zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Albert Heijn populairste werkgever voor startende jongeren

6 juli 2016 - Albert Heijn wordt door jongeren het vaakst gekozen als werkgever. Dit blijkt uit onderzoek van CVster, dat ruim 50.000 online cv-profielen analyseerde, gedurende een periode van tien jaar. Supermarkten zijn over het algemeen verreweg de populairste keuze voor een bijbaan. Jongeren gaan er voornamelijk als kassier of vakkenvuller aan de slag.

Albert Heijn komt als onbetwiste winnaar uit het onderzoek; daar de meeste jongeren kiezen voor de oudste zelfbedieningszaak van Nederland als werkgever. Supermarktketens Jumbo en Dirk van den Broek komen respectievelijk op de tweede en derde plaats. Het Duitse Lidl volgt op de vierde plaats en de Dekamarkt sluit het rijtje af als vijfde populairste supermarkt voor een bijbaantje.


 
Nederlandse jongere begint vroeg
Jongeren maken gemiddeld net vóór hun zestiende hun debuut op de arbeidsmarkt. Wie tussen zijn twaalfde en vijftiende begint, doet dit vaak met een folder- of krantenwijk. Startende werknemers tussen de zestien en achttien maken hun debuut veelal bij een supermarkt, terwijl oudere starters relatief vaker aan de slag gaan in de bediening of in een magazijn.
Nederlandse jongeren houden hun eerste baantje gemiddeld veertien maanden vol. Voor hun achttien levensjaar hebben zij vaak al één of twee bijbaantjes gehad.
 
Jongeren werken het langst bij Dirk
Naast het aantal werkzame jongeren bij de supermarkten is er ook gekeken naar de arbeidsduur, waaruit blijkt dat supermarktketen Dirk jongeren het langst weet vast te houden. Jongeren werken er gemiddeld 15,4 maanden. De Plusmarkt neemt een tweede plek in met 15,3 maanden. Supermarkt Deen sluit de top drie af met 12,8 maanden.
Vomar Voordeelmarkt houdt jongeren het kortst op de loonlijst met net iets meer dan vijf maanden. Ook bij de Makro en Nettorama blijven jongeren gemiddeld niet lang werken. Bij deze twee ketens schommelt het gemiddelde rond de zes maanden. Een mogelijke verklaring voor een korte gemiddelde arbeidsduur, is de voorkeur van een keten voor fulltimers, waardoor jongeren uitsluitend in vakantieperiodes komen werken.
 
Retail en horeca populair, schoonmaak en productie op zijn retour
Retail-organisaties; zoals kledingwinkels en drogisterijen, zijn ook populaire werkgevers voor jongeren. Naast supermarkten behoren ook grote ketens als Kruidvat, HEMA, Action en Blokker tot de bedrijven met de meeste jongeren in dienst.
Daarnaast kiezen jongeren vaak voor een bijbaan in de horeca, productie of logistiek. Jongeren van achttien jaar en ouder werken regelmatig als afwasser, bediende of keukenhulp, maar ook als magazijnmedewerker of pakketbezorger.
Ook schoonmaker en productiemedewerker behoren tot de meest gekozen bijbanen, al kiezen steeds minder jongeren voor deze functies.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Invoering AVG niet van invloed op open- en klikratio’s
 Hoe eerlijk zijn Nederlanders over zelf veroorzaakte autoschade?
 Steeds meer Nederlanders combineren verschillende banen
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Managementlessen van generatie Y
 Minder jongeren werkloos
 Organisaties niet klaar voor de nieuwe generatie baanzoekers
 Vakantiebaan is cruciaal voor carričre
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
advertorial
'Sneltraining' Spreken in het openbaar
Een unieke sneltraining, anders dan andere en met stip de beste op dit gebied in Nederland. De methode Mind Tuning van Pieter Frijters is vernieuwend en staat garant voor succes. Bel voor meer informatie 0182 631 232 of surf naar www.spreek.nl.
Lees verder
Werkstress: voorkomen is beter dan een burn-out!
De veiligheidseisen in jouw magazijn
reacties
De kracht van stilte (1) 
Kan IT de populariteit van Virtual Reality bijhouden?  (2) 
Hostingbranche ziet public cloud niet als bedreiging (1) 
Drie manieren om te beleggen voor uw pensioen (1) 
Organisaties wapenen zich steeds beter tegen aanvallen met bots en scrapers  (1) 
Huisdierbezit populair (1) 
Consumenten nog niet overtuigd van de voordelen van Artificial Intelligence  (1) 
advertorial
Doe niet zo moeilijk, De kunst van het relativeren
Zorgeloos leven en werken betekent niet dat je geen zorgen meer hebt, maar je maakt je alleen niet meer zo’n zorgenWeten hoe? Lees het inspirerende boek van Frank van Marwijk: Doe niet zo moeilijk, De kunst van het relativeren. Bestel het nu!
Lees verder
top10
Vakantieperiode? Collega’s staan er alleen voor
Freelancen en zzp’en minst populair onder Nederlanders
Wat leert Maarten van der Weijden ons over doelen stellen?
Zeven toffe producten die het milieu een handje helpen
Dit moet elke manager weten over threat intelligence
Nederlander maakt zich meer zorgen om digitale veiligheid
Bedrijven worstelen met veiligheid nieuwe technologie
Zeven procent van de werkenden wil minder uren werken
Tien MVO-managers op de shortlist voor titel ‘MVO Manager van het Jaar 2019’
Werknemers kijken uit naar vierdaagse werkweek door de komst van technologie
meer top 10