zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Management gaat voor digitaal businessmodel

31 augustus 2016 - Uit recent onderzoek van Unisys blijkt dat leidinggevenden zich committeren aan een digitaal businessmodel en de cloud zien als belangrijkste middel om dit mogelijk te maken. Echter blijkt dat zorgen over de veiligheid en een gebrekkige uitvoering een belangrijke belemmering vormen om deze plannen ook daadwerkelijk ten uitvoer te brengen.

Voor het onderzoek, dat voor Unisys werd uitgevoerd door IDG Research, werden 175 leidinggevenden bij bedrijven in de VS en Europa gevraagd naar de stappen die zij nemen zodat hun bedrijf kan profiteren van de voordelen van social media, cloud, mobiliteit, data analytics, het Internet of Things en beveiliging. Bedrijven kunnen hiermee nieuwe businessmodellen ontwikkelen en zo voldoen aan de steeds technischer wensen en eisen van hun medewerkers en klanten.



Digitaal businessmodel
Bijna driekwart (72 procent) van de respondenten noemt het zeer belangrijk dat een organisatie zijn IT-processen en resources zo inricht dat ze een digitaal businessmodel ondersteunen. Dat betekent een stijging: op dezelfde vraag in een Unisys-IDG-onderzoek in oktober 2015 werd nog door 65 procent bevestigend geantwoord. 

Waarde van de cloud
De respondenten zien de waarde van de cloud als belangrijkste schakel in een IT-infrastructuur die een digitaal businessmodel ondersteunt. Ze geven aan dat meer dan de helft (55 procent) van de applicaties bij hun organisaties al in de cloud draaien.

Positief resultaat
Bovendien noemen de respondenten het positieve resultaat van initiële cloud- en digitale initiatieven. Op meerdere gebieden waren gedurende het afgelopen jaar verbeteringen te zien, zoals databeveiliging (56 procent), gebruikerservaring met applicaties en diensten (44 procent), effectiviteit van IT (42 procent) en prestaties van de infrastructuur (41 procent).

Voorzichtig
Leidinggevenden zijn nog voorzichtig als het gaat om de toegevoegde waarde die hun bedrijven hieraan ontlenen. Zo denkt minder dan vijftien procent van de respondenten dat hun bedrijf al wendbaar genoeg is om een digitaal businessmodel te implementeren waarmee men ten volle kan profiteren van nieuwe zakelijke kansen.

Kloof tussen wens en uitvoering kan vooruitgang in de weg zitten
Dit kan het komende jaren wel voor problemen op bepaalde gebieden zorgen. Van de respondenten noemt 88 procent databeveiliging in de cloud als belangrijkste voorwaarde om in de digitale wereld competitief te kunnen zijn. Tegelijkertijd zegt slechts 32 procent significante vooruitgang op dat gebied te boeken. Dat betekent een gat van 56 procentpunt tussen wens en uitvoering.
Daarnaast spreekt minder dan één derde van de respondenten over significante vooruitgang op het gebied van schaalbare IT-infrastructuren (24 procent) en het inrichten van transparante IT-omgevingen (32 procent). Daardoor kan de vooruitgang tot stilstand komen, in een tijd waarin deze juist steeds sneller zou moeten gaan.

Wendbaar
Positief is dat de respondenten die hun organisaties als wendbaar beschouwen en sneller zijn met de adoptie van de cloud, vaker de voordelen van cloud-apps noemen dan de gemiddelde respondent: 59 procent geeft aan dat ze over betere databeveiliging beschikken, en 56 procent stelt dat zakelijke beslissingen sneller worden genomen. Van de respondenten die hun organisatie als minder wendbaar zien, ervaart slechts achttien procent dezelfde snellere besluitvorming. Respondenten in wendbare organisaties noemen ook vaker de verbeterde klantervaring dankzij de integratie van infrastructuur en applicaties in IoT.
"Dit onderzoek toont aan hoe organisaties wendbaarder kunnen worden en succesvoller huidige en toekomstige uitdagingen de baas kunnen zijn," zegt Steve Nunn, vicepresident Cloud en Infrastructure Services bij Unisys. "Het digitale businessmodel draait om innovatieve manieren om werknemers en klanten tegemoet te komen. Organisaties die snel focussen, snel zijn in het invoeren en beveiligen van de cloud, IoT en andere digitale technologie gaan het goed doen in de nieuwe orde."

Lees meer over de resultaten van het onderzoek.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 De businesscase voor een werkplek op maat
 Bedrijven verwachten in 2016 sterke groei digitaal klantcontact
 Directiekamers: gebrek aan digitaal inzicht en diversiteit
 ‘Van Papier naar Digitaal’ voor transformatie naar een paperlight kantoor
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10