waarde van samenwerking mis. Roos Vonk, hoogleraar sociale psychologie en auteur van ‘Collega’s en andere ongemakken’ zei hierover: "De argumenten van een collega die u in een vergadering onderbreekt, vindt u vaak per definitie slecht. Terwijl die collega misschien wel iets heel nuttigs zei. Maar u bent dan niet bezig met de inhoud omdat uw irritatie in de weg zit."  
Als werknemers niet met elkaar over hun irritaties communiceren, kan dat werkstress veroorzaken. Een van de grootste oorzaken van het ziekteverzuim bij Nederlandse bedrijven en dit jaar zelfs aanleiding voor een nationale week rondom het thema, de Week van de Werkstress. "Door het gebrek aan communicatie over irritaties ontstaat een roddelcultuur: mensen gaan hun ergernis aan anderen vertellen in plaats van degene over wie het gaat. Dan worden relaties slechter en krijgt u minder snel dingen van elkaar gedaan. Irritaties geven ook weerstand en dat kan ziekte en verloop veroorzaken," aldus Vonk.

Wees een goede collega
De oplossing begint volgens Vonk bij de werknemers zelf. "Wilt u goede collega’s hebben, dan moet u een goede collega zijn. Want zowel goed als slecht gedrag is besmettelijk." Als dat niet genoeg is, probeer dan om de collega op een rustige en goede manier feedback te geven. Vonk’s tip: "Verlaag uw verwachtingen als u feedback geeft. Verwacht niet dat de ontvanger uw advies direct ter harte neemt, maar begin met te communiceren wat het gedrag van de collega met u doet. Dan heeft u meer kans dat de collega zich niet aangevallen voelt en er later op terugkomt."
 
Download hier de whitepaper met meer tips voor minder irritaties en meer samenwerking op kantoor.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Secretaresses en andere supportprofessionals zijn opvallend loyaal
 Ouderwets huishoudboekje nog steeds populair voor financiële administratie
 Aantal unieke vacatures in de zorg stijgt met twaalf procent
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Warmte grootste zomerirritatie
 Overbezette parkeerplaatsen bedrijven grootste ergernis bezoekers
 Irritaties bij intensief samenwerken
 Werknemer ergert zich aan jonge collega’s
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
Verbeter in 10 stappen je e-mail marketing [ebook]
In het ebook ‘Verbeter in 10 stappen je email marketing’ van Spotler ontdek je snel of je op de goede weg bent en waar je nog extra stappen kunt zetten. Denk aan bestandsgroei, dynamische content, A/B-testen, datakoppelingen en meer. Benieuwd?
Download het ebook
Lees verder
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
Ergonomisch werken is gezond werken
reacties
Vrouwen voorop in de rum-sector (1) 
Betere werksfeer vermindert werkstress (1) 
Eerlijke collega’s belangrijk voor werkgeluk (1) 
Banner leidt opvallend vaak naar online zoekopdracht (1) 
Noorwegen populair onder camperaars (1) 
Dit kost een uur parkeren op de drukste luchthavens in Europa (1) 
De voordelen van content marketing (1) 
top10
Outplacement vaker succesvol, niet voor oudere medewerkers
Nooit meer een ‘Blue Monday’!
Eerlijke collega’s belangrijk voor werkgeluk
36 procent van de werknemers komt niet los van het werk
Arnoud van Vliet verkozen tot ‘MVO-manager van het jaar’ 2019
Betere werksfeer vermindert werkstress
Zestigplusser is zich niet bewust van gevaren openbare wifi
Stoomcursus ‘nieuwe IT-ontwikkelingen’ toont directies waar winst te behalen valt
Vandaag Filevrije Dag
Hoe meer energiebronnen, hoe kleiner de kans op uitval
meer top 10