zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Millennial wil gezond bedrijfsrestaurant

22 november 2016 - De millennial wil gezond lunchen.  Dat blijkt uit het Nationaal Catering Onderzoek 2016-2017 door Foodstep onder ruim 12.500 consumenten. Hutten scoort de meeste tevredenheid. Op plaatsen twee en drie staan SAB Catering (7,6) en Vitam, Appel en ISS.

Zij krijgen een beoordeling van 7,5. Hutten Catering beschikt over opvallend veel fans. Verreweg de meeste bedrijfscateraars krijgen een negatieve NPS-score van hun gasten.


De bedrijfscateraar is overigens lang niet de enige die inspeelt op de trend van biologisch en verantwoord eten. Op dit gebied loopt de bedrijfstak zelfs voorop in het gebruik van producten met duurzame keurmerken.
 
Voedsel met identiteit
Zo heeft bijvoorbeeld al 70 procent van de koffie en een kwart van de eieren een duurzaam label. Daar is ook behoefte aan. Ruim 60 procent van de mensen die in een bedrijfsrestaurant kunnen lunchen, staat open voor gezond eten en drinken. Dat zijn ongeveer 2,5 miljoen medewerkers, fors meer dan tien jaar geleden. Deze trend wordt gevoed door de wensen van een nieuwe generatie mensen op de werkvloer, de zogeheten millennials. "Zij stellen duidelijk andere eisen aan voedsel dan eerdere generatie. Zo gaan we naar een verschuiving van anoniem bulkvoedsel naar eten en drinken met identiteit," vertelt directeur Mark Michies van Foodstep. "Dan moet u denken aan streek -, ambachtelijke en biologische producten. Met de instroom van meer millennials op de werkvloer verwachten we dat deze vraag de komende jaren verder zal toenemen."  
 
Boterham met kaas
Veel buffets in bedrijfsrestaurants zijn de laatste jaren al flink uitgebreid. Cateraars en opdrachtgevers leggen daarbij meer nadruk op gezond en vitaliteit. Toch – en dat is opvallend – kiezen veel gasten nog steeds voor een traditionele Hollandse lunch. Dat wil zeggen: een boterham met kaas of vleeswaren en nog iets erbij. "Voedsel is het nieuwe fashion, lezen we in de bladen, maar zo snel gaat het niet," aldus Michies. "Het is meer evolutie dan revolutie. De gast bepaalt wat hij eet en drinkt. We zien in ons onderzoek nog steeds een substantiële groep die wel let op gezonde voeding, maar dit nog lang niet altijd koopt."
 
Nationaal Catering Onderzoek 2016-2017
Naast deze thema’s als gezondheid, vitaliteit en de millennials beschrijft het Nationaal Catering Onderzoek 2016-2017 (260 pagina’s) verder nog veranderingen in de keten en de invloed van het nieuwe werken. Daarnaast laat het onderzoek zien hoe de rol van het bedrijfsrestaurant de komende jaren zal veranderen en zijn er cijfermatige inzichten in onder meer de omzetontwikkelingen.
 
 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Nederlandse werkgever beknibbelt op lunchvergoeding
 Vrouwen kiezen voor gezonde lunch, mannen voor vlees
 Snackbars en pompstations niet in trek voor snelle hap
 'Baas moet zorgen voor gezonde lunch'
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10