zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Wordt de Franse occasion kampioen?

28 juni 2016 - Met het EK en de Tour de France staat Frankrijk deze zomer weer volop in de belangstelling. Ook de occasionkoper toont in de aanloop hiernaartoe veel interesse in Franse auto’s. In de eerste vijf maanden van dit jaar verkochten autobedrijven 106.753 occasions van Franse merken aan consumenten.

Dat zijn er 6,2 procent meer dan de 100.516 occasions die in dezelfde periode vorig jaar werden verkocht. De verkopen van alle merken occasions steeg met 5,0 procent. De populariteit van Franse auto’s groeit dus, hun aandeel in de occasionmarkt steeg van 22,0 procent in 2015 naar 22,3 procent dit jaar. Duitsland voert de ranglijst aan als grootste occasionmerk. De finale van occasions gaat dit jaar dus tussen Frankrijk en Duitsland. Wie wordt er occasionkampioen van 2016?


 
Peugeot populairst
In Nederland is Peugeot het populairste Franse occasionmerk. 42 procent van de verkochte Franse occasions is een Peugeot. Ook is dit het Franse merk waarvan de occasionverkopen dit jaar het sterkste groeiden; met 11,8 procent tot 44.864 auto’s in de periode tot en met mei. Een sterke tweede is Renault, verantwoordelijk voor 37 procent van de occasionverkopen dit jaar. 21 procent is een Citroën. Andere Franse merken spelen hooguit een rol in de oldtimermarkt.

Vooral compacte Franse auto’s
De meest verkochte Franse occasion is nog steeds de Peugeot 206. Dat is opvallend omdat dit model al jaren niet meer nieuw geleverd wordt. Dit jaar zijn de verkopen van gebruikte Renault Clio’s sterk gegroeid, waardoor de Clio de grotere Mégane van de twee plaats in de Franse modelranglijst heeft verdrongen. Er werden ook veel meer Peugeot 308’s verkocht. Verkopen van de Peugeot 107 en Renaults Scénic en Twingo daalden juist.
De top tien meest verkochte modellen Franse occasions
De top tien van meest verkochte modellen bestaat vrijwel geheel uit compactere auto’s uit de A-, B- en C-segmenten. Jarenlang werden Franse MPV’s veel verkocht, echter de populariteit van dit segment loopt terug. Wel verkopen ook de Franse merken steeds meer SUV’s en crossovers. Werden er in de eerste vijf maanden van 2015 nog 1.300 van dergelijke Franse occasions verkocht, dit jaar waren dat er al ruim 3.000, een groei van maar liefst 132 procent. Het populairste model in dit segment is de Renault Captur.

Snel verkocht
Franse occasions worden in het algemeen ook snel verkocht. Met gemiddeld 58 dagen staat een Peugeot zelfs het kortste van alle grote merken te koop bij een autobedrijf. Renault zit met gemiddeld 69 dagen ook nog onder het marktgemiddelde in 2016 van 71 dagen. Citroëns staan met gemiddeld 73 dagen wat langer te koop. Wel zijn er op modelniveau grote verschillen; de Citroën C4 Cactus hoort bijvoorbeeld momenteel bij de snelst verkochte auto’s op de markt (met gemiddeld 39 dagen). De Peugeot 108 zit daar nog een dag onder.
  
Meer inzichten in de occasionmarkt zijn te vinden in het onlangs verschenen Nationaal Occasion Onderzoek 2016. Download het gehele onderzoek hier.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Tweedehands automarkt: kleine occasion van vier jaar oud meest in trek
 Occasions VW populairst ondanks sjoemel-affaire
 Occasionverkopen blijven groeien
 Mannen rijden om voor mooie occasion
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Pas op met het snijden in de kosten als ondernemer
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10