zoeken Nieuwsbrief
      Linkedin    Twitter   
  
nieuws
 

Variabele beloning blijft populair

4 april 2016 - Het merendeel van de Nederlandse bedrijven kent een vorm van variabele beloning, het is echter een bescheiden deel van de totale beloning van werknemers. Voor de laagstbetaalden beslaat het variabele beloningsdeel gemiddeld twee procent, voor de hoogst betaalden 30 procent.

Dat blijkt uit een onderzoek van AWVN naar variabel belonen in het Nederlandse bedrijfsleven. Aan het onderzoek namen 62 AWVN-leden deel. Onder hen zijn grote bedrijven (500+) enigszins oververtegenwoordigd. De deelnemers vertegenwoordigen alle sectoren van de economie.


 
Korte en lange termijn
Het overgrote deel van de deelnemende organisaties (78 procent) heeft een vorm van variabel belonen. Bijna de helft van alle bedrijven (49 procent) heeft een regeling voor variabel belonen voor de korte termijn (het variabele beloningsdeel is dan afhankelijk van behaalde resultaten over een termijn van maximaal een jaar). 27 procent van alle bedrijven heeft zowel een regeling voor de korte als voor de lange termijn. Slechts twee procent heeft uitsluitend een regeling voor lange-termijn resultaten. 22 procent heeft geen regeling.
 
Korte termijn belonen
Regelingen voor variabel belonen korte termijn (het gaat daarbij bijvoorbeeld om winstdelings- en bonusregelingen) worden op alle functieniveaus gehanteerd, maar verhoudingsgewijs meer bij leidinggevende functies.
 
Lange termijn belonen
Regelingen voor lange-termijn-resultaten, zoals optie- en aandelenregelingen, zijn vooral voor hogere functiegroepen en voor verkoopfuncties. Zo hanteert bijvoorbeeld twee procent van de organisaties een aandelenregeling voor sales functies.
 
AWVN verwacht dat het aandeel van variabel belonen de komende jaren ongeveer constant blijft.

 
 Doorsturen   Reageer  

 

Laatste nieuws

 Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid
 Gen-Z’ers en Millennials zouden van baan veranderen voor bedrijf dat beter aansluit bij waarden
 Duurzaamheidsmanagement steeds belangrijker voor moderne bedrijven
 

Gerelateerde nieuwsitems

 Minder loonsverhogingen en bonussen verwacht in Nederland
 Driekwart Nederlandse bedrijven verhoogt bonus CEO
 Bonus in natura steeds populairder
 Amerikaanse CEO’s verdienen zes miljard extra
 
 
reacties
 
Er zijn nog geen reacties.

REAGEREN

Naam:
Emailadres:
URL: (niet verplicht) http:// 
 
Reactie/Opmerking:
Ik wil bericht per e-mail ontvangen als er meer reacties op dit artikel verschijnen.
 
Als extra controle, om er zeker van te zijn dat dit een handmatige reactie is, typ onderstaande code over in het tekstveld ernaast. Is het niet te lezen? Klik hier om de code te wijzigen.
Human Design op de werkvloer voor teameffectiviteit en bedrijfsgroei
reacties
Top tien arbeidsmarktontwikkelingen 2022 (1) 
‘Ben jij een workaholic?’ (1) 
Een op de vier bedrijven niet bezig met klimaat en duurzaamheid (3) 
Eén op zeven Nederlanders staat niet achter aanbod van hun organisatie  (1) 
Drie manieren om te reageren op onterechte kritiek (1) 
Een cyber-survivalgids voor managers: hoe ga je om met cyberaanvallen?  (1) 
Mind your data (1) 
top10