zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Werknemer wil airco en tropenrooster

17 augustus 2016 - Het is warm in Nederland en ondanks de vakantietijd moet er gewerkt worden. Indeed onderzocht de wensen van  Nederlandse werknemers tijdens warme dagen. Hoe wordt het hoofd koel gehouden en wat is wenselijk? En sluiten de maatregelen van de werkgevers aan op de wensen van de medewerkers?

Slechts de helft van de werkende Nederlanders heeft namelijk airconditioning op de werkvloer. Hoe houdt die andere helft het hoofd dan koel? Een tropenrooster staat hoog op het wensenlijstje, maar slechts vier procent van de werkgevers kent een tropenrooster. Dat en meer blijkt uit het onderzoek ‘How Dutch Offices Work’ van Indeed, uitgevoerd in samenwerking met onderzoeksbureau TeamVier, over kantoorervaringen van werknemers tijdens de zomermaanden.



Koele wensen
Voor verkoeling bij zomerse temperaturen is de wens om airconditioning op de werkvloer veruit het grootst: 62 procent van alle ondervraagde respondenten noemt deze verkoelende maatregel als eerste. De helft van de ondervraagden geeft aan dat dit ook daadwerkelijk bij hun werkgever beschikbaar is. Werkgevers in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag bieden airconditioning het vaakst (59 procent). Wie werkt in Groningen, Drenthe en Friesland, heeft minder kans op airconditioning: slechts 45 procent van de werkgevers in het noorden van Nederland biedt het aan. In specialistische beroepsgroepen zitten medewerkers er koeler bij: 66 procent van die bedrijven heeft airco, terwijl medewerkers met een minimumloon maar in 25 procent van de gevallen genieten van een koele omgeving met airconditioning.

Zonwerking en koele drankjes
Daarnaast wil bijna een derde van werkend Nederland vooral dat de werkgever zorgt voor zonwering en koude drankjes (29 procent). Zonwering is bij meer dan een derde van de ondervraagden aanwezig. Slechts zestien procent van de bedrijven zorgt voor extra verkoeling met koude drankjes. Een casual-dresscode sluit de rij: slechts dertien procent van de werkgevers staat slippers en luchtige kleding toe. Een casual-dresscode is bij docenten, onderzoekers en ingenieurs het vaakst toegestaan (30 procent). Vooral werknemers met een minimuminkomen willen ter verkoeling graag koude drankjes (75 procent) en ijsjes (63 procent) van hun werkgever.

Tropenroosters
Een op de vijf Nederlanders wil verder graag werken volgens een tropenrooster, waarbij je vroeg begint en eerder stopt met werken. Dit wordt echter door slechts vier procent van de werkgevers aangeboden. Ook wat betreft extra pauzes, zit er een groot verschil tussen de wens van de werknemer (vijftien procent) en de realiteit op de werkvloer (drie procent). Ondanks de warmte wordt er vooral vastgehouden aan de bekende systemen en ontbreken flexibele opties op de vloer.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Besteed de zomer nuttig – verbeter uw klantbeleving
 Nederland slecht voorbereid op zomerhitte
 Warmte grootste zomerirritatie
 'Nederlandse bedrijven hebben last van zomermaanden'
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10