zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Organisaties niet klaar voor de nieuwe generatie baanzoekers

7 oktober 2014 - Organisaties in de techniek, zorg en overheid zijn niet aantrekkelijk voor de nieuwe generatie baanzoekers. Het werk dat zij aanbieden sluit onvoldoende aan op de voorkeuren van jongeren. Vooral de technische sector zal veel moeten doen om aantrekkelijker te worden.

Bedrijven uit deze sector doen er goed aan om te investeren in meer afwisseling en ontwikkeling in het werk en de werkomstandigheden op orde te brengen. Dit concludeert Stephan Corporaal in zijn proefschrift ‘Gezocht: duidelijkheid, structuur en ontwikkeling’ waarmee hij op 10 oktober 2014 promoveert aan de Open Universiteit.



Niet geheel anders 
Corporaal weerlegt in het onderzoek veel vakpublicaties over ‘generatie Y’ waarin wordt gesteld dat de nieuwe generatie baanzoekers geheel anders is dan voorgaande generaties. Generatie Y zou  op zoek zijn naar allerlei nieuwe vormen van werken, vrijheid en zingeving. Uit zijn onderzoek blijkt juist dat jongeren veel conservatiever zijn dan gedacht: ze eisen structuur en duidelijkheid. Zij willen weten hoe, wanneer en waarom ze hun werk moeten doen en zijn op zoek naar organisaties die een duidelijk uitgetekend traject aanbieden met afwisseling in werk en functies, gecombineerd met goede begeleiding. Corporaal toont bovendien aan dat de voorkeuren tussen lager en hoger opgeleide jongeren nauwelijks verschillen. 
 
Grote verschillen
In het proefschrift worden de voorkeuren van jongeren vergeleken met de kenmerken van werk zoals ervaren door medewerkers in de techniek, zorg en overheid. Uit die vergelijking blijkt dat de organisaties in deze sectoren niet voorzien in de behoeftes van jongeren, met name op het gebied van opleidings- en doorgroeimogelijkheden, werkomstandigheden, afwisseling en duidelijkheid. In de technische sector sluiten bovendien de flexibiliteit in werkdagen, de fysieke werkplek en de sfeer in de organisatie niet aan op de voorkeuren. Weliswaar zijn er ook overeenkomsten, maar organisaties benadrukken die sterke punten niet of nauwelijks in hun wervingscommunicatie met als gevolg dat hun wervingskracht beperkt is. 
 
Denken in ontwikkelingstrajecten
De uitkomsten van het onderzoek geven concrete oplossingsrichtingen om de aantrekkelijkheid van organisaties voor jongeren te verhogen. Zo doen bedrijven er goed aan minder te denken in termen van functies, maar meer in brede ontwikkelingstrajecten met mentorships, verschillende projecten en regelmatig wisseling van team en functie. Verder is het verstandig om niet zozeer te investeren in ‘het nieuwe werken’, maar juist in duidelijkheid, structuur en feedback.
 
Verandering in onderwijs
De uitkomsten van het onderzoek benadrukken ook de noodzaak voor het veranderen van het onderwijs. Door de te veilige omgeving binnen de school en gestructureerde manier van onderwijs hebben studenten allerlei onrealistische verwachtingen voor werk. Zij verwachten meer structuur, duidelijkheid en eerlijkheid dan organisaties ooit kunnen bieden. Het beroepsonderwijs doet er dan ook verstandig aan om meer aandacht te besteden aan vaardigheden als aanpassingsvermogen, improvisatievermogen en de omgang met tegenstrijdige en onevenwichtige eisen. Ook liggen er kansen om bedrijven te ondersteunen bij het ontwikkelen en uitvoeren van ontwikkelingstrajecten, die de overgang van school naar werk zullen moeten versoepelen. 

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

  Stijging Britse werkzoekenden naar baan in de EU
 Robotisering voor veel bedrijven nog ver-van-mijn-bed-show
 De lat moet hoger op het gebied van privacy
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Mobiel talentmanagement, waarom juist nu?
 Vijf tips om te controleren of uw selectiecriteria aansluiten bij de nieuwe generatie
 Mobile Talent Management zet talent centraal
 De online generatie: binnenkort bij u in de vergaderruimte
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Meer dan 100 gratis checklists voor ondernemers. Op Brisk Magazine, internetmagazine voor ondernemers.
reacties
Nederlanders hebben de beste werk-privébalans van West-Europa (1) 
Nederlanders massaal op zoek naar tweedehands sportauto (1) 
Bouw en civiele sector groeien fors  (1) 
Vrouwen overheersen mannen bij online aankopen (1) 
Een op drie werknemers shopt online tijdens werktijd (1) 
Zes inspirerende ideeën voor een geslaagd bedrijfsuitje (1) 
Hybride ZZP’ers zijn waardevolle arbeidskrachten (1) 
top10
Nederlanders hebben de beste werk-privébalans van West-Europa
Nederlanders massaal op zoek naar tweedehands sportauto
Data science essentieel voor toekomstvaste verzekeraar
Waarom spraakgestuurde apparaten de customer journey transformeren
Arbeidsmarkt werkt door in loonafspraken
Brabantse (tech)bedrijven populair onder bèta-talent
Leaserijder rijdt langer door op winterbanden
De lat moet hoger op het gebied van privacy
Stijging Britse werkzoekenden naar baan in de EU
Vier best practices voor een transformatie van finance
meer top 10
vacatures
meer vacatures