zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

‘Gratis’ telefoon is lening, en nu?

8 juli 2016 -  Sinds juni 2014 is de ‘gratis’ telefoon die u ontving bij een telefoonabonnement niet meer gratis, maar een lening. De Hoge Raad heeft dit geoordeeld naar aanleiding van een prejudiciële van een kantonrechter. Maar wat betekent dit nou voor u? Jasper van Wezel, redacteur bij Telefoonabonnement legt het uit.

Tot voorkort gebruikte de telecombranche lonkende marketing kreten als: Een gratis telefoon bij uw telefoonabonnement of Gratis iPhone 6 bij een abonnement van 30euro per maand? Deze kreten zijn vanaf vorig jaar minder frequent te zien geweest en vanaf dit jaar uit den boze.


Zoals u weet zijn telefoons kostbare apparaten en worden zij vanzelfsprekend niet ‘gratis’ aangeboden door providers. De lonkende kreten gebruik makend van ‘Gratis’ zijn dan ook incorrecte marketing. Jarenlang hebben ze mogelijk voor verkeerde interpretatie gezorgd, tot nu. De Hoge Raad heeft vast gesteld dat de telefoon die wordt geleverd binnen een telefoonabonnement gezien moet worden als lening. Een uitspraak die wel het een en ander met zich meebrengt. De telecombranche zal zijn marketing moeten veranderen maar ook de administratieve verantwoording. Veranderingen die niet alleen impact hebben op de branche, providers, vergelijkingssites en  (web)winkels, ze hebben ook invloed op de consument.

Oordeel Hoge Raad
Op 13 juni 2014 heeft de Hoge Raad geoordeeld dat een gratis toestel bij een telefoonabonnement in werkelijkheid niet gratis is maar een lening. De Hoge Raad had twee belangrijke uitgangspunten; de eerste was dat een nieuwe mobiele telefoon voor de consument een aanzienlijke waarde vertegenwoordigt. De Raad verwacht, mede door de aanzienlijke waarde, dat consumenten in het algemeen een nieuw telefoonabonnement inclusief toestel afsluiten met het oog op het verkrijgen van de telefoon. Kijkend naar de waarde van de smartphone, mag de consument dan ook niet verwachten dat hij het toestel geheel kosteloos verkrijgt. De abonnee zal er rekening mee moeten houden dat een vergoeding voor de smartphone verwerkt is in de maandelijkse betalingen.
Het omgekeerde geldt ook. De Raad oordeelt dat telecomaanbieders de gemaakte inkoopkosten voor de smartphone geheel of in ieder geval voor een groot deel terugverdienen uit de te betalen maandelijkse abonnementskosten.

Gevolgen van de Telefoon als lening
Bovenstaande uitspraak van de Hoge Raad heeft en grote impact op telecombranche. Het betekent dat ieder abonnement met toestel van 250 euro of meer, onder de Wet op het financieel toezicht (Wft) valt. Tot 13 april 2016 hadden Telecomaanbieders nog een vrijstelling van de Wft. De branche kreeg vanuit de politiek eerst nog de tijd om een gedragscode te formuleren. 13 april 2016 besloot minister Dijsselbloem dat de tijd op was voor de providers. Zij waren er niet in geslaagd om een passende gedragscode te formuleren en daarmee eindigde het gedoogtermijn. De telefoonleningen vallen nu officieel onder de Wft. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) is toezichthouder op de Wft en heeft op zijn beurt verklaart dat zij de providers een redelijk termijn zullen geven om aan de Wft regels te voldoen. De lengte van dit termijn en de exacte gevolgen voor de telecombranche zijn echter tot op heden nog niet bepaald.

Praktische voorbeelden
Hoewel de bovenstaande gortdroge stof als een ver van mijn bed show klinkt heeft het invloed op vele levens. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de laatste smartphone die u ‘kreeg’ bij uw abonnement. Legio mensen sluiten dagelijks abonnementen af voor de allernieuwste of de op één na nieuwste smartphone van bekende merken. Dat houdt in dat zij een smartphone van ruim 400 euro verkregen.
Irma wil de nieuwste iPhone met een adviesprijs van 749 euro. Irma heeft keuze tussen enkele abonnementen en bij een toestelabonnement van tien euro per maand zou Irma nog 509 euro moeten bijbetalen voor het toestel. Dat vind Irma nogal veel dus ze besluit het volledige toestel op te nemen in het abonnement. Die kosten verspreidt zij zo over 24 maanden. In tegenstelling tot vroeger wordt dit hele bedrag nu als lening gezien. Naar alle waarschijnlijkheid zal Irma hiervoor een registratie bij het BKR krijgen en zij zal aan moeten tonen dat ze de financiële last hiervan kan dragen.
Met name leveranciers van dure toestellen zullen hinder ondervinden van de handhaving van de Wft. Consumenten willen een relatief kleine bijdrage wel betalen voor goedkope en mid-range toestellen. Echter de meeste consumenten vinden een bijbetaling van 500 euro waarschijnlijk te veel gevraagd.

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Smartphone vooral belangrijk bij boeken last minutes
 Aantal IoT-apparaten gaat mobiele telefoons voorbij
  De nadelen van budget mobiele telefoons
 Vrouwen raken vaker hun mobiel kwijt dan mannen
 
 
reacties
 
Roy Kok  |   | 
2-05-2017
 | 
14:13 uur
Erg benieuwd naar de gevolgen van deze nieuwe regelgeving, zoals op onze website is te lezen gelden de nieuwe regels niet voor sim only abonnementen. Deze abonnementen zullen dan ook zeker sterk in de lift komen te zitten.
Paul Vos  |   | 
8-05-2017
 | 
09:56 uur
Weer meer regeltjes en betutteling van de overheid. Welk probleem wordt er mee opgelost? Ik zie me mijn hele inkomensplaatje nog niet doornemen in een telefoonwinkel. Hoe zal het gaan met abonnement verlenging? Ik zal hieraan niet meewerken. Ik scoor wel een goedkoop toestel uit China hoor.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10