zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Toevoegde waarde BI-specialisten vaak niet bekend bij business

5 oktober 2016 - Wat een BI-specialist precies doet en hoe u uw voordeel kunt doen met hun kennis en kunde is niet organisatiebreed bekend. Vaak ook niet bij de business, terwijl die juist het meeste baat heeft bij het werk van BI-specialisten. Om hier verandering in te brengen, is een belangrijke rol weggelegd voor interne opdrachtgevers, de zogenaamde sponsors.

Dit blijkt uit onderzoek van Progressive Recruitment, dat de positie van BI-specialisten in organisaties nader onderzocht.


Uit het onderzoek komen een aantal tips naar voren van BI-specialisten die de bekendheid van de specialisten kunnen vergroten. Zo is het volgens hen belangrijk dat het concreet gemaakt wordt wat zij doen. Ook zou het werk van de BI-specialisten tastbaarder en persoonlijker gemaakt moeten worden voor de business en de organisatie. Daarnaast geven de specialisten aan dat er een samenspel gecreëerd moet worden tussen BI-specialisten en de business.
 
Ambassadeurs
Om dit te bewerkstelligen kunnen de sponsors fungeren als ambassadeurs door een gezicht te geven aan de BI-specialisten bij de directie en collega’s. De business moet voorzien zijn van persoonlijke dashboards die de benodigde stuurinformatie geeft voor het maken van de juiste beslissingen, zodat zij zelf het nut van BI kunnen ervaren. Daarnaast dragen dashboards in publieke ruimtes bij aan de zichtbaarheid. Het samenspel kan worden bevorderd door een-op-een gesprekken tussen de BI-specialist en iemand van de business. Ook zijn de BICC (Business Intelligence Competency Centre) teams een waardevolle toevoeging door de constante wisselwerking tussen techniek en business.
 
Bijdrage BI-professional
"Het zou beter bekend moeten zijn bij de business wat een BI-professional kan bijdragen," aldus Anass el Gayate, business manager bij Progressive Recruitment. "Ten opzichte van tien jaar geleden is de volwassenheid van de BI-markt sterk toegenomen. Dit is onder andere terug te zien aan de afnemerskant, met name bij de top 200 bedrijven. BI wordt bij deze bedrijven goed ingezet, omdat de business goed op de hoogte is van de toegevoegde waarde van een BI-specialist. Als het voor de business duidelijk is wat ze doen, dan pas kan de organisatie optimaal profiteren van de kennis en kunde van BI-specialisten."

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Business Interruption in opkomst
 Gebruik Business Intelligence-tool onderbelicht bij keuze MPS-leverancier
 OU-hoogleraar: 'Big data veroorzaken nieuwe industriële revolutie'
 Traditionele marktleiders Business Intelligence in het nauw gedreven
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10