zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Vertrouwen in succes digitale transformatie ondanks grote uitdagingen

20 juli 2016 - Pegasystems maakt de resultaten van een wereldwijd onderzoek onder leidinggevenden bekend. Een meerderheid van de bedrijven verwacht in 2016 te voldoen aan de digitale transformatie doelstellingen. Meer dan 60 procent denk dat ze eerst belangrijke organisatorische wijzigingen moeten doorvoeren om deze doelen te bereiken.

Het dit voorjaar uitgevoerde onderzoek door de Economist Intelligence Unit (EIU) - gesponsord door Pegasystems - is gebaseerd op een wereldwijd onderzoek onder 282 leidinggevenden uit belangrijke sectoren zoals de gezondheidszorg, financiële dienstverlening, biotechnologie, farmacie en telecommunicatie. Directieleden/leidinggevenden uiten groot vertrouwen in hun digitale transformatie­plannen: 69 procent verwacht hun voor dit jaar gestelde digitale doelstellingen te realiseren. Voor de meeste is falen geen optie aangezien 77 procent meldt dat digitale transformatie voor hun bedrijf in 2016 de hoogste strategische prioriteit is en slechte financiële prestaties als consequentie opdoemen voor het niet voldoen aan deze doelstelling.


 
Kans in plaats van bedreiging
Een reden voor het optimisme is te vinden in de wijze waarop managers digitale transformatie als een kans benaderen in plaats van het als marktbedreiging te vrezen. Het perspectief op het verwerven van concurrentievoordeel is de grootste drijfveer van organisaties voor hun digitale transformatie prioriteiten; 48 procent van de managers noemt het een belangrijke reden. Daarentegen herkent slechts 25 procent concurrentiedruk als aanjager voor het nastreven van digitale transformatie.

Niet makkelijk 
Maar uit het rapport blijkt ook dat de meeste organisaties niet verwachten dat digitale transformatie gemakkelijk zal zijn. 61 procent van de zakelijke leiders zegt dat binnen hun organisatie substantiële veranderingen nodig zijn om organisatorisch succes te behalen. Respondenten noemen een gebrek aan leidinggevende ondersteuning als kritische belemmering voor het bereiken van hun doelen. 40 procent van de respondenten stelt dat senior management het toezicht op de digitale transformatie-initiatieven moet verhogen, wat betekent dat verandering actief moet worden aangestuurd vanuit de top.
 
Fakkel dragen
"Door het tempo waarin de digitale veranderingen blijven versnellen, is het nog nooit zo belangrijk geweest voor senior business leiders om de fakkel te dragen voor de digitale transformatie binnen hun organisatie," stelt Don Schuerman, CTO en vice president product marketing, Pegasystems. "De toekomst van veel bedrijven hangt nu af van hun vermogen om digitaal potentieel te vertalen naar concurrentievoordeel. Dit is een allesomvattende inspanning. Het heeft topmanagement nodig om te strijden voor de inzet van flexibele, digitale technologieën die de manier waarop zij zich bezighouden met hun klanten verandert."

Prioriteiten
De meeste bedrijven geven prioriteit aan een verbeterde klantenservice als de primaire doelstelling voor digitale transformatie; 57 procent van de respondenten identificeert het als hun belangrijkste klantgerichte doel. Met een percentage van 38 procent van de respondenten geldt procesoptimalisatie vanuit een intern perspectief als het meest gangbare doel. Dit weegt veel zwaarder dan de nadruk op werknemerservaring; slechts veertien procent van de zakelijke leiders legt de nadruk op verbetering van de betrokkenheid van medewerkers bij hun belangrijkste digitale transformatie doelstellingen.
 
Big data en analytics
Om succes op het gebied van digitale transformatie te bereiken, blijkt uit het onderzoek, zijn meer organisaties dit jaar van plan sterk te investeren in big data en analytics technologieën (58 procent) dan in enige andere digitale technologie, zoals mobile computing (36 procent) en software as a service (29 procent). De geplande investering in big data en analytics is voor verschillende industrieën consistent.
 
Voor het volledige onderzoek Digital Transformation Agenda 2016 klik hier. Dit onderzoek is een vervolg op EIU’s 2015 Digital Evolution report gesponsord door Pegasystems en Accenture.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Drie op de tien Nederlanders kunnen collega’s slecht bereiken
 Moderne medewerker ondervindt problemen met geluiden
 ICT-sector draait door, maar vreest gevolgen Coronacrisis op langere termijn
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Wat zijn de gevolgen van digitalisering voor personeel en HRM?
 Vier best practices voor het omarmen van digitale transformatie
 Hybride cloud is aanjager van digitale transformatie
 De digitale transformatie: het einde van bezit
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Bespaar tijd door je boekhouding online bij te houden
Op deze manieren kun je je werkkapitaal verruimen
Werknemer heeft geldproblemen, is dat jouw probleem als manager?
Technologie, zo blijf je op de hoogte
Hoe kun je competenties als professional verbeteren?
reacties
Huiseigenaren met hogere inkomens zitten er warmer bij (1) 
Explosieve groei in zoekvolume voor ‘werken op afstand’ (3) 
Philips Lighting gaat Nederlandse hockeyvelden verlichten (1) 
82 procent meer internetoverstappers door thuiswerk-situatie (1) 
Rabobank: Nederlandse economie in recessie (2) 
Zes tips om zo efficiënt mogelijk thuis te werken (2) 
Update: Dure dollar raakt Procter & Gamble (1) 
top10
Een beetje geluk in huis: welke bloemen u juist nú moet geven
Thuiswerkenden niet bezig met privacy bij videobellen
Vijf tips voor een perfecte videosollicitatie
Veel angst en onzekerheid op de werkvloer en thuis door corona
Verveling slaat toe, mensen maken massaal fotoboeken
Juist nu moeten werkgevers goed voor hun mensen zorgen
Online imago beďnvloedt sollicitatiegedrag
Open- en klikratio’s in de lift
ICT-sector draait door, maar vreest gevolgen Coronacrisis op langere termijn
Houd continuďteit en vaart in samenwerkingsprojecten ondanks corona
meer top 10