zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Gecertificeerde vis in opkomst

16 augustus 2016 - In 2015 zijn de bestedingen aan gecertificeerde vis, schaal- en schelpdieren in Nederlandse supermarkten met ruim 30 procent procent gestegen ten opzichte van de bestedingen aan gecertificeerde producten in 2014.

 Recent marktonderzoek laat zien dat de bestedingen aan gecertificeerde vis met het Marine Stewardship Council (MSC)-keurmerk met veertien procent gestegen zijn in 2015 ten opzichte van deze bestedingen in 2014. De bestedingen aan producten met het Aquaculture Stewardship Council (ASC)-keurmerk zijn maar liefst met 150 procent gestegen ten opzichte van het jaar daarvoor. MSC is een keurmerk voor duurzame wildvangst van vis. ASC is een keurmerk voor verantwoorde kweek van vis.


Al met al is in 2015 meer dan 45 procent van de totale omzet aan vis in de supermarkt - ruim 540 miljoen euro - afkomstig van producten met het MSC- en ASC- keurmerk uit onafhankelijk gecertificeerde ketens. Consumenten kiezen vooral steeds vaker voor verse vis uit de koeling met een keurmerk: de bestedingen zijn verdubbeld ten opzichte van 2014.
Ook dit jaar zullen Nederlandse supermarkten en vismerken tijdens de Bewuste Visweek hun klanten weer inspireren om te kiezen voor vis met een keurmerk.

Marktonderzoek toont aan: duurzame vangst en verantwoorde kweek is mainstream
De Nederlandse consument heeft het behoud van het leven in zee en verantwoorde kweek van vis steeds hoger in het vaandel staan. Consumenten besteden ook in andere productgroepen zoals koffie en thee, groenten en fruit of eieren meer geld aan gecertificeerde produkten. Maar met meer dan 45 procent van de totale bestedingen voor vis aan gecertificeerde produkten kunnen deze niet langer als niche worden beschouwd – ze zijn hard op weg om de norm te worden. Nederland speelt internationaal een hoofdrol in de verduurzaming van het visschap. Dit is dankzij de keuzes en investeringen van Nederlandse supermarkten, vismerken en leveranciers in verduurzaming van het visassortiment. De totale bestedingen in 2015 aan vis met MSC-keurmerk zijn 189 miljoen euro en 64 miljoen euro voor vis met ASC-keurmerk.
Deze positieve resultaten komen voort uit een monitoring van de omzetontwikkeling van gecertificeerde producten in tien verschillende productgroepen. De studie is uitgevoerd door onderzoeksbureau IRI, in opdracht van een samenwerkingsverband van brancheorganisaties en keurmerkhouders. Het doel is om een duurzame marktontwikkeling in Nederland te bevorderen door beschikbaarheid van adequate verkoopgegevens van gecertificeerde produkten.
"De enorme stijging in omzet aan ASC gecertificeerde produkten komt doordat verschillende Nederlandse supermarkten overgestapt zijn op de verkoop van gecertificeerde zalm. De allereerste zalmkwekerij werd pas in Januari 2014 gecertificeerd. Sindsdien is er steeds meer gecertificeerde zalm beschikbaar, waardoor bijvoorbeeld Albert Heijn en Aldi in 2015 konden overstappen op ASC zalm," vertelt Esther Luiten, commercieel manager van ASC. "Het is geweldig dat er steeds meer vissoorten met het groene ASC-keurmerk te koop zijn".
 "We zijn erg blij om te zien dat consumenten een gezonde toekomst van onze oceanen actief ondersteunen door steeds vaker te kiezen voor vis met blauwe MSC-keurmerk," legt Hans Nieuwenhuis, programma directeur van MSC Benelux uit. "Met de keuze voor het blauwe keurmerk is de duurzaamheid van de visserij voor de consument verzekerd."

De Bewuste Visweek
In samenwerking met bijna alle Nederlandse supermarkten, verschillende vismerken en hun leveranciers organiseren MSC, ASC en het Wereld Natuur Fonds ook dit jaar weer de Bewuste Visweek. Van 26 september tot en met 2 oktober zullen supermarkten, leveranciers, foordservicebedrijven, merken en bedrijven in de visdetailhandel hun klanten inspireren om te kiezen voor gecertificeerde vis. De voorbereidingen vinden op dit moment plaats. Er  komt een sociale media campagne met twee bekende chefs in de hoofdrol.

Traceerbaarheid in de keten helpt visfraude te voorkomen
De groeiende vraag naar keurmerken verwijst ook naar een andere behoefte van de consument: een betrouwbare garantie dat een product door de hele keten getraceerd kan worden. Elke vis met ASC- of MSC-keurmerk kan van kweek of visserij tot bord gevolgd worden. Consumenten  kunnen er zeker van zijn dat hun product afkomstig is van een duurzame visserij of verantwoorde kweek. Zowel MSC als ASC vereisen een strenge, onafhankelijke traceerbaarheidscertificering voor alle schakels in de productieketen waar de gecertificeerde vis verwerkt wordt. Gecertificeerde en niet gecertificeerde vis mag niet gemengd worden. Het voldoen aan de traceerbaarheidsstandaard wordt geëvalueerd door een onafhankelijke certificeerder.  In aanvulling daarop voert MSC ook zelf aanvullende controles uit. Zo maakt MSC sinds 2009 gebruik van jaarlijkse DNA-testen om de effectiviteit van de MSC-traceerbaarheidsstandaard te monitoren. Daaruit blijkt dat meer dan 99 procent van de MSC gecertificeerde producten juist en traceerbaar zijn gelabeld.
Wereldwijd hebben momenteel 3.300 bedrijven een MSC traceerbaarheidscertificaat en zijn er meer dan 21.000 visproducten met MSC-keurmerk in bijna 100 landen verkrijgbaar. Er zijn momenteel 944 bedrijven met een ASC traceerbaarheidscertificaat  en meer dan 5.700 producten met het ASC-keurmerk in 58 landen. In Nederland staat de teller op dit moment op 1.513 producten voor MSC en bijna 800 voor ASC.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

  Kwaliteit duurzame keurmerken belangrijker dan kwantiteit
 Nederlanders willen minder keurmerken
 KeurmerkenWijzer gidst consument door woud van labels en logo's
 Verduurzaming catering versnelt
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10