zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Tweedehands automarkt: kleine occasion van vier jaar oud meest in trek

4 mei 2016 - Volkswagen Polo, Opel Corsa, Seat Ibiza, Renault Clio en Ford Fiesta zijn ook dit kwartaal weer de meest gewilde kleine occasions. De belangrijkste oorzaak is de aantrekkelijke prijs, want de gemiddelde prijs van een kleine tweedehandsauto is in het eerste kwartaal van 2016 licht gestegen, maar deze ligt nog steeds lager dan vorig jaar.

Zo kostte een kleine occasion in het eerste kwartaal van 2016 gemiddeld 8.600 euro en dat is 500 euro minder dan in dezelfde periode vorig jaar, terwijl de gemiddelde occasion 12.800 kostte. Dit blijkt uit de Marktmonitor van AutoScout24, de grootste online portal voor gebruikte en nieuwe auto’s in Nederland.



Nieuwe kleine occasion minst interessant
Het zijn niet de allernieuwste kleine occasions waarnaar fanatiek wordt gezocht, maar vooral de modellen van vier tot vijf jaar oud die het meest gewild zijn. In de afgelopen drie maanden werd hier maar liefst 830.000 keer naar gezocht. Dit is een verdubbeling ten opzichte van het eerste kwartaal vorig jaar.
Wat opvalt is dat er naar de nieuwe kleine occasions, auto’s die minder dan een jaar oud zijn, het minst wordt gezocht. Jurgen Vugts: "Dit is een gevolg van de hogere prijzen van die jonge tweedehandsauto’s. Een occasion van vier tot vijf jaar oud kost gemiddeld de helft van de nieuwwaarde, ongeveer 8.000 euro en is vaak net zo goed."

Groter aanbod kleine occasion
Het gevolg van die lagere populariteit van die nieuwe kleine auto zorgt ervoor dat deze auto’s langer te koop staan en het aanbod ervan stijgt. Een aanbodstijging van maar liefst 92 procent ten opzichte van het eerste kwartaal in 2015. De grootste keuze heeft de consument uit auto’s van gemiddeld twee tot drie jaar oud (8.600 advertenties), dit is negen procent meer dan het jaar ervoor. De gewilde occasions van vier tot vijf jaar oud zijn ook in aanbod gestegen (5.300), dit is drie procent meer dan vorig jaar rond deze tijd.

Grootste aanbod in grijs, zwart en blauw
Afgelopen kwartaal konden consumenten kiezen uit gemiddeld 43.000 kleine occasions op AutoScout24 (tegenover 172.000 occasions in totaal). Dit is een stijging van negentien procent ten opzichte van het aanbod in 2015 in dezelfde periode. Wie op zoek is naar een kleine tweedehandsauto komt zeer waarschijnlijk de kleuren grijs, zwart en blauw het vaakst tegen. Jurgen Vugts: "Vraag en aanbod zijn goed op elkaar afgestemd, want Nederlanders zijn duidelijk ook het meeste op zoek naar zwarte of grijze kleine auto’s, aangezien er ruim drie miljoen keer werd gezocht naar een zwarte, grijze of blauwe kleine auto op ons portal."

Bruin is duurste kleur, groen goedkoopst
Autoverkopers met een kleine bruine of witte auto in de aanbieding hadden afgelopen kwartaal geluk, deze brachten over het algemeen het meeste op (gemiddeld 12.000 euro), een gouden en groene auto gaan gemiddeld voor een lagere prijs van de hand (gemiddeld 3.000 euro).

 
 Doorsturen   2 reacties  

 

Laatste nieuws

 Lockdown zet aanzienlijk deel Nederlanders aan tot leren
 Gelaagde security belangrijker dan ooit door toename verschillende malware-varianten
 Kwart hoogopgeleiden zoekt andere baan vanwege leidinggevende
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Occasions VW populairst ondanks sjoemel-affaire
 Occasionverkopen blijven groeien
 Occasion wint van nieuwe auto
 Mannen rijden om voor mooie occasion
 
 
reacties
 
Wesley  |   | 
4-05-2016
 | 
16:48 uur
IS het verschil tussen bruin en groen zo groot door een te kleine sample hoeveelheid of zit er wat anders achter.

Het verschil is wel erg opvallend
Hans - 123toilet  |   | 
5-05-2016
 | 
21:07 uur
Het fijne aan 4 jaar oude auto's is, naast de prijs natuurlijk ook dat ze er vaak nog top uitzien.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Managers onderschatten cyberdreigingen massaal
reacties
Lockdown zet aanzienlijk deel Nederlanders aan tot leren  (1) 
Nieuwe, sportieve BMW 128ti heeft historisch verantwoorde naam (1) 
De coronasituatie is het ideale moment voor SEO en online marketing (2) 
Fiets naar uw Werk Dag: Het westen van Nederland en jongeren pakken het meest de fiets naar het werk (1) 
Terug naar het vroegere normaal is geen optie, streef daarom naar een beter normaal (1) 
Zakelijk vastgoed daalt in 2021 met zes procent in waarde  (1) 
Netto maandsalaris van Nederlander met modaal inkomen stijgt met 45 euro (1) 
top10
De coronasituatie is het ideale moment voor SEO en online marketing
Ruim één op de vijf organisaties heeft geen HR-strategie
Een op vijf stoort zich aan partner wanneer ze samen series kijken
Slechts kwart collega’s voelt zich echt veilig op kantoor
Twee derde werkenden beoordeelt nieuwe collega(’s) op uiterlijk
Fiets naar uw Werk Dag: Het westen van Nederland en jongeren pakken het meest de fiets naar het werk
'Te weinig ambitie kabinet voor versterken digitale economie'
Global Wealth Report 2020 van Allianz: Welvaartsimmuniteit
Vier technologietrends die managers in de gaten moeten houden
Ruim 70 procent overheidswebsites niet digitaal toegankelijk
meer top 10