zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

De vijf meest voorkomende irritante kantoorgewoontes

13 december 2016 - Nederlandse werknemers vinden de gewoontes van hun collega’s regelmatig storend. De vervelende gewoontes lijken in eerste instantie onschuldig, maar kunnen een serieuze belemmering vormen voor de samenwerking en werksfeer.

Dat blijkt uit onderzoek van Sharp, dat werd uitgevoerd onder 504 Nederlandse kantoormedewerkers. Werknemers ontvangen bijvoorbeeld regelmatig belangrijke informatie te laat, worden onderbroken in vergaderingen of moeten de ‘rotzooi’ van een collega opruimen.


Het onderzoek onthult de meest voorkomende slechte gewoontes op kantoor: collega’s die uitgeprinte documenten in de printer laten liggen (52,60 procent), het printerpapier niet aanvullen (51,20 procent), elkaar onderbreken tijdens vergaderingen (47,60 procent), vergeten belangrijke informatie te delen (42,90 procent) en tijdens vergaderingen op een laptop of telefoon werken (40,30 procent).

In gesprek met collega's
Opvallend is dat kantoormedewerkers elkaar in de meeste gevallen niet persoonlijk aanspreken op het storende gedrag. Van de ondervraagde kantoormedewerkers gaat 15,70 procent in sommige gevallen het gesprek met een collega aan. Veel vaker kiezen werknemers ervoor om hun collega op een indirecte manier aan te spreken. Bijvoorbeeld door een collega te mailen over het gedrag van de ‘vervelende’ collega (29,40 procent), een briefje met een klacht in de algemene ruimte te leggen (15,30 procent), het gedrag van de collega te negeren (15,10 procent), een e-mail naar het algemene e-mailadres van het bedrijf te sturen (9,90 procent), te zuchten of te kreunen (8,70 procent), of een mailtje naar de baas te sturen om over de collega te klagen (8,50 procent).

Kantoorirritaties
Kantoorirritaties hebben op verschillende manieren invloed op het succes van organisaties. Door het gebrek aan communicatie lopen teams de toegevoegde waarde van samenwerking mis. Roos Vonk, hoogleraar sociale psychologie en auteur van ‘Collega’s en andere ongemakken’ zei hierover: "De argumenten van een collega die u in een vergadering onderbreekt, vindt u vaak per definitie slecht. Terwijl die collega misschien wel iets heel nuttigs zei. Maar u bent dan niet bezig met de inhoud omdat uw irritatie in de weg zit."  
Als werknemers niet met elkaar over hun irritaties communiceren, kan dat werkstress veroorzaken. Een van de grootste oorzaken van het ziekteverzuim bij Nederlandse bedrijven en dit jaar zelfs aanleiding voor een nationale week rondom het thema, de Week van de Werkstress. "Door het gebrek aan communicatie over irritaties ontstaat een roddelcultuur: mensen gaan hun ergernis aan anderen vertellen in plaats van degene over wie het gaat. Dan worden relaties slechter en krijgt u minder snel dingen van elkaar gedaan. Irritaties geven ook weerstand en dat kan ziekte en verloop veroorzaken," aldus Vonk.

Wees een goede collega
De oplossing begint volgens Vonk bij de werknemers zelf. "Wilt u goede collega’s hebben, dan moet u een goede collega zijn. Want zowel goed als slecht gedrag is besmettelijk." Als dat niet genoeg is, probeer dan om de collega op een rustige en goede manier feedback te geven. Vonk’s tip: "Verlaag uw verwachtingen als u feedback geeft. Verwacht niet dat de ontvanger uw advies direct ter harte neemt, maar begin met te communiceren wat het gedrag van de collega met u doet. Dan heeft u meer kans dat de collega zich niet aangevallen voelt en er later op terugkomt."
 
Download hier de whitepaper met meer tips voor minder irritaties en meer samenwerking op kantoor.
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Innovatie helpt organisaties om flexibel te blijven in uitdagende tijden
 Gebrek aan vertrouwen binnen de cybercriminele onderwereld
 IT-vacatures ondanks coronavirus nog steeds lastig in te vullen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Warmte grootste zomerirritatie
 Overbezette parkeerplaatsen bedrijven grootste ergernis bezoekers
 Irritaties bij intensief samenwerken
 Werknemer ergert zich aan jonge collega’s
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Doorontwikkeling en zelfontplooiing blijft belangrijk, ook voor managers
reacties
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis (1) 
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten  (1) 
Weg met CV’s en brieven!  (1) 
Coaching in negen stappen (1) 
Aanbod commercieel vastgoed verder gedaald (1) 
Het beste van twee werelden: een ondernemerscultuur bouwen in uw organisatie (1) 
1,6 miljoen Nederlandse auto's rijden nog door op winterbanden (1) 
top10
Weg met CV’s en brieven!
Top vijf banen die meest in trek zijn bij sollicitanten
Twee op de vijf Nederlanders werken tijdens coronacrisis voor het eerst vanuit huis
Sales, marketing en corona: licht aan het einde van de tunnel?
Vijf manieren waarop dienstverleners hun businessmodel kunnen aanpassen aan de 1,5 meter economie
De impact van het coronavirus op het vak van Assistants
Hoe thuiswerken intelligenter – en veiliger – wordt
Van data verzameling naar gegevensminimalisatie
Dé L&D uitdaging voor HR: professionals weten niet meer wat ze moeten weten
Vier adviezen die organisaties tijdens en na corona-crisis laten excelleren
meer top 10