zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Dynamische content, personalisatie en segmentatie zorgen voor succesvolle mails

9 juni 2016 - Dynamische content, gepersonaliseerde onderwerpsregels en kleinere campagnes zorgen voor aanzienlijke verbeteringen in open- en klikratio’s bij e-mail. Dit blijkt uit de DDMA Nationale E-mail Benchmark 2016, waarvan de resultaten donderdag 9 juni op de DDMA Email Summit worden gepresenteerd.

Diana Janssen, directeur DDMA: "De benchmark toont wat de cruciale factoren zijn voor customer engagement in het e-mailkanaal, verdeeld naar sector. E-mailmarketeers kunnen via de benchmark hun eigen prestaties vergelijken met die van hun peers en meteen aan de juiste knoppen draaien om hun campagnes te optimaliseren."



Meeste opens en kliks voor energie en goede doelen
Dit jaar zijn 4,4 miljard e-mails in 172.000 campagnes onderzocht. De open- en klikratio’s (COR en CTR) van een gemiddelde e-mailing zijn ongeveer gelijk aan vorig jaar. Beiden nemen een paar procentpunt af en komen uit op 35 procent (COR) en zeven procent (CTR). De Click to Open Rate (CTO) daalt van 18,6 procent vorig jaar naar 17,5 procent dit jaar. De energiesector en de goede doelen hebben de beste ratio’s van alle sectoren. Mail van energiemaatschappijen wordt met 59 procent het beste geopend. Op mail van beide sectoren wordt ook relatief goed geklikt (zeventien procent goede doelen en zestien procent energie). 
 
Segmentatie belangrijk voor engagement
Net als de voorgaande edities laat ook dit onderzoek zien dat e-mailings naar kleinere groepen ontvangers hogere open-, klik en click to open ratio’s hebben. Deze e-mailings zijn veelal afgestemd op groepen ontvangers met dezelfde kenmerken en interesses en dus relevanter voor de ontvanger. Een grotere campagne-omvang resulteert in ratio’s die onder het gemiddelde liggen.

Minder zenden, meer personaliseren
Niet alleen de grootte van de campagne blijkt van invloed op de ratio’s, ook de e-mailfrequentie speelt een rol. Het versturen van veel campagnes blijkt voor een aantal sectoren te resulteren in minder opens en kliks per campagne. In de reisbranche lijken grote campagnes en een hoge zendfrequentie te resulteren in open- en klikratio’s die lager zijn dan het gemiddelde. Campagnetechnieken zoals dynamische content en een persoonlijke onderwerpsregel zorgen in veel sectoren juist voor aanzienlijke verbeteringen in ratio’s. Dit is duidelijk te zien in de telecomsector, die deze technieken relatief vaak toepast. 

Mobiel streeft desktop bijna voorbij
Van alle campagnes is 41 procent geopend op een mobiel apparaat en 59 procent op een desktop. De mobiele opens stijgen ruim tien procent ten opzichte van de benchmark van 2015 (31 procent). Tijdens het weekend wordt de helft van de campagnes geopend op een mobiel apparaat. Het percentage clicks op een mobiel apparaat is met 34 procent ook hoger dan vorig jaar (31 procent). De sectoren ‘vrije tijd’ en ‘e-commerce’ scoren bijzonder hoog op mobiel gebruik. Ongeveer de helft van de B2C-doelgroep bekijkt deze e-mails op zijn mobiel.

E-mail vooral verzonden tijdens kantooruren
Driekwart van alle campagnes wordt tijdens kantooruren verzonden. Dit varieert wel per onderzochte industrie. Sommige sectoren, bijvoorbeeld retail, e-commerce, vrije tijd en reizen, sturen hun e-mailcampagnes liever ’s avonds en in de weekenden. Deze industrieën zijn dan ook gerelateerd aan vrijetijdsactiviteiten.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Twee derde Nederlanders dik tevreden met baas
 Online neemt de rol van de papieren folder langzaam over
 Jongeren werken aan gezonde wereld en energietransitie tijdens de Tech Day
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Albert Heijn, Blokker en bol.com genomineerd voor DDMA E-mail Awards 2016
 B2B e-mails scoren op alle facetten beter dan B2C e-mails
 Grote verschillen beleving e-mailnieuwsbrieven tussen computer en smartphone
 Consument leest e-mail steeds vaker op mobiel
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
E-learning laten ontwikkelen? Let op deze tips!
reacties
Vijf actiepunten voor een geavanceerde data-analytics-strategie voor de toekomst (1) 
Zo toegankelijk zijn websites waar je belangrijke zaken regelt (1) 
Young Professionals ervaren steeds meer stress (1) 
Twee na grootste stijging werkgelegenheid ooit  (1) 
Nederlanders meest gierig: consumenten betalen steeds minder voor verzending (1) 
Een compromis tussen werk en levensgeluk? Nee, bedankt! (1) 
Bedrijven kunnen veel winnen door klant te verrassen met hun service (1) 
top10
Werkgevers zien welzijn als topprioriteit bij terugkeer naar kantoor
Nederlandse arbeidsmarkt kent aankomend kwartaal grootste stijging werkgelegenheid sinds 2003
Ruim zeventien procent meer arbeidsconflicten dan voor de pandemie
Zakelijk reizen na corona: grote behoefte aan ‘grenzeloze benefits’
Nederlanders maken zich zorgen over veiligheid elektronische handtekening
Nalatigheid beveiligen softwareontwikkeling moet gevolgen krijgen
Groeipijnen en structurele onzekerheden zetten rem op economisch herstel
30 transformaties om tot een beter functionerende arbeidsmarkt te komen
Werkgever verwacht herfst vol verzuim
Wat iedereen moet weten over Microlearning
meer top 10